Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Brně otevřeli nejdelší tramvajový tunel Česka, město tak má svoje „metro“

  9:37
Muselo uplynout čtrnáct let, aby se Brno znovu mohlo pochlubit novou tramvajovou tratí. Ve čtvrtek se zatím zkušebně zprovoznily koleje vedoucí k bohunické nemocnici a tamnímu univerzitnímu kampusu. Soupravy jezdí vůbec nejdelším tramvajovým tunelem v Česku, takže o trati se v nadsázce mluví jako o prvním brněnském metru.

Naposledy se Brnu něco podobného povedlo v roce 2008, když se prodloužila jiná trať ze zastávky Červinkova na dnešní konečnou v Technologickém parku.

Nová bezmála kilometr dlouhá trasa za víc než 1,4 miliardy korun, budovaná téměř tři roky, zahrnuje rovněž vůbec nejdelší tramvajový tunel v Česku, kterým vedou asi dvě třetiny nových kolejí.

„V tuto chvíli přecházíme do zkušebního provozu, což je finální část celého projektu. Během necelých tří měsíců musíme ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky, a vyzkoušet všechny možné scénáře, ke kterým může dojít,“ nastiňuje generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Do ostrého provozu s pasažéry se přejde od 11. prosince, tedy s celostátní změnou jízdních řádů. Pro cestující to znamená, že se k nemocnici a kampusu dostanou snadněji a bez přestupu přímo od hlavního nádraží.

„Stavba bude obrovským přínosem pro 40 tisíc lidí, kteří do této části Bohunic denně dojíždějí, ať už to jsou studenti, zaměstnanci Masarykovy univerzity nebo Fakultní nemocnice Brno,“ vyzdvihuje brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Nový úsek využijí veškeré tramvaje na lince číslo 8, které nyní končí ve Starém Lískovci.

Úspora i čtvrt hodiny

Novinka přinese časovou úsporu minimálně pěti minut ve srovnání se stávajícími autobusovými linkami. „U těch ale často dochází ke zpoždění i deset minut,“ připomíná dopravní ředitel DPMB Jan Seitl s tím, že tak cesta od nádraží může trvat až půl hodiny.

Mezi červenými body vede nejdelší tramvajový tunel v Česku.

Mezi červenými body vede nejdelší tramvajový tunel v Česku.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Tramvaj, která nyní za zastávkou na Osové odbočí na novou trať, pojede celou dobu ve vlastním koridoru, takže trasu zvládne za poloviční dobu než zpožděný autobus. „Linka bude jezdit ve stejných intervalech jako dnes,“ oznamuje Havránek, přičemž nyní dělí jednotlivé spoje ve všedních dnech pět až sedm minut.

„Na smyčku do Starého Lískovce, kde má dnes osmička konečnou, bude nadále jezdit šestka. Uvažuje se ještě o prodloužení sedmičky,“ předesílá Havránek další možnosti.

Další na řadě je opět trať s tunelem

Tunel v kampusu není jediný, kterým cestující nově pojedou. Na začátku příštího roku začne dopravní podnik testovat ten, který vzniká podél Žabovřeské ulice. Tramvaj číslo 1, která má už téměř dva roky výluku, zde obnoví provoz na jaře. „Termín ostrého startu byl původně v lednu, ale přes všechny problémy si myslím, že je nakonec dobrý,“ říká Havránek.

V tomto případě jde sice „jen“ o náhradu původní trati v trochu jiném místě, nicméně ani tak by koleje do kampusu nemusely být v blízké době jedinou novinkou, která zrychlí a usnadní cestování brněnskou hromadnou dopravou.

V roce 2014 se stejně jako tato trať začalo připravovat i prodloužení jedničky z Bystrce na rostoucí sídliště Kamechy, a to opět tunelem. Zde je ale vše zatím stále ve fázi příprav.

Letos na jaře získal nový úsek o délce 1,4 kilometru od konečné na Ečerově kladný posudek EIA, tedy vyhodnocení vlivu na životní prostředí. „V tuto chvíli je hotová dokumentace pro územní rozhodnutí, o něž se bude žádat,“ přibližuje Havránek s tím, že přípravu stavby stejně jako v případě tratě ke kampusu chce DPMB získat od města do svých rukou. Věří také, že by si podnik mohl sáhnout až na dvoumiliardovou dotaci z evropských fondů, což by mohlo pokrýt většinu ceny. „O dotaci chceme požádat příští rok,“ sděluje ředitel.

Koleje čekají na dokončení přes dvacet let

Evropské peníze by chtěl získat také na nové koleje na Lesné, jimiž by se po Okružní ulici propojila trať linek číslo 9 a 5. Právě pětka, která dnes končí ve Štefánikově čtvrti, měla být prodloužena už dávno, ostatně v části nad Husovickým tunelem jsou už od konce 90. let připravené koleje.

Ozývá se však kritika, a to i od představitelů městské části Brno-sever, že je kilometrové propojení zbytečné, zvlášť za částku kolem 800 milionů korun. „To musí někdo posoudit,“ podotýká Havránek neurčitě, ale je jasné, že svá slova míří k budoucímu vedení města.

A jak to bude s diskutovanou tratí na Vinohrady, do Bosonoh či obnovou v minulosti zrušené trati ze Stránské skály do Líšně? „To necháváme budoucím generacím,“ reaguje Havránek. Jinými slovy, tyto projekty aktuálně nejsou prioritou.

Autor:
  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

Brnem po čtrnácti letech prošel duhový průvod, ty minulé narušili odpůrci

25. května 2024  18:17

V sobotu odpoledne prošel brněnskými ulicemi duhový průvod oslavující queer komunitu, kterého se...

Svým způsobem jsme svazáky infiltrovali, líčí ochránce přírody vznik Brontosaura

25. května 2024  13:22

Do pomoci přírodě se projektant železničních tratí Josef Ferenc aktivně zapojil už jako...

Klukům fandím, říká Král. Zdařilá sezona mu k MS nepomohla, teď myslí na NHL

25. května 2024  10:25

Sezonu ve finském Lahti měl blanenský rodák Filip Král tak povedenou, že minimálně v pozvánku do...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...