Ejpovický tunel u Plzně z ptačí perspektivy.

Ejpovický tunel u Plzně z ptačí perspektivy. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Žena zatáhla za záchrannou brzdu, rychlík prudce brzdil v Ejpovickém tunelu

  • 19
V rozjetém vlaku jedoucím od Prahy do Plzně zatáhla za záchrannou brzdu jedna z cestujících. Stalo se to v pondělí večer v okamžiku, kdy souprava projížděla čtyřkilometrovým Ejpovickým tunelem u Plzně. Proč žena záchrannou brzdu použila, zatím není jasné.

Západní expres směřoval na plzeňské vlakové nádraží. Osmačtyřicetiletá cestující zatáhla za záchrannou brzdu krátce před 21. hodinou. Plně rozjetý vlak tak začal náhle prudce brzdit. 

Stalo se to ve chvíli, kdy projížděl tunelem dlouhým přes čtyři kilometry. Některé soupravy tudy běžně sviští až 160kilometrovou rychlostí. 

V lednu 2020 vzplál v tunelu podvozek vagonu

Mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský uvedl, že se zmíněnou ženou byly problémy již během cesty.

Podle zjištění portálu iDNES.cz cestovala s doprovodem, který se její chování snažil usměrňovat. Působila, jako by byla psychicky nemocná nebo pod vlivem drog.

„Proto byla při průjezdu oblastí Rokycan volána do cílové stanice policie a příslušné složky IZS,“ vysvětlil Šťáhlavský s tím, že expres na cestě z Prahy do Plzně nemá žádnou plánovanou zastávku. 

Žena ale pár minut před dojezdem do Plzně zatáhla v tunelu za záchrannou brzdu. „Vlak v tunelu zastavil a po deaktivaci záchranné brzdy pokračoval dál v cestě. V důsledku této události došlo ke vzniku zpoždění v délce tří minut,“ doplnil mluvčí ČD.

Na ženu už na hlavním nádraží čekali policisté. „Vzhledem k tomu, že se při komunikaci nejevila v dobré fyzické kondici, byli přivoláni záchranáři,“ sdělila policejní mluvčí Veronika Hokrová. 

Ženu odvezla sanitka do nemocnice. S ohledem na její zdravotní stav u ní policisté neprovedli dechovou zkoušku na alkohol ani orientační test na drogy. Nařídili proto odběr biologického materiálu ve zdravotnickém zařízení. 

Ve vlaku cestovalo zhruba padesát lidí, incident se obešel bez zranění. „Nedošlo ani ke škodě na majetku,“ upřesnila policejní mluvčí Veronika Hokrová.

Policisté se událostí nadále zabývají a zjišťují, proč žena za záchrannou brzdu zatáhla. Zařízení se nachází v každém vagonu a je připravené k okamžitému použití pro případ nenadálé situace, kterou nelze vyřešit jinak.

Záchrannou brzdu mohou použít nejen cestující, ale i dopravce. Například v lednu 2020 ji aktivoval v ejpovickém tunelu vlakvedoucí Západního expresu, když začal hořet podvozek. Vlak tehdy zastavil ve třetině tubusu. Po této události vydala Správa železnic opatření, že hořící vlak nesmí v tunelu zastavit. 

„Pokud hořící vlak uvnitř tunelu zastaví, neprodleně evakuujte osoby propojkou do nezasažené tunelové trouby. Další z bodů je, aby vlakové soupravy vjíždějící do tunelu byly sestavované tak, aby umožňovaly vyblokování nouzových brzd,“ zní opatření Správy železnic. 

Podle mluvčího ČD ale není podmínkou, aby vlaky jedoucí do Ejpovického tunelu byly vybaveny takzvaným přemostěním záchranné brzdy. Vozidla ČD, která tunelem projíždějí, tento systém mají. Jsou to soupravy například InterJet, RegioPanter, moderní vozy souprav rychlíků Berounka a další.  

„U vlaku IC 556, kde došlo ke zmíněné události, se však používají německé vozy, které nejsou systémem překlenutí záchranné brzdy vybaveny,“ vysvětlil Šťáhlavský, proč vlak přece jen v tunelu na krátký čas zastavil.

Jízda nejdelším železničním tunelem v Česku (16. 11. 2018)

16. listopadu 2018