Celosvětové emise výrobců automobilů jsou v průměru o polovinu vyšší, než uvádějí, tvrdí zpráva bruselské ekologické organizace Transport & Environment (T&E). Podle ní hlavně koncerny Stellantis, Hyundai-Kia a BMW podhodnocují emise o 149, respektive 115 a 80 procent. Vzhledem k tomu, že v roce 2023 má být zavedeno povinné zveřejňování emisí po celou dobu životnosti vozu, automobilky podle T&E čelí „tikající uhlíkové bombě“.
V roce 2023 zavede EU povinnost zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb. Nový požadavek zasáhne i správce aktiv, při nichž se využívají automobily. „Jedná se o nové nařízení, které ukládá účastníkům finančního trhu povinnost zveřejňovat informace o nepříznivých dopadech svých investic na udržitelnost, včetně emisí, které produkují společnosti v jejich portfoliích. To se často týká i výrobců automobilů, v nichž jsou finanční instituce akcionáři. Budou proto po automobilkách vyžadovat údaje a informace o emisích pro vlastní výkaznictví,“ vysvětluje Julian Toth, provozní ředitel Mezinárodního centra pro udržitelné finance.
Výrobci automobilů vycházejí při udávání celkových emisí z řady faktorů, jako je průměrná velikost vozidel, místo, kde auta jezdí, a jejich životnost. T&E tvrdí, že výrobci automobilů celkově používají selektivní údaje, aby dosáhli nižšího čísla. „Například Toyota vychází při udávání průměrných emisí svých vozidel ze stěží uvěřitelných sta tisíc najetých kilometrů,“ říká zpráva.
Luca Bonaccorsi, ředitel oddělení udržitelného financování ve společnosti T&E, dodal: „Výrobci automobilů se snaží mlžit, takže neuvádějí dostatečné množství emisí za celou dobu životnosti svých vozů. To je výsměch ekologickým tvrzením výrobců automobilů.“
Výrobci automobilů zprávu zatím komentovat nechtějí. „Tato zpráva byla zveřejněna v posledních dnech a uvádí několik bodů, které jsou v tuto chvíli jen předpoklady. Budeme potřebovat víc času na prostudování údajů, než poskytneme podrobnou odpověď na konkrétní tvrzení,“ řekla pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová.
„Pokud jde o širší téma životního prostředí a emisí oxidu uhličitého, Toyota se snaží snížit svůj dopad na životní prostředí v mnoha oblastech, jako jsou skleníkové plyny, kvalita ovzduší, redukce vody a materiálů, opětovné použití a recyklace a biologická rozmanitost. Pokud jde o řešení změny klimatu, Toyota se zavázala dosáhnout do roku 2050 celosvětově uhlíkové neutrality. V Evropě plní emise dlouhodobě pod úrovní maximálních povolených limitů stanovených EU – ve skutečnosti jsme v této oblasti lídrem již dvacet let,“ dodala Jechová.
KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí |
Výhrady k obviněním T&E má i Kia. „S ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU), kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla registrovaná od 1. ledna 2021, jsou údaje z reálného provozu vozidel shromažďována prostřednictvím autorizovaných prodejců/servisů značky Kia v České republice v době, kdy jsou vozidla přijata na servisní kontrolu nebo opravu. Získaná data se co nejdřív odesílají do evropské centrály značky a následně jsou hlášena Komisi,“ říká Kateřina Vaňková za českého importéra Kia.
A dodává: „Sběr dat z osobních automobilů provádí autorizovaní dealeři značky Kia zdarma a je nezbytně nutný udělený souhlas majitele vozu. Důvodem je GDPR pravidlo, neboť staženými údaji zasahujeme do soukromí majitelů automobilů. Získáváme údaje o stylu jízdy, spotřebě paliva apod. Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím svého vozu poskytují data majitelé dobrovolně. Ne každý však souhlas ke sběru dat udělí!“
A v tom právě Kia vidí problém ve vypovídací hodnotě sebraných dat. Jsou selektivní a primárně vypovídají o jízdním stylu uživatele. „Jízdní styly zákazníků se odlišují, a tudíž spotřeba a samotné emise se logicky liší od uváděných hodnot výrobce,“ dodává Kateřina Vaňková.