Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav na nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. První část vysokorychlostního koridoru z Prosenic do Hranic na Přerovsku měří bezmála 20 kilometrů.
Po této dvoukolejné trati by v roce 2035 mělo jezdit 162 vlaků typu expres za 24 hodin a po navazujícím úseku ze stanice Hranice na Moravě do Ostravy 180 vlaků. Stejný počet osobních vlaků by měl v roce 2055 denně projet i v úseku mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě.
Regionální vlaky budou po nové trati jezdit maximální rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu, expresní dálkové soupravy až 320 kilometrů za hodinu.
Čekání ve Svinově by mohlo skončit, vysokorychlostní trať pomůže i cyklistům |
Nová vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy bude sloužit pouze osobním vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v Česku. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou.
Vysokorychlostní trať podle Správy železnic pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží. Projekt vysokorychlostní trati počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč.
Nové podchody, koleje i rychlotrať. Ostravu čeká malá železniční revoluce |
Autoři projektu upozornili, že stavba vysokorychlostní trati zatím není v souladu s platným územním plánem města Hranice. Tamní radnice proto nyní zpracovává změnu tohoto dokumentu, jejíž součástí bude vymezení koridoru vysokorychlostní trati.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun.