Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tel Aviv s koloběžkami problém nemá. Mikromobilitě tam propadl snad každý

  7:00
Zatímco evropská města vedou s elektrickými koloběžkami ve svých ulicích urputný boj a kvůli počtu zranění jejich provoz omezují či dokonce zakazují, v izraelském Tel Avivu na to šli opačně. Již několik let pro tento způsob dopravy město buduje rozsáhlou infrastrukturu a zdá se, že koloběžkám tam patří budoucnost. Radní se netají plánem, že chtějí mít co nejdříve centrum zcela bez aut.
Infrastruktura pro koloběžky i cyklisty se v Tel Avivu masivně rozvíjí. Plán...

Infrastruktura pro koloběžky i cyklisty se v Tel Avivu masivně rozvíjí. Plán města je zbavit se nadobro aut, která nyní město znečišťují více než v New Yorku nebo Šanghaji. (5. února 2022) | foto: Profimedia.cz

Na všudypřítomnost koloběžek ve městě upozorní už drobné dopravní detaily. Stezky pro ně jsou přehledně označené, stejně tak i parkovací místa či body křížení se silnicí. Tento dopravní prostředek dobývá jak centrum města včetně jeho pláží, jezdci na koloběžkách infiltrují i dále od něj. Aby radnice uspokojila všechny, kteří propadli takzvané mikromobilitě, plánuje do roku 2025 zdvojnásobit celkovou délku stezek pro ně na 350 kilometrů na 52 kilometrech čtverečních. Informaci přinesl list Bloomberg.

„Naším cílem je z města vytvořit metropoli, která by byla úplně bez automobilových zplodin,“ popisuje svůj sen starosta Tel Avivu Ron Huldai. Ví, o čem mluví. V současnosti se město řadí k nejzamořenějším na světě. V neblahém loňském žebříčku, do něhož společnost Tomtom každoročně zahrnuje přes čtyři stovky měst 58 zemí světa, zaujímá 16. místo.

Co je to mikromobilita

Termín mikromobilita odkazuje na užívání lehkých bezemisních dopravních prostředků, jejichž rychlost nepřesahuje 25 km/h a jezdec je řídí sám.

Prostředky mikromobility jsou kola, e-biky, e-koloběžky nebo e-skateboardy.

Do kategorie nepatří koloběžky opatřené spalovacím motorem ani ty, které dosahují vyšší rychlost než 45 km/h.

Zdroj: Wikipedia.org

Mikromobilita úzce souvisí i s dalším trendem. Město se již několik let snaží přitáhnout pracovníky hi-tech společností a daří se to. Za posledních deset let se počet tamních multinárodních výzkumných a technologických center zvýšil na více než stovku firem, počet startupů působících v Tel Avivu již dosáhl čísla tři tisíce. S příchodem tisíců mladých, vzdělaných a o životní prostředí pečujících jedinců má tak mikromobilita v podobě dopravy e-koloběžek nebo bicyklů potenciál úplně vyřadit ze hry auta.

Bird a ti druzí

Koloběžky, alespoň podle dat radnice Tel Avivu, z města vytlačí měsíčně až milion aut. Společnost Bird Global Inc., která ve městě začala koloběžky pronajímat jako první, dokonce oznámila, že se ve městě díky jejím uživatelům podařilo za poslední tři roky snížit emise o 1 283 tun oxidu uhličitého. To je stejné množství, které se podaří eliminovat 55 tisícům stromů.

Bird vstoupil na izraelský trh již v roce 2008 a již po dvou letech fungování zaznamenal více než 350 000 uživatelů, kteří využili koloběžky k 5,5 milionům jízd. Nyní čelí firma ostré konkurenci značek Lime a Wind a také obchodníků, kteří e-koloběžky prodávají. Například výrobce Inokim hlásí, že za posledních pět let prodeje zesedminásobil a prodal jich v Tel Avivu již víc než sedm tisíc. Další rozvoj pak očekává právě v důsledku náklonnosti technologických firem, které její produkty nabízejí zaměstnancům jako benefity místo aut.

