Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

A TOTO VÍTE? Zpětný ráz děla se musí kompenzovat, aby nemasakrovalo obsluhu

Lidově řečeno, palná zbraň „kope“. Kdysi to věděl každý malý kluk. Čím větší zbraň, tím větší „kopanec“. U děla střední ráže, by zpětný ráz bez vhodné kompenzace, dokázal bez problémů pozabíjet obsluhu. Snahou tedy je, účinky zpětného rázu na obsluhu nebo na vozidlo omezit. Jednou z možností je montáž nebo vytvoření úsťové brzdy na konci hlavně.
Část 1/5

Průzkumné vozidlo Panhard AML-90 s mohutnou dojkomorovou úsťovou brzdou

Otázka Co jsou různé nástavce na koncích hlavní tanků a děl?

Stručná odpověď

Nástavce na koncích hlavní tanků a děl mohou být:

  • úsťová brzda,
  • deflektor prachových plynů,
  • tlumič plamene,
  • systém měření úsťové rychlosti a programování munice,
  • úsťový referenční systém.

Palné zbraně, využívají k urychlení projektilu tlak plynů vznikající spálením výmetné látky, což je většinou střelný prach, dříve černý, dnes prakticky bez výjimky bezdýmný. Zbraně pracující na principu zážehového motoru s nevratným pístem, kde je válec představovaný hlavní a píst projektilem, se musí vypořádat s reakční silou, které se v tomto případě říká zpětný ráz.

Zpětný ráz vzniká v důsledku třetího Newtonova zákona o akci a reakci, který říká, že každá akce vyvolává stejně velkou reakci opačného směru. V praxi to znamená, že když expandující prachové plyny udělí střele určitou úsťovou rychlost, tak se zbraň bude pohybovat opačným směrem tolikrát menší rychlostí, kolikrát je těžší než střela.

Abychom tomu dali nějakou konkrétnější podobu, hlaveň německého tankového kanonu Rheinmetall Rh-120 L/44 ráže 120 mm, tanků Leopard 2, má hmotnost 1190 kg. Při střelbě podkaliberním penetrátorem DM53 s hmotností 8,35 kg, opouštějícím hlaveň úsťovou rychlostí 1750 m/s, by se vám téměř jeden a čtvrt tuny „masivní oceli“ mihlo v těsné věži kolem hlavy rychlostí přes 12 m/s. U moderních dělostřeleckých zbraní část zpětného rázu „utlumí“ brzdovratné zařízení, které je však poměrně složité, drahé a navíc zabírá cenné místo ve věži.

Jedním z velmi jednoduchých, účinných a poměrně levných způsobů, jak omezit účinky zpětného rázu je úsťová brzda. To je jeden z možných nástavců ústí hlavně s poměrně typickým tvarem, daným principem funkce.

Úsťová brzda

Úsťová brzda funguje tak, že část plynů se pomocí speciálně tvarovaného nástavce „otočí“ tak, aby proudily směrem dozadu od ústí hlavně. V principu se chová jako reaktivní motor, který tlačí hlaveň dopředu, tedy proti směru působení zpětného rázu a tím jej částečně eliminuje. Účinnost úsťové brzdy je značně závislá na její konstrukci. Běžně se pohybuje mezi 10 až 50 procenty. Někteří výrobci udávají ještě vyšší čísla, ale to jsou již spíše marketingové triky, než reálně měřitelné hodnoty.

Nevýhodou úsťové brzdy je zvýšená hladina hluku. Udává se zvýšení o 5 - 10 dB, což se nezdá mnoho, ale je potřeba mít na mysli, že při výstřelu se i bez toho pohybujeme na hranici snesitelnosti. Další zvyšování a pobyt v blízkosti tak výkonných zbraní bez chráničů sluchu hrozí jeho poškozením nebo úplným ohluchnutím. Obsluha děla i lidé v jeho okolí jsou vystaveni tlakové vlně, která proti nim vrhá prach, kamínky a nečistoty. Proto stojí obsluhy děl při výstřelu zády k dělu a pokud nemají ochranné pomůcky, tak se zakrytýma ušima a zavřenýma očima.

Podle tvaru se úsťové brzdy dělí na jedno, dvoj a trojkomorové, štěrbinové a perforované.

Kanon proti útočné vozbě vz. 38 s jednokomorovou úsťovou brzdou

Jednokomorové úsťové brzdy jsou tvořené jedním párem nebo jedním věncem otvorů proti sobě. Typickým představitelem je například československý kanon proti útočné vozbě vz. 38 s firmy Škoda s ráží 47 mm, používaný na prvních německých stíhačích tanků Panzerjäger I. Později se toto řešení objevilo na prvních verzích tanků Pz.IV Ausf.G se 7,5 cm kanonem KwK40 L/40 nebo na britském protitankovém kanonu QF 6-pdr ráže 57 mm. Dnes například na francouzských průzkumných vozidlech AMX-10RC dodaných nedávno i na Ukrajinu.

Nejběžnější řešení

Zdaleka nejběžnější je dvojkomorová úsťová brzda. Tu najdeme na celé řadě protitankových a tankových kanonů, tažených i samohybných děl od druhé světové války dodnes. Z nejznámějších můžeme vyjmenovat německý protitankový kanon 5cm PaK 38, jeho výkonnějšího bratrance 7,5 cm PaK 40, britský QF 17-pdr ráže 76 mm, sovětské divizní kanony ZiS-3 stejné ráže nebo houfnice D-1 ráže 152 mm. Typická byla pro německé tanky Pz.V Panther a Pz.VI Tiger, sovětské IS-2IS-10 nebo americké poválečné tanky M26 PershingM48 Patton a spoustu další techniky.

Houfnice 2S65 Msta-B s ojedinělou trojkomorovou úsťovou brzdou

Trojkomorová úsťová brzda se používá ojediněle, nese ji například sovětská 152 mm houfnice 2S65 Msta-B a její samohybná verze 2S19 Msta-S. Jinak ji najdete většinou jen na ručních zbraních. Méně frekventovanou variantou je také perforovaná úsťová brzda, většinou známá jako „pepřenka“. Ta je typická například pro německé těžké protitankové kanony PaK 44 ráže 128 mm nebo mohutné sovětské kanony S-23 ráže 180 mm, či protiletadlové S-60, používané na protiletadlových tancích ZSU-57-2. Z nejnovějších aplikací můžeme zmínit japonské obrněné vozidlo Type 16 MCV (Maneuvre Combat Vehicle), které má perforaci „pepřenky“ stočenou do spirály. Tím se konstruktéři snažili navíc omezit zášleh u ústí hlavně.

Na tažených dělostřeleckých kusech a vozidlech je běžnější štěrbinová úsťová brzda, kterou můžete vidět na našich protiletadlových dvojkanonech PLDvK vz. 53/59. Sověti ji použili na tanku T-10M, samohybných dělech ISU-152 a houfnici ML-20 známé i z naší výzbroje. Používala se také na výsadkových samohybných dělech ASU-76 a ASU-57, kde se konstruktéři „vyřádili“ použitím 34 štěrbin. Nakonec se ukázalo, že dvojkomorová úsťová brzda, použitá na pozdějších verzích ASU-57 měla podobnou účinnost. V poslední době štěrbinovou úsťovou brzdu oprášili Němci u své Panzerhaubitze PzH 2000 nebo Jihokorejci u houfnice K9 Thunder.

Průzkumné vozidlo Panhard AML-90 s mohutnou dojkomorovou úsťovou brzdou

Z hlediska výrobních postupů bylo nejjednodušší vytvořit šikmé otvory těsně před ústí hlavně jako na tanku M47 Patton, ale účinnost takového řešení nebyla valná. Nejčastěji se používají sofistikovaněji tvarované odlitky, našroubované na hlaveň. Ty jsou levné a přitom výrazně účinnější. U zbraní velkých ráží jsou nepřesnosti odlévání naprosto zanedbatelné. Nicméně ojediněle se používaly i úsťové brzdy svařené z několika částí vyrobených odléváním nebo obráběním, což se samozřejmě promítlo negativně do ceny i pracnosti a rychlosti výroby. Toto řešení používali například Francouzi na 90 mm tažených kanonech DEFA D921 a na vozidlech Panhard AML-90 jimi vyzbrojenými. U velmi přesných zbraní, většinou odstřelovacích pušek se používají frézované, které jsou výrobně nejnáročnější a nejdražší, ale také zdaleka nejpřesnější.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...