Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilová sexbomba slaví padesátiny. Countach vyrábělo Lamborghini 16 let

  10:00aktualizováno  12:30
Lamborghini Countach je jeden z nejslavnějších vozů automobilové historie. Byl jedním z prvních supersportů, jak je známe dnes. Jméno Countach dostalo jedno z nejdůležitějších aut v historii značky až následně. Filozofie modelu, technika a vše ostatní souzní s geniálním designem Marcella Gandiniho.

Než začaly malovat moderní supersporty modelovací programy a aerodynamika, nic lepšího než přísně klínovitou siluetu nikdo neznal. Dá se říct, že od Countachu dalších třicet let tvůrci supersportů rozvíjeli Gandiniho myšlenku.

Z legendárního lamborghini bylo mizerně vidět. Nepomohl ani periskop

Supersportovní automobily 60. let minulého století se nesly ve znamení výkonných motorů, které se skrývaly pod elegantně tvarovanými karoseriemi oblých tvarů. A bylo úplně jedno, jestli se jednalo o americký Ford GT40, Ferrari Dino nebo třeba Lamborghini Miuru.

Proto když začátkem sedmé dekády přišla továrna Lamborghini s modelem Countach, působilo nové auto se strohými hranatými liniemi trochu jako zjevení z vědecko-fantastického filmu.

Sériové provedení vozu se představilo 15. března 1973 na ženevském autosalonu, už o dva roky dřív se ale na stejné autoshow ukázal velmi podobný koncept nazvaný LP500. Ostré linie se sice objevily už dřív, třeba na studii Lancia Stratos Zero, teprve v případě Lamborghini Countach se ale podařilo takový automobil dovést až do výroby. Za jeho designem stálo studio Nuccia Bertoneho, který mimo jiné navrhl i Stratos Zero.

Autofotka týdne: Slavné lamborghini postavili znovu, podle fotek a vzpomínek

Zatímco Miura i pozdější auta z továrny založené Ferucciem Laborghinim dostaly jména inspirovaná býčími zápasy (býka má ostatně firma ve znaku), v případě prvního hranatého „Lamba“ tomu bylo jinak.

Jeho název pochází z piemontského dialektu, ve kterém se výraz „contacc“ používá k vyjádření úžasu nebo údivu. Jedním z ikonických prvků Countachu se staly dveře vyklápěné dopředu nahoru, které připomínají krovky brouků. A podobně jako u mnoha jiných aut 80. a 90. let nechyběly ani výklopné hlavní světlomety.

Automobilová událost roku: Lamborghini Countach se vrací, jede 355 km/h

Na rozdíl od Ferrari, pro které je typická červená a jen málokdy se narazí na auto lakované v továrně jinou barvou, vystřídalo nové Lamborgini před začátkem výroby celou škálu barev. Zatímco koncept LP500 byl jasně žlutý, v Ženevě se v předjaří roku 1973 představilo auto v zářivě červené barvě s černým semišovým interiérem. O půl roku později v Paříži pak mohli návštěvníci tamní přehlídky automobilů obdivovat zeleně lakovaný vůz.

Padesátníci. Dvě legendy od Lamborghini slaví narozeniny, výjimečné jsou dodnes

Změny ale bylo před uvedením do prodeje v roce 1974 mnohem víc. Například prototyp dostal nový vidlicový dvanáctiválec o objemu téměř pět litrů, první sériové exempláře ale měly pod kapotou „jen“ čtyřlitr montovaný už do Miury, po kterém továrna sáhla kvůli přísnějším ekologickým požadavkům ve Spojených státech, tradičním hlavním trhu italských supersportů. Produkční auta se od prototypu mírně lišila i zvenčí: třeba původní dvoudílná okna ve dveřích nahradila třídílná, jednodušší na výrobu.

Autofotka týdne: Zemřel sochař plechu, který oblékal nejdražší auta světa

První zákazníci si Coutach mohli objednat na ženevském autosalonu v roce 1974, kde se sešlo 50 objednávek. Jednalo se přitom o velmi drahé auto, v polovině 70. let přišlo na zhruba 130 000 západoněmeckých marek, za stejnou sumu se v té době dalo koupit třeba 16 kusů Volkswagenu Golf, který v tom roce také přišel jako novinka na trh. Je ale nutné připustit, že množiny zákazníků italského supersportu a rodinného auta z Wolfsburgu se protnuly jen výjimečně.

Autofotka týdne: Zuřícího býka vypustilo Lamborghini před třiceti lety

Hranatý design modelu Countach brzy následovala i další auta - Ferrari 308 představené v roce 1975 nebo o rok mladší Lotus Esprit -, žádné z nich se ale nestalo takovou ikonou jako výrobek továrny, která původně produkovala traktory a sportovní vozy přidala do výrobního programu po hádce svého majitele s Enzem Ferrarim. Plakáty s Countachem zdobily zdi dětských pokojů, ve sbírkách angličáků nemohl chybět červeno-zelený Matchbox s osmičkou na čumáku.

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Countach je dnes považován za nejdůležitější model v historii značky, který ovlivnil řadu pozdějších vozů značky Lamborghini po technické i stylistické stránce. Mezi roky 1974 a 1990 vzniklo téměř 2000 exemplářů, které se časem dočkaly nejen typického širokého křídla na zádi (které ale bylo spíš na ozdobu), ale i silnějších pohonných jednotek. Zatímco původní čtyřlitr převáděl na zadní kola 375 koňských sil, na konci výroby měl motor objem 5,2 litru a výkon 455 koní.

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

O nástupci legendárního supersportu se v automobilce Lamborghini rozhodlo v červnu 1985, nové Diablo se představilo v roce 1990. Jeho kariéra ale nakonec byla o dost kratší než v případě Countachu, už v roce 2001 totiž přišlo Murciélago, které o dva roky později v nabídce automobilky doplnilo menší Gallardo. Do loňska byl vrcholným modelem značky Aventador, představený v únoru 2011, jehož nástupce se nyní chystá. Od roku 2014 se vyrábí i nástupce Gallarda nazvaný Huracán, a pátým rokem je na trhu i SUV Urus.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...