„Tel Aviv je město budoucnosti,“ říká Yaniv Rivlin, izraelský regionální manažer společnosti Bird. „Je to hotový mikrokosmos, jímž mikromobilita ovládne budoucnost. Je to totiž dokonalý způsob, jak se po městě pohybovat,“ dodává. Podle něj patří Tel Aviv mezi města, kde na koloběžkách jezdí nejvíce lidí na světě a předstihuje tak i Londýn nebo New York. Popularitě tohoto způsobu dopravy dopřává i mírné klima a také skutečnost, že o židovském sabatu od pátečního soumraku až do nedělního večera nefunguje žádná hromadná doprava. Dalším stimulem, který tomuto způsobu dopravy nahrál, byl covid. Lidé se hromadné dopravě vyhýbali a nechtěli jezdit ani auty.

Tel Aviv jako nové Silicon Valley

Krásám mikromobility přicházejí na chuť i další zaměstnavatelé. Například softwarová společnost Wix.com vybudovala pro pracovníky úschovnu na koloběžky opatřenou sprchami. Díky koloběžkám se nyní prudce rozvíjí i pronájem nemovitostí ve městě, zvláště v dojezdové vzdálenosti koloběžek od vlakového nádraží Savidor.

Soumrak elektrických koloběžek. Evropská města je postupně omezují či regulují

„Máme jen jednu planetu a jízda na koloběžce mi vnáší klid do duše, protože se osobně podílím na její ochraně,“ říká Eden Romach, vedoucí HR oddělení společnosti Wix. Sám na koloběžce do práce dojíždí každý den.

Jeho firma má ve městě zajímavé sousedy. Nedaleko ní mají své kanceláře Microsoft, Alphabet, Google i Amazon. Startup jménem Genom v lednu tohoto roku informoval, že právě na území Tel Avivu funguje nejvíce čistých technologických gigantů hned po kalifornském Silicon Valley. Bohužel znečištění oxidem uhličitým ve městě tomu prozatím stále neodpovídá. Na žebříčku 95 měst s nejhorším znečištěním je Tel Aviv na 25. místě, s horšími podmínkami než v New Yorku nebo Šanghaji.

Ke snižování dopravy ve městě přispívá i izraelská vláda. Loni v srpnu schválila poplatek za vjezd autem do centra Tel Avivu, ten začne platit za dva roky. Prostředky vybrané na jeho základě pak poputují do pětiletého plánu rozvoje veřejné dopravy. Ve městě se buduje nová trasa Telavivské rychlodráhy (kombinace tramvajové linky a metra), kterou město zprovozní na podzim. V plánu jsou i stíněné chodníky.

Auta až na posledním místě

„Covid dramaticky změnil tvář městské dopravy jak v Izraeli i na celém světě,“ oznámil starosta Huldai v březnu. Město se podle něj nyní snaží zcela přebudovat její schéma. „Našimi prioritami jsou chodci, cyklisté a veřejná doprava. Na úkor aut,“ dodal.

Ani v Tel Avivu však s koloběžkami není všechno růžové. Právě zde jako v jednom z prvních měst světa schválili tvrdé regule týkající se jejich pronajímatelů. Firmy musely zajistit povinné nošení ochranných přileb, půjčení koloběžek musely povolit jen plnoletým, přestože izraelský zákon povoluje jízdu na nich už od šestnácti let. I v Tel Avivu koloběžky způsobují nehody, nicméně město ve spolupráci s ministerstvy vnitra, dopravy, spravedlnosti a vnitřní bezpečnosti zapracovalo na zvýšení pravomocí městských inspektorů, kteří efektivně postihují jakékoli dopravní prohřešky. Starosta také stále hovoří o nutnosti zvýšení pokut za nedovolenou jízdu na koloběžce mezi lidmi či dalších podobných prohřešcích.

I tak e-koloběžkám, které jsou považovány za „hi-tech“ dopravní prostředek číslo jedna, propadá ve městě stále více lidí, protože jim dovolují snadný pohyb po městě. „Někdy je to jednoznačně nejlepší volba,“ říká Michal Michaeli, čtyřicetiletý ředitel jedné z ekonomických firem ve městě. „Je to stejně pohodlné jako snadné,“ dodává podle Bloombergu.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...