Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čína dělá dodavatelům další vrásky. Přestala poskytovat údaje o poloze lodí

  9:50
Snaha Číny se izolovat od světa a její nedůvěra v zahraniční instituce ještě více zhoršuje situaci dodavatelského řetězce. Lodě v čínských vodách totiž přestaly být viditelné na sledovacích systémech a rejdařské společnosti tak nemají přesné informace o jejich poloze, což velmi komplikuje logistiku dodávek ve vytíženém předvánočním období.
Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na...

Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na vrub tankerů a nákladních lodí připadají necelá tři procenta světových emisí, přibližně jedna miliarda tun emisí oxidu uhličitého. Pomocí námořní dopravy se dnes přepravuje přibližně 90 procent veškerého nákladu a zboží. | foto: Shutterstock

Analytici tvrdí, že pokles lodní dopravy začali zaznamenávat koncem října, kdy se Čína připravovala na přijetí právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů.

Společnosti poskytující údaje o lodní dopravě jsou obvykle schopny sledovat lodě po celém světě, protože jsou vybaveny vysílačem automatického identifikačního systému neboli AIS.

Tento systém umožňuje lodím odesílat informace, jako je poloha, rychlost, kurz a název, do stanic, které jsou umístěny podél pobřeží, pomocí vysokofrekvenčního rádia. Pokud je loď mimo dosah těchto stanic, mohou být informace vyměňovány prