V posledních třech letech přibylo měst, která se po pandemii rozhodla rušné dopravní tepny přestavět na hřiště nebo zóny pro pěší. Některé úřady využily covidový rozmach cyklistiky a z veřejného prostoru ukrojily autům ve prospěch ekologické dopravy.
„Pokud jde o proměnu amerických ulic, existuje několik zajímavých příkladů, které vydržely i po pandemii,“ říká Nate Storring, zástupce výkonného ředitele neziskové organizace Project for Public Spaces.
Zlepšení duševního zdraví i lepší kontakt s přírodou jsou jen dva z hlavních důvodů, jimiž se obhájci existence nových veřejných prostranství zaklínali, když je chtěli prosazovat jako trvalé. „Mnoho takových míst, která se v USA od pandemie udržela, jsou ta, která nyní dobře udržuje buď město anebo sami místní,“ dodává Storring. Podle něj nenabízejí jen prázdnou plochu, ale také množství rekreačních aktivit.
Smetanovo nábřeží má sloužit chodcům a tramvajím, auta možná čeká zákaz |
Městské projekty v oblasti veřejného prostoru se celosvětově zaměřují na pohyb lidí, zejména na kole nebo jinou formu mikromobility. „To platí zejména v Latinské Americe, kde panuje silná kultura městské cyklistiky,“ říká Fabrizio Prati z neziskové organizace Global Designing Cities Initiative.
Tu podle něj lze vybudovat poměrně rychle a dokonce s velmi nízkými finančními prostředky, infrastruktura může docela dobře fungovat při pohybu i velkého množství lidí. „Představte si pruhy vytvořené pomocí barev nebo oddělené sloupky či jinými druhy bariér,“ uvádí Prati příklad.
Všude na světě se ale také některé z těchto projektů staly terčem kritiky, zejména ze strany řidičů. „Každá změna se setkává s odporem,“ vysvětluje Prati. „Největším uznáním při tomto druhu transformace měst je, že lidé skutečně jsou na ulici a používají ji,“ dodává.
Agentura Bloomberg přináší seznam sedmi nejzajímavějších projektů z poslední doby, které dokázaly, že městský prostor nepatří pouze autům. Existence některých z nich započala jako přímá reakce na pandemii, jiné předcházely covidu-19, ale rozšířily se až v posledních třech letech.