Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

EU nutí finanční instituce sledovat emise aut. Jak je počítat, není jasné

Výrobci automobilů údajně uvádějí všechny v omyl tím, že výrazně podhodnocují celkovou ujetou vzdálenost a spotřebu paliva automobilů a tím i emise, které vozy vyprodukují. Od příštího roku musí finanční instituce v Evropské unii právě emise aut dokladovat, pokud financují automobilky nebo vlastní jejich akcie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Celosvětové emise výrobců automobilů jsou v průměru o polovinu vyšší, než uvádějí, tvrdí zpráva bruselské ekologické organizace Transport & Environment (T&E). Podle ní hlavně koncerny Stellantis, Hyundai-Kia a BMW podhodnocují emise o 149, respektive 115 a 80 procent. Vzhledem k tomu, že v roce 2023 má být zavedeno povinné zveřejňování emisí po celou dobu životnosti vozu, automobilky podle T&E čelí „tikající uhlíkové bombě“.

V roce 2023 zavede EU povinnost zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb. Nový požadavek zasáhne i správce aktiv, při nichž se využívají automobily. „Jedná se o nové nařízení, které ukládá účastníkům finančního trhu povinnost zveřejňovat informace o nepříznivých dopadech svých investic na udržitelnost, včetně emisí, které produkují společnosti v jejich portfoliích. To se často týká i výrobců automobilů, v nichž jsou finanční instituce akcionáři. Budou proto po automobilkách vyžadovat údaje a informace o emisích pro vlastní výkaznictví,“ vysvětluje Julian Toth, provozní ředitel Mezinárodního centra pro udržitelné finance.

O kolik jsou odhadované reálné emise vyšší, než automobilky deklarují.

Výrobci automobilů vycházejí při udávání celkových emisí z řady faktorů, jako je průměrná velikost vozidel, místo, kde auta jezdí, a jejich životnost. T&E tvrdí, že výrobci automobilů celkově používají selektivní údaje, aby dosáhli nižšího čísla. „Například Toyota vychází při udávání průměrných emisí svých vozidel ze stěží uvěřitelných sta tisíc najetých kilometrů,“ říká zpráva.

Luca Bonaccorsi, ředitel oddělení udržitelného financování ve společnosti T&E, dodal: „Výrobci automobilů se snaží mlžit, takže neuvádějí dostatečné množství emisí za celou dobu životnosti svých vozů. To je výsměch ekologickým tvrzením výrobců automobilů.“

Výrobci automobilů zprávu zatím komentovat nechtějí. „Tato zpráva byla zveřejněna v posledních dnech a uvádí několik bodů, které jsou v tuto chvíli jen předpoklady. Budeme potřebovat víc času na prostudování údajů, než poskytneme podrobnou odpověď na konkrétní tvrzení,“ řekla pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová.

„Pokud jde o širší téma životního prostředí a emisí oxidu uhličitého, Toyota se snaží snížit svůj dopad na životní prostředí v mnoha oblastech, jako jsou skleníkové plyny, kvalita ovzduší, redukce vody a materiálů, opětovné použití a recyklace a biologická rozmanitost. Pokud jde o řešení změny klimatu, Toyota se zavázala dosáhnout do roku 2050 celosvětově uhlíkové neutrality. V Evropě plní emise dlouhodobě pod úrovní maximálních povolených limitů stanovených EU – ve skutečnosti jsme v této oblasti lídrem již dvacet let,“ dodala Jechová.

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Výhrady k obviněním T&E má i Kia. „S ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU), kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla registrovaná od 1. ledna 2021, jsou údaje z reálného provozu vozidel shromažďována prostřednictvím autorizovaných prodejců/servisů značky Kia v České republice v době, kdy jsou vozidla přijata na servisní kontrolu nebo opravu. Získaná data se co nejdřív odesílají do evropské centrály značky a následně jsou hlášena Komisi,“ říká Kateřina Vaňková za českého importéra Kia.

A dodává: „Sběr dat z osobních automobilů provádí autorizovaní dealeři značky Kia zdarma a je nezbytně nutný udělený souhlas majitele vozu. Důvodem je GDPR pravidlo, neboť staženými údaji zasahujeme do soukromí majitelů automobilů. Získáváme údaje o stylu jízdy, spotřebě paliva apod. Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím svého vozu poskytují data majitelé dobrovolně. Ne každý však souhlas ke sběru dat udělí!“

A v tom právě Kia vidí problém ve vypovídací hodnotě sebraných dat. Jsou selektivní a primárně vypovídají o jízdním stylu uživatele. „Jízdní styly zákazníků se odlišují, a tudíž spotřeba a samotné emise se logicky liší od uváděných hodnot výrobce,“ dodává Kateřina Vaňková.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...