Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tržby luxusních značek rostou, tvoří si pouto s mladými zákazníky

  12:00
Zatímco přibývá lidí, kteří se strachují o zaplacení účtů pod tlakem inflace a energetické krize, trh s luxusním zbožím je na vzestupu, ukazuje studie firmy Bain. Zájemci o exkluzivní produkty jsou navíc každým rokem mladší, brzy by měli s nákupy začínat už teenageři v patnácti letech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Data konzultantské firmy Bain ukazují, že růst trhu s luxusem táhne nyní nejvíce „generace Z,“ tedy lidé narození mezi lety 1996 a 2012 a mileniálové, o generaci starší skupina. A zatímco dnešní třicátníci začínali s nákupy exkluzivního zboží na prahu dospělosti, jejich nástupci se na přepychové zboží vrhnou už v patnácti letech.

Spoluautorka studie Claudia D’Arpiziová mluví o jakémsi znovuzrození. „Máme tu novou spotřebitelskou základnu, která je mladší,“ říká.

Ačkoli v posledních měsících zaznívaly z řad ekonomů obavy ohledně profitu předních světových designerů, opak je pravdou, hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí přinesly růst. A tak zatímco zákazníci z nižší a střední třídy bedlivě sledují své, movitější lidé si rádi udělají radost kabelkou nebo šperky.

Postpandemická chuť utrácet je velká. Mnozí chtějí dohnat „promarněný čas“ v lockdownech a toto spotřebitelské chování ve stylu Carpe Diem lze vyčíst i z hospodářských výsledků luxusních značek. „Spotřeba je zpátky na předkrizových úrovních,“ uvádí D’Arpiziová.

Patnáctiprocentní růst

Agentura Bain očekává letošní skok tržeb v segmentu luxusního zboží na 353 miliard eur (8,5 bilionu korun) Je to o něco více, než její původní červnový odhad ve výši 330 miliard eur (8 bilionů Kč). Oproti roku 2021 by tak šlo o patnáctiprocentní růst.

Apetit po nadstandardních produktech se dále zvedá. „Krize ovlivňuje spíše spodní část pyramidy spotřebitelů, nikoli zájemce o luxus,“ připustila Federica Levatová, partnerka konzultantské firmy Bain & Company, pro agenturu Reuters.

Protože konzumenti z generace Z, která brzy bude hlavní nakupující skupinou, jsou náročnější, než jejich rodiče, mění se i způsob, jakým se luxusní značky prezentují. Mladí lidé kladou důraz na hodnoty značky, s kterou se chtějí ztotožnit. Udržitelnost, přístup ke klimatické krizi, diverzita mezi zaměstnanci - to všechno jsou témata, na které generace Z, jež vyrostla na sociálních sítích, hledí.

D’Arpiziová také upozorňuje, že ačkoli trh s luxusním zbožím není vůči hospodářskému útlumu imunní, je odolný mimo jiné právě kvůli vytvořenému poutu mezi zákazníkem a firmou. Marketingoví specialisté si toho jsou vědomi, proto vytvářejí personalizovaný obsah, šitý přímo na míru klientovi.

„Díky sociálním sítím sledují mladí lidé luxusní značky už od útlého věku,“ poukazuje Levatová.

Autor:
  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

Stát dá tři miliardy na větrné elektrárny. Ministerstvo vypsalo dotační výzvu

14. června 2024  13:46

Stát poskytne tři miliardy korun na výstavbu větrných elektráren. Ministerstvo průmyslu a obchodu...

Ministr Habeck jede do Číny žehlit cla na elektromobily. Němcům se nelíbí

14. června 2024  12:50

Německá vláda se v dalších dnech bude snažit zabránit tomu, aby nová cla Evropské unie vůči čínským...

Fanouškům Anglie a Srbska prodají jen „ředěné“ pivo. Šikana, zní z Ostrovů

14. června 2024  11:35

Nedělní utkání základní skupiny fotbalového Eura mezi Anglií a Srbskem je podle organizátorů vysoce...

Křetínský může koupit podíl v divizi ThyssenKrupp, povolil německý regulátor

14. června 2024  11:28

Německý antimonopolní úřad schválil plán investiční skupiny EP Corporate Group (EPCG) českého...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...