Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně   9:42aktualizováno  18:20
Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec žádané kombi verze jednoho ze stěžejních modelů, nadešel. Model vypadl z konfigurátoru, v Česku je na výběr z posledních sto dvaceti aut skladem. Škoda Fabia je poslední malý kombík na evropském trhu.

Fabia byla loni nejprodávanější škodovkou na českém trhu. „Fabia Combi byla a je zcela jedinečným produktem, který nám poskytoval významnou konkurenční výhodu na trhu,“ okomentoval pro iDNES.cz jeden z dealerů značky. Test Škody Fabie Combi třetí generace čtěte zde.

Situace je o něco složitější: Škoda začala prodávat v létě novou generaci a zaměřila na start prodeje všechny síly. „Tento model nám dělá ohromnou radost, máme na něj spoustu objednávek a skvělou zpětnou vazbou je i to, že jde v tuto chvíli o nejprodávanější auto na českém trhu,“ chlubí se Jiří Maláček, šéf českého zastoupení značky (rozhovor o bilanci loňského roku čtěte zde).

Zcela novou generaci dostala ovšem jen „krátká“ hatchbacková verze (jak jezdí, čtěte zde). V létě 2021 musel šéf Škody Thomas Schäfer oznámit, že vývoj kombi provedení, jež jen několik měsíců předtím vybojoval v centrále mateřského koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu, musela značka vzdát. Ukázalo se totiž, že by auto nebylo pro automobilku ekonomicky rentabilní. „Za Fabii Combi mi srdce krvácí, ale musíme jít dál. Bylo to rozhodnutí, které jsme museli udělat,“ okomentoval Schäfer v rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

Jen na okraj: podle informací iDNES.cz měla i „krátká“ Fabie obrovské štěstí, že rozhodnutí o jejím vývoji a celý harmonogram prací a uvedení vyšel právě takto. Kdyby měla dorazit o rok až dva později, pravděpodobně by ji, opět kvůli finanční rentabilitě, značka odpískala také.

Škoda tedy s loňským uvedením nové krátké Fabie ponechala v nabídce i předchozí generaci ve verzi combi. A podle očekávání o ni byl obrovský zájem. Z 15 450 všech loni v Česku prodaných fabií (stará combi + nová hatchback) jich bylo dokonce o něco víc v kombi provedení.

A Škoda očekává, že letos budou na poslední chvíli zákazníci nakupovat končícího kombíka ještě víc – odhadují, že se vyšplhá až na šedesátiprocentní podíl na prodejích modelu v Česku.

Poslední auta na skladu

Kombíkovou fabii si od pondělí 24. ledna nejde objednat do výroby, noví zákazníci mohou aktuálně vybírat z přibližně 120 vozů (situace v pondělí 24. ledna ráno).

„Příjem objednávek na Fabii Combi už byl ukončen a zdaleka ne na všechny zájemce se dostalo. Je to pro nás obrovská ztráta nesmírně populárního modelu. Uvidíme, zda se nám podaří s novou Fabií a Scalou udržet stávající zákazníky Fabie Combi,“ komentuje Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.

Automobilka dovyrobí vozy, na které má objednávky, což by měla zvládnout přibližně do konce listopadu.

„V závěru roku 2022 dojde k ukončení výroby modelu Fabia Combi Tour. Z tohoto důvodu již došlo či bude postupně docházet také k ukončení příjmu objednávek tohoto modelu na jednotlivých trzích. V České republice jsme příjem nových objednávek dle individuálních přání zákazníků ukončili nyní,“ shrnuje pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína.

„K dispozici však zůstávají naobjednané skladové vozy našich autorizovaných partnerů, které budou vyráběny v následujících týdnech a měsících, a které budou postupně doplňovat nabídku vozů ihned k dodání. Pro český trh zbývá výrobní kapacita čítající přes 7 000 vozů. V případě zájmu o vůz doporučujeme co nejdříve kontaktovat nejbližšího autorizovaného prodejce, který zákazníkovi sdělí všechny detaily,“ upřesňuje.

„S nadcházející legislativou normy EU7 čelíme v Evropě ještě přísnější emisní legislativě. Plnění těchto náročných cílů je zároveň spojeno s velmi vysokými náklady. To je důvodem, proč výrobu některých vozů se spalovacím motorem ukončíme rychleji. V návaznosti na toto rozhodnutí již na trh nedorazí nástupce vozu Fabia Combi,“ vysvětluje. Analýzu čtěte zde.

Škoda plánuje postupně elektrifikovat celé modelové portfolio. „Chystáme se uvést na trh minimálně tři další elektrické modely v portfoliu pod modelem Enyaq iV,“ uvádí Jína.

Od zahájení prodeje první generace Fabie Combi v roce 2000 bylo nejvíce vozů dodáno na trhy v Německu (362 000 dodaných vozů), v České republice (271 400) a v Polsku (120 000). Následované trhy v Rakousku (89 200), Velké Británii (82 800) a Slovensku (76 900).

Od roku 2000 Škoda do konce roku 2021 zákazníkům dodala celkem 1 544 100 vozů. První generace bylo v letech 2000–2009 dodáno celkem 661 000, druhé generace, vyráběné v letech 2007–2016, 470 100 vozů. „Třetí a také poslední generace vozu Fabia Combi, vyráběné od roku 2015, bylo do prosince roku 2021 dodáno celkem 413 100 vozů zákazníkům na celém světě,“ uzavírá Pavel Jína. 

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...