Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

  10:15aktualizováno  17:52
Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal za 135 milionů eur (3,3 miliardy Kč). Stal se tak nejdražším prodaným automobilem všech dob, oznámila automobilka.

Aukce se konala v utajení už 5. května v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu, firma o ní ovšem informovala až nyní. Pozvaní na aukci byli vybraní zákazníci značky a sběratelé automobilů a umění. Kupec zůstal v anonymitě.

Aukční síň RM Sotheby’s v zastoupení Mercedesu pozvala asi deset nebo možná i méně pečlivě vybraných sběratelů aut, kteří jsou nejen dost bohatí na to, aby se mohli aukce zúčastnit, ale kteří byli schopni vyhovět přísným kritériím, jak požadovala německá automobilka. Ta chtěla mít jistotu, že nový vlastník bude o vůz pečovat tak dobře jako výrobce, že jej bude nadále vystavovat a neprodá ho nikomu dalšímu jen proto, že by mu to přineslo rychlý zisk.

Dosavadní rekord u auta prodaného v aukci držel vůz Ferrari 250 GTO z roku 1962, který se před čtyřmi lety prodal za 48,5 milionu dolarů (1,1 miliardy korun).

Nejdražší auto Česka je válečná kořist ze stodoly. Jediný mercedes na světě

Sportovní kupé Mercedes-Benz 300 SLR (Super Leicht Rennsport) bylo dosud majetkem automobilky. O jeho prodeji přesvědčil firmu známý britský expert na veterány Simon Kidston, který 18 měsíců lobboval v představenstvu německé společnosti, aby zvážila prodej vozu, „který by se nikdy neprodal“.

Všechny peníze z aukce použije Mercedes-Benz na založení charitativního fondu, který bude mladým lidem poskytovat vzdělávací a výzkumná stipendia v oblastech environmentální vědy a dekarbonizace.

Mercedes přirovnává Kidston díky jeho vzácnosti, kráse, nedostupnosti a závodnímu rodokmenu k Moně Lise, sám uznává, že nečekal, že by automobilka svolila k prodeji.

Mercedes-Benz 300 SLR Coupé z roku 1955 je vývojovým prototypem závodního vozu postaveného Mercedesem pro sezonu 1955, se kterým startovali v Grand Prix hvězdy jako Stirling Moss, Juan Manuel Fangio a Peter Collins. V roce 1955 dominoval mistrovství světa sportovních vozů a Mossova rekordní jízda v italském závodu Mille Miglia roku 1955 bývá označována jako jeden z největších výkonů v motorsportu.

Otevřený závodní vůz s kódovým označením W196 S byl poháněn 302koňovým třílitrovým řadovým osmiválcem spřaženým s pětistupňovou převodovkou. Inženýr dvou národností (německé a britské) a šéf oddělení motorsportu Daimler-Benz Rudolf „Rudi“ Uhlenhaut nechal postavit dvě uzavřené verze vozu pro vytrvalostní závody. Jednomu říkali „červený, druhému „modrý“ podle barvy interiéru. Odlišovaly se ještě několika dalšími detaily

„Design sdílí prvky se slavným silničním vozem 300 SL Gullwing, ale pod povrchem je to čistě soutěžní vůz s téměř žádným ústupkem praktičnosti, protože nebyl nikdy zamýšlen k prodeji soukromým klientům.“ popisuje Kidston.

Jen 998 kilogramů lehké kupé nakonec nezávodilo, i když je tým používal k tréninku. Nakonec jej nejvíc využíval sám Uhlenhaut při vysokorychlostních přesunech po Evropě. Říká se, že 220kilometrovou trasu mezi Stuttgartem a Mnichovem prý zvládal ujet asi za hodinu.

V testu, který společně provedl britský časopis Autocar a švýcarský magazín Automobil Revue v roce 1956, naměřili vozu maximální rychlost 284 kilometrů v hodině a zrychlení na stokilometrovou rychlost kolem sedmi sekund.

„Pamatujte si, že toto auto není na prodej a v této podobě nikdy nebude: je to závodní auto přizpůsobené pro silniční provoz s určitými experimentálními cíli. Musí se ovládat jako obratný kůň,“ psal v lednu 1957 magazín Autocar.

„Řídit ho zastínilo všechny předchozí zkušenosti za 20 let testovacích jízd na nejlepších vozech světa a neočekávám, že ještě dlouho najdu obdobu,“ popisoval redaktor Gordon Wilkins jeho nadpozemské schopnosti.

Automobil Revue v 16stránkovém testu popisujícím 3 500 kilometrů dlouhou jízdu s prototypem přes švýcarské Alpy píše „stabilita v zatáčkách jako by popírala zákony odstředivé síly“. Dodává, že „300 SLR vyžaduje řidiče mnoha kvalit. Chladnokrevnost, rychlé reakce, cit pro stroj, k tomu slušnost a ohleduplnost, stejně jako rozhodnost, odvahu a výdrž“.

„Pokud byste za poslední půlstoletí požádali odborníky na klasická auta a špičkové sběratele, aby jmenovali nejžádanější auto na světě, je velká šance, že by se shodli na Mercedesu-Benz 300 SLR,“ komentuje Kidston a vyzdvihuje fakt, že auto až dosud nikdy nezměnilo majitele.

„To si myslel celý motoristický svět, ale časy se mění, a pokud se nezeptáte, nikdy se to nedozvíte.“

„Dá se říct, že si nikdy nikdo nepředstavoval, že by toto auto mohlo být někdy nabídnuto k prodeji, takže když Mercedes-Benz požádal aukční síň RM Sotheby’s, zda by nemohla zorganizovat aukci, byla to pro nás opravdová čest,“ řekl šéf RM Sotheby’s pro oblast Británie, Evropy, Blízkého východu a Afriky Peter Wallman.

Podle lidí z branže se předpokládá, že vybraní zájemci se v muzeu Mercedes-Benz nejprve zúčastnili slavnostního oběda a že klíčoví sběratelé do Stuttgartu těsně před aukcí přiletěli v soukromých tryskáčích. Hlavní výstavní plocha muzea byla ten den pro veřejnost uzavřena.

„Soukromý kupující souhlasil s tím, že kupé 300 SLR Uhlenhaut zůstane přístupné veřejnosti při zvláštních příležitostech, zatímco druhé původní kupé 300 SLR zůstává ve vlastnictví společnosti a bude i nadále vystaveno v Muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu,“ upřesňuje Marcus Breitschwerdt, vedoucí veteránského oddělení značky Mercedes-Benz Heritage.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...