Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Alpská liška ožila po šedesáti letech, má unikátní pohon

Volkswagen T1, slavný Transporter zvaný Bulli, znovu ožil v unikátním polopásovém provedení. Zrestaurovali ho po šedesáti letech. Automobilový horolezec má čtyři nápravy, dvě z toho obuté do pásů.
Volkswagen Bulli T1 upravená na alpský speciál nese přezdívku „polopásová...

Volkswagen Bulli T1 upravená na alpský speciál nese přezdívku „polopásová liška“. | foto: Volkswagen

Pracovníci divize Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy právě vrátili do původního stavu šedesát let starý unikát, který je známý pod přezdívkou „polopásová liška“.

„Tento vůz T1 byl vyroben v květnu 1962 v hannoverském závodě a odeslán na cestu za svým zákazníkem do Rakouska. Po krátké životní etapě provozu jako normální T1 se tam pod rukama vynalézavého vídeňského mechanika proměnil v alpského specialistu,“ popisuje mluvčí značky Lenka Vaňková. Kurt Kretzner přestavěl Bulli na T1 se čtyřmi nápravami – dvě z nich vybavil pásovým pohonem, zbývající dvě jsou řiditelné a opatřené dvojmontáží pneumatik. „A tak vznikl patrně nejschopnější terénní Bulli, jaký byl kdy spatřen ve velehorách tohoto světa,“ dodává Vaňková.

V archivech se píše, že Kurt Kretzner byl nadšeným lyžařem. Všiml si, že je v rakouských horách nedostatek terénních dodávek, které by mohl kdokoli snadno řídit a přesto by dokázaly hravě vystoupat až k nejvyšším horským pastvinám. „Ideální pomocník pro každého: správce horských chat, myslivce, lesníky, lékaře, údržbáře vleků, televizních a rozhlasových vysílačů, produktovodů a podobně,“ jak později psal v prodejních podkladech k „polopásové lišce“.

„Na začátku jsem se rozhlédl po nabídce na trhu, ale vůz, o němž jsem snil, jsem nenašel. Proto jsem se rozhodl, že si sám takový vyrobím,“ popsal. Vynálezce se zabýval stavbou neobyčejného terénního speciálu více než čtyři roky. Do roku 1968 vznikly pravděpodobně dvě „lišky“, u třetí se pak výroba zastavila. Nakonec však přežil nejméně jeden exemplář.

Vídeňský kutil umístil pod oranžově lakovanou karoserii modelu Bulli dvě řiditelné nápravy vpředu s dvojmontáží 14palcových pneumatik s hrubým dezénem a dvě nápravy vzadu, v tomto případě s pásovým pohonem. Pásy byly namontovány na 13palcová kola. Pásy vlastní konstrukce byly složeny z hliníkových segmentů s pryžovými bloky o tloušťce dva centimetry pro ochranu asfaltu.

Multivan je stále geniální dodávka na lidi. Víc nóbl, otročit už tolik nechce

Díky řízení obou předních náprav byl průměr otáčení méně než deset metrů – vůz se tak mohl otočit téměř na místě. Každé kolo bylo vybaveno samostatnou brzdou. Automatická uzávěrka diferenciálu zajišťovala dokonce i v hlubokém sněhu spolehlivý pohon s rovnoměrným rozdělováním hnací síly. Tu dodával nevšednímu vozu T1 sériově dodávaný motor boxer 1,2 litru s nejvyšším výkonem 25 kW (34 k) z VW Brouka. „Polopásová liška“ dosahovala nejvyšší rychlosti 35 km/h.

Kurt Kretzner chtěl vyrobit pásové vozidlo s velmi snadným ovládáním. „Právě z toho důvodu mechanik nezvolil řízení pomocí pásů na všech nápravách jako u buldozeru, ale rozhodl se pro kombinaci polopásového pohonu - pouze na zadních poháněných nápravách - a téměř normálního řízení předních kol, byť ve dvojitém provedení,“ vysvětluje Lenka Vaňková. A tak to vynálezce „polopásové lišky“ také propagoval: „Nové, ideální, snadno ovladatelné polopásové vozidlo, s nímž bezpečně a komfortně zvládnete každý náročný terén. S tímto strojem můžete jezdit ve sněhu, písku, po kamenitém terénu a vysokohorských pastvinách, přes močály, malé potoky i po lese.“

V průběhu let byla „polopásová liška“ k vidění jen zřídka. V roce 1985 se objevila naposledy ve Vídni a na začátku 90. let jej zakoupilo Porsche-Museum Gmünd. Později se stala majetkem spolku Bullikartei e.V., který sdružuje fanoušky první generace modelu Bulli. Ti v roce 2005 zahájili první pokus o její restaurování. Projekt se však z logistických důvodů nepodařilo dotáhnout do konce, protože jednotliví členové spolku byli rozptýleni po celém Německu.

14. března 2020

Na konci roku 2018 přešla „polopásová liška“ do sbírky oddělení oldtimerů značky Volkswagen Užitkové vozy. Cílem bylo dostat vozidlo zpátky na sjezdovky. Odborníci na klasické automobily zahájili náročnou renovaci. Šedesátiletá karoserie byla zbavena laku, opravena, opatřena kataforézně nanášeným lakem a následně nově nalakována originálním oranžovým odstínem. Matně oranžová barva byla tehdy zvolena proto, aby byla „polopásová liška“ v zasněžené krajině a neschůdném terénu okamžitě rozpoznatelná.

Do nového stavu uvedli také techniku a interiér. Na palubu se dostaly díly z borovicového a bukového dřeva, nechybí držáky nářadí. Hotovo měli na jaře 2022.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...