Ranní dopravní situace v londýnském Westminsteru (7. září 2021)

Ranní dopravní situace v londýnském Westminsteru (7. září 2021) | foto: Profimedia.cz

Požár odstartoval zákaz koloběžek v Británii. Stále jich tu jezdí přes milion

  • 137
Měl to být rychlý, čistý a hlavně levný způsob dopravy ve městech, sdílené elektrokoloběžky se ovšem v poslední době nejen ve Velké Británii staly bolehlavem, který města musejí léčit. Přestože mnozí tento způsob dopravy nadále vyzdvihují jako ideální, roste počet zraněných i mrtvých. Navíc přibývá také požárů koloběžek. Britská legislativa tak musela jednat.

Londýnští hasiči museli během loňského roku vyjíždět k více než padesáti požárům způsobeným sdílenými elektrickými koloběžkami. To je ve srovnání s rokem 2020 dvojnásobné číslo. Ke vznícení jedné z nich došlo loni v prosinci ve stanici londýnského metra Parsons Green na lince District Line. Zraněného cestujícího tehdy musela odvézt sanitka, protože se nadýchal jedovatých zplodin. 

Tento incident následně odstartoval výrazné legislativní změny týkající se právě sdílených koloběžek. Jejich provoz po zákazu jízdy v systému městské dopravy britské úřady zakázaly i na všech veřejných komunikacích v celé zemi. 

Podle současné britské legislativy tak mohou nyní elektrické koloběžky, stejně jako i další elektrické personální transportéry, jezdit výhradně po soukromých pozemcích. Jejich zákaz v londýnském metru a autobusech se navíc týká i takových dopravních prostředků složených jako zavazadlo. Na soukromých pozemcích je možná jízda na těchto zařízeních pouze na základě povolení od majitele zmíněného pozemku anebo jeho pronajímatele.

Stovky zraněných

Britská parlamentní rada pro bezpečnost v dopravě letos vydala také zprávu o počtu zranění souvisejících právě se sdílenými koloběžkami. Zatímco mezi lety 2019–20 došlo k pouhým třem smrtelným úrazům, loňský rok už kvůli nim zahynulo při nehodách deset lidí. Bezmála padesát lidí utrpělo loni zranění hlavy, celkový počet těžce zraněných se vyhoupl na číslo 133.

Velké obchodní řetězce, jako například John Lewis, Fenwick, Amazon anebo Halford i jiné subjekty nyní utrácejí peníze za kampaně upozorňující na skutečnost zákazu jízdy koloběžek po veřejných komunikacích, tento dopravní prostředek se v Británii stále těší oblibě. Po tamních silnicích a chodnících jich momentálně jezdí přes milion, a to většinou ilegálně.

Provoz e-koloběžek na veřejných komunikacích ve Velké Británii v současnosti povoluje pouze výjimka v podobě takzvaných „pilotních schémat“. Těmi ministerstvo dopravy ve spolupráci s místními úřady a provozovateli jejich použití testují a zjišťují, za jakých podmínek lze ve městech koloběžky provozovat co nejbezpečněji. 

Soumrak elektrických koloběžek. Evropská města je postupně omezují či regulují

Jednou z podmínek je například omezení jejich maximální rychlosti na
25 km/h. Míst, kde se nyní koloběžky testují, je nyní 32 a k říjnu loňského roku v nich legálně jezdilo celkem přes 22 tisíc koloběžek. Reálné číslo je však řádově vyšší, soudí odhady.

„Pro policii je kontrola všech sdílených koloběžek nadlidský úkol, neboť jejich počet a dostupnost v ulicích britských měst jsou enormní,“ říká mluvčí Scotland Yardu. „Pokud by policie kontrolovala každý kus, neměla by na práci nic jiného,“ dodává.

I tak za minulý rok policie zkonfiskovala za přestupky bezmála čtyři tisíce koloběžek a rozdala jejich řidičům pokuty za tisíce liber. Postih za jízdu na e-koloběžce rovná se šesti trestným bodům v registru řidičů. To je totéž, jako když policie zjistí alkohol za volantem.

Když koloběžka hoří

Jak britské hasičské, tak i dopravní úřady po prosincovém londýnském incidentu upozornily především na skutečnost, že lithium-iontové baterie používané v těchto koloběžkách někdy explodují a vzněcují se. Tento problém pak může vést jak ke škodě na majetku, tak především k ohrožení na životech lidí. Nehledě na nebezpečí, které při požáru hrozí v případě uzavřených prostor.

Co říká zákon?

Kdokoli se dopustí jízdy na e-koloběžce či jiném elektrickém dopravním prostředku na veřejné komunikaci, dopouští se jednoho anebo více přestupků podobné závažnosti jako jízda motorovým vozidlem bez řádného pojištění. 

Hrozí mu pokuta ve výši 300 liber plus šest trestných bodů do rejstříku řidiče. Stejný zákaz platí i pro jízdu takových vozidel po chodníku. 

Koloběžky častěji podle hasičů hoří proto, že do nich provozovatelé dávají levné baterie často pocházející od pochybných výrobců, a ty zpravidla nevyhovují bezpečnostním předpisům. 

Požáry koloběžek však zdaleka nejsou jedinými kauzami, které ostrovní obyvatele trápí. V dubnu loňského roku například Shane Clark, majitel jednoho domu na okraji Bristolu zjistil, že přímo před ním přes noci vzniklo oficiální parkoviště e-koloběžek. Nikdo ho o tom ovšem nezpravil. 

„Když jsem ráno otevřel dveře na ulici, nemohl jsem uvěřit svým očím. Přímo před domem byla na mém pozemku hromada asi padesáti koloběžek,“ řekl novinářům. Město je později odstranilo s odůvodněním, že se nacházely až příliš blízko veřejnému prostranství.

Jezdec na koloběžce v Británii musí být starší 18 let a musí mít platný řidičský průkaz, aby si takový stroj mohl půjčit. Aby se koloběžka mohla stát součástí silničního provozu, musí ale vyhovovat stejným regulím jako jakýkoli dopravní prostředek. Musí tedy mít registrační značku, pojištění, zadní světla anebo ukazatele směru. Miliony e-koloběžek, které jsou v provozu ve Velké Británii, však tyto požadavky nesplňují. 

V Británii je samozřejmě možné takový dopravní prostředek legálně koupit, prodat či ho vlastnit. Právě tohoto faktu si je dobře vědoma i řada prodejců, z nichž někteří nabízejí e-koloběžku již od 100 liber, tedy asi
tří tisíc korun.