Data konzultantské firmy Bain ukazují, že růst trhu s luxusem táhne nyní nejvíce „generace Z,“ tedy lidé narození mezi lety 1996 a 2012 a mileniálové, o generaci starší skupina. A zatímco dnešní třicátníci začínali s nákupy exkluzivního zboží na prahu dospělosti, jejich nástupci se na přepychové zboží vrhnou už v patnácti letech.
Spoluautorka studie Claudia D’Arpiziová mluví o jakémsi znovuzrození. „Máme tu novou spotřebitelskou základnu, která je mladší,“ říká.
Ačkoli v posledních měsících zaznívaly z řad ekonomů obavy ohledně profitu předních světových designerů, opak je pravdou, hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí přinesly růst. A tak zatímco zákazníci z nižší a střední třídy bedlivě sledují své, movitější lidé si rádi udělají radost kabelkou nebo šperky.
Postpandemická chuť utrácet je velká. Mnozí chtějí dohnat „promarněný čas“ v lockdownech a toto spotřebitelské chování ve stylu Carpe Diem lze vyčíst i z hospodářských výsledků luxusních značek. „Spotřeba je zpátky na předkrizových úrovních,“ uvádí D’Arpiziová.
Patnáctiprocentní růst
Agentura Bain očekává letošní skok tržeb v segmentu luxusního zboží na 353 miliard eur (8,5 bilionu korun) Je to o něco více, než její původní červnový odhad ve výši 330 miliard eur (8 bilionů Kč). Oproti roku 2021 by tak šlo o patnáctiprocentní růst.
Apetit po nadstandardních produktech se dále zvedá. „Krize ovlivňuje spíše spodní část pyramidy spotřebitelů, nikoli zájemce o luxus,“ připustila Federica Levatová, partnerka konzultantské firmy Bain & Company, pro agenturu Reuters.
Protože konzumenti z generace Z, která brzy bude hlavní nakupující skupinou, jsou náročnější, než jejich rodiče, mění se i způsob, jakým se luxusní značky prezentují. Mladí lidé kladou důraz na hodnoty značky, s kterou se chtějí ztotožnit. Udržitelnost, přístup ke klimatické krizi, diverzita mezi zaměstnanci - to všechno jsou témata, na které generace Z, jež vyrostla na sociálních sítích, hledí.
D’Arpiziová také upozorňuje, že ačkoli trh s luxusním zbožím není vůči hospodářskému útlumu imunní, je odolný mimo jiné právě kvůli vytvořenému poutu mezi zákazníkem a firmou. Marketingoví specialisté si toho jsou vědomi, proto vytvářejí personalizovaný obsah, šitý přímo na míru klientovi.
„Díky sociálním sítím sledují mladí lidé luxusní značky už od útlého věku,“ poukazuje Levatová.