Hlasování organizované pařížskou radnicí mělo za cíl zjistit názor Pařížanů na...

Hlasování organizované pařížskou radnicí mělo za cíl zjistit názor Pařížanů na budoucnost sdílených e-koloběžek ve městě. Jste pro, nebo proti? stálo na hlasovacích lístcích. (2. dubna 2023) | foto: Profimedia.cz

Paříž si odhlasovala zákaz sdílených koloběžek. Město nyní rozhodne, co dál

  • 42
Obyvatelé Paříže velkým rozdílem hlasů odhlasovali zákaz sdílených e-koloběžek ve francouzském hlavním městě. Výsledky referenda ukázaly 90procentní převahu odpůrců tohoto způsobu dopravy, jehož aktéři jsou stále častěji obviňováni z porušování pravidel silničního provozu. Hlasování však bylo nezávazné. Městské orgány ale slíbily, že se budou jeho výsledkem řídit.

Paříž přitom byla průkopníkem toho způsobu dopravy v ulicích. Sdílené e-koloběžky zavedla již v roce 2018 poté, co se městské orgány snažily podpořit formy městské dopravy šetřící životní prostředí. S rostoucí oblibou těchto dvoukolových vozidel zejména mezi mladými však rostl i počet nehod: jen loni zemřeli v Paříži při nehodách e-koloběžek tři lidé a 459 jich bylo zraněno. Informaci přinesl britský list The Guardian.

V rámci akce označené jako „veřejná konzultace“ dostali Pařížané v plebiscitu jednoduchou otázku: „Jste pro sdílené elektrokoloběžky nebo proti nim?“

Špatně odstavené elektrické koloběžky budeme odstraňovat sami, zvažuje Praha

Po celém městě bylo zřízeno jednadvacet volebních místností. Podle internetových stránek města Paříže získal zákaz 85,77 až 91,77 procenta hlasů ve dvaceti pařížských obvodech, které zveřejnily výsledky voleb. Pařížany tato veřejná konzultace zaujala. Před volebními místnostmi se tvořily dlouhé fronty ve většině jejích obvodů.

Koloběžky ano, ale...

Horlivou odpůrkyní sdílených koloběžek je i pařížská starostka Anne Hidalgová, třebaže propaguje cyklistiku a sdílení kol. V rozhovoru pro agenturu France-Presses minulý týden uvedla, že sdílené koloběžky jsou pro Pařížany zdrojem napětí a obav. „Případný zákaz by snížil nepříjemnosti, k nimž dochází na veřejných prostranstvích,“ dodala.

V ulicích Paříže momentálně jezdí téměř 15 000 e-koloběžek, které provozují společnosti Lime, Dott a Tier. Jejich odpůrci tvrdí, že uživatelé nerespektují pravidla silničního provozu a pravidelně porušují zákaz jízdy po chodnících. Vozidla také často neopatrně parkují nebo dokonce končí v Seině.

„Koloběžky se staly mým největším nepřítelem. Mám z nich strach,“ řekla agentuře AFP padesátiletá učitelka Suzon Lambertová z Paříže. „Ve městě začala vládnout anarchie. Pro chodce už tu není žádný prostor,“ dodala.

Italka Bianca Sclaviová, která žije v Paříži již několik let, rovněž uvedla, že koloběžky po ulicích Paříže jezdí příliš rychle a měly by být mechanicky omezeny. „Jsou nebezpečné, nejhorší jsou opilí turisté!“ dodala.

Tel Aviv s koloběžkami problém nemá. Mikromobilitě tam propadl snad každý

V posledním plebiscitu však nehlasovala. „Teď jsou vážnější věci, například co s odpadky, důchodovou reformou anebo přistěhovalectvím,“ uvedla. Podle ní by se koloběžkám nemělo věnovat tolik energie.

Pětatřicetiletá Francouzka Linda Joèlleová hlasovala, vyslovila se však proti zákazu. „Konečně jsem našla skvělý způsob, jak se dostat do práce, a navíc takový, který je lepší pro životní prostředí. Teď se to zase snaží zakázat,“ řekla. Stále se podle ní mění pravidla.

Problém jsme zkarikovali

Francouzský ministr dopravy Clément Beaune minulý týden řekl rozhlasové stanici Europe 1, že očekává zákaz sdílených koloběžek coby výsledek pařížského hlasování. „Důležité bude nyní sledovat mnoho dalších měst ve Francii i v zámoří,“ dodal.

„Je škoda, že jsme debatu o sdílených koloběžkách zkarikovali a otupili,“ dodal. Podle něj jsou e-koloběžky cenným dopravním řešením, které v Paříži nahradilo až jednu z pěti cest, jež by se dříve uskutečnily pomocí vozidel vypouštějících emise.

Také sami provozovatelé pařížských e-koloběžek se obávají, že případný zákaz povzbudí k akci i další francouzská města. „Paříž jde proti proudu,“ řekl agentuře AFP Hadi Karam, generální ředitel kalifornské společnosti Lime pro Francii. Odkázal tak na opačná rozhodnutí radnic zvýšit počet e-koloběžek v ulicích anebo prodloužit smlouvy s jejich provozovateli ve Washingtonu, Madridu nebo Londýně, uzavírá The Guardian.

Vadí vám sdílené elektrokoloběžky ve městech?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 10. dubna 2023. Anketa je uzavřena.