Pěšky, autem nebo sedačkovou lanovkou. Turistické autobusy na Ještěd vyjedou nejdříve za rok. Liberecký kraj původně chtěl zavést spoj, který by nahradil kabinovou lanovku, už tuto sezonu.
Kvůli rekonstrukci silnice z Výpřeže do Světlé pod Ještědem od toho ustoupil. Kabinová lanovka není v provozu od tragické nehody loni v říjnu.
„Na Výpřeži řídí dopravu semafor a ve směru od Horního Hanychova se tvoří kolony. V nich by zůstávaly autobusy stát. Proto jsme se rozhodli, že bude vhodné projekt připravit pečlivě pro letní sezonu na příští rok, kdy bude rekonstrukce této dopravní tepny mezi Libercem a Podještědím hotová,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták, podle kterého by za současné situace nemohli zavést ani kyvadlový provoz.
Oprava silnice přes Ještěd by měla skončit příští rok v červnu. „Momentálně podnikáme kroky potřebné k zahájení provozu turistické linky. Jedná se o vybudování zastávky, kde je potřeba jednat s vlastníky pozemků, odborem dopravy statutárního města Liberec a dopravním inspektorátem Policie České republiky. Byla již také upřesněna podoba řešení otočky u Ještědky a zároveň se zabýváme bezpečností provozu při průjezdu autobusu kolem Vířivých kamenů,“ dodal Sviták.
Turisty by měly na Ještěd vozit devítimetrové autobusy, které by pendlovaly na trase mezi konečnou tramvaje v Horním Hanychově a parkovištěm Ještědka.
„Četnost linek bude podle zájmu cestujících. O ceně jízdného se zatím jedná, půjde ale o nedotovanou linku, která si na sebe musí vydělat,“ upřesnil mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Je tak možné, že cena jízdenky bude kolem sta korun.
Kabinová lanovka nejezdí na Ještěd od tragédie, která se stala na konci loňského října. Po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a na místě zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí jel v tu chvíli sám. Druhá kabina, v níž cestovalo třináct lidí, začala po nehodě prudce sjíždět k dolní stanici lanovky.
Díky duchapřítomnosti průvodčího, který aktivoval záchrannou brzdu, se kabina zastavila a nikomu se nic nestalo. Vyšetřování pádu kabiny lanovky potrvá ještě několik měsíců.
Drážní inspekce podle mluvčího Martina Drápala čeká na zpracování odborného posudku. Na samotnou lanovku si turisté budou muset počkat několik let.
Kvůli technickým normám není totiž možné provést jen základní opravu. S největší pravděpodobností tak lanovku se dvěma kabinami nahradí lanová dráha s oběžným systémem a větším počtem menších kabin.
Mezi zvažované varianty patří i prodloužení lanové dráhy zhruba o 650 metrů, a to ke konečné tramvaje. K tomu však bude nutná změna územního plánu. Nynější trasa lanovky má délku necelých 1200 metrů, dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů a vrchní u hotelu s vysílačem o 400 metrů výš.
Náklady na výstavbu nové lanové dráhy zřejmě přesáhnou čtvrt miliardy korun a České dráhy nyní podle Svitáka hledají investora.
31. října 2021 |