Ačkoliv nám reklamy neustále tvrdí, že jsou Vánoce svátky klidu a míru, především na silnicích to vypadá úplně jinak. Bohužel i v těchto dnech dochází na našich silnicích k dopravním nehodám, nejednou i vážným, v jejichž důsledku dochází k těžkým či dokonce smrtelným zraněním. V období od 23. prosince 2021 do 1. ledna 2022 vyšetřovala Policie ČR celkově 1 875 nehod, při kterých zemřelo 13 lidí, dalších 24 utrpělo zranění těžké a 337 lehké. „Bez obětí na životech se neobešel ani Štědrý den, kdy zemřeli 2 lidé. Podobně tomu bylo i na Silvestra a také na Nový rok,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Stres, kolony a nehody
Řada z těchto nehod se odehrává na parkovištích u obchodních center. Stačí se zhruba v polovině prosince podívat k ke kterémukoliv z nich a je na první pohled jasné, proč tomu tak je. Kolony chtivých nakupujících se často táhnou v několika ulicích kolem obchodního domu. Problém je v tom, že jak samotná parkoviště obchodů, tak komunikace nejsou na takový nápor aut stavěna. Řidiči navíc s vidinou nutného shánění dárků zapomínají jak na základní dopravní předpisy, typicky na přednost zprava, tak také na elementární slušnost a ohleduplnost.
Podle analytiků Portálu nehod jsou jejich nejčastější příčiny velmi banální. „K těm velmi častým patří nedání přednosti v jízdě; přednost zprava přitom platí i na parkovišti v nákupní galerii. Je to přitom nejčastější příčina nehod na parkovištích nákupních center. Řidiči pravidlo nedodržují, nerespektují, mají pocit, že přednost mají ti, kdo jedou rovně nebo po komunikaci směřující ven či dovnitř, a zapomenou, že přednost v jízdě se i zde určuje stejně jako na ostatních komunikacích – značkou nebo častěji pravidlem přednosti zprava,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Většina škod z parkování se nevyřeší, někdy pomůže kamera |
Jediným štěstím je, že většinou jde o nehody s maximálně pomačkanými plechy. Nejčastěji je problém v tom, že se řidič lehce ztratí v různých podjezdech a přikázaných směrech, následně mu dojde trpělivost a prostě projede, kudy jej napadne. Je také potřeba si uvědomit, že na řidiče jsou na parkovištích kladeny velké nároky. V jednu chvíli musí sledovat provoz, ostatní řidiče, chodce a nákupní košíky. Roztříštěná pozornost může za to, že zareagují na nastalou situaci pozdě nebo vůbec.
Praha i Brno
Je pravidlem, že nejčastěji dochází k nehodám u těch obchodních center, která jsou největší. „K velkému počtu nehod došlo v posledních dvou letech podle analýzy Portálu nehod například u nákupního centra Westfield na pražském Chodově. Patří k největším v České republice, je zde několik parkovišť, v těsném sousedství je velmi vytížená D1, orientace v okolí centra není pro neznalé řidiče právě snadná. Výsledkem je v tomto nehodovém místě celkem 40 dopravních nehod za dva roky s celkovou výší škody podle odhadu policie 1,9 milionu korun,“ řekl Jan Chalas.
V Brně je takovým problémových obchodním centrem Olympia, které leží v těsné blízkosti exitu 3 z dálnice D2. Za poslední dva roky se zde stalo jedenáct nehod se škodou za 251 000 Kč. V těsném závěsu z pohledu počtu nehod je i velkokapacitní parkoviště u OC Olympia Teplice na ulici Srbická. Na parkovišti s kapacitou 1 200 aut, u něhož se nachází i čerpací stanice, se za poslední dva roky stalo jedenáct nehod se škodou přes 210 000 Kč.
4. února 2022 |