Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvVývoj vlaku Hybari se dvěma vozy stál přibližně 4 miliardy jenů
(750 milionů korun) a na jednu náplň vodíku dokáže ujet až 140 kilometrů maximální rychlostí 100 km/h.
Společnost East Japan Railway Co., která vlak vyvinula ve spolupráci se společnostmi Toyota Motor Corp. a Hitachi Ltd., jím plánuje nahradit svůj dieselový vozový park a zaměřit se na exportní trhy. Zatímco Toyota vyvine zařízení na palivové články a Hitachi vyvine hybridní pohonný systém.
Čistá energie
Co znamená název?Vodíkový vlak nese název HYBARI což je zkratka: Logo HYBARI nese symbol skřivana, který se japonsky řekne také HIBARI. |
Japonsko učinilo z vodíku klíčový zdroj čisté energie, aby dosáhlo nulových emisí. Toyota usiluje o desetinásobný nárůst výroby automobilů Mirai na vodíkový pohon a na silnicích se také objeví více autobusů a užitkových vozidel na palivové články.
Vláda oznámila, že chce do roku 2050 zvýšit množství spotřebovaného vodíku na 20 milionů tun. Některé energetické společnosti jako jsou Iwatani Corp. a Kawasaki Heavy Industries Ltd. se již nyní snaží vybudovat dodavatelské řetězce vodíku, aby snížily jeho cenu.
Japonský vodíkový vlak Hybari |
Rozvoj kolejových vozidel poháněných vodíkem má přispět k dekarbonizaci odvětví dopravy a diverzifikaci zdrojů energie.
Průkopníkem v oblasti vodíkových vlaků je Evropa. Německo v roce 2018 uvedlo do provozu první vlak na světě vyrobený společností Alstom SA. Společnosti Siemens AG a Deutsche Bahn AG vyvíjejí nové regionální vlaky a speciální čerpací stanice a budou je testovat v roce 2024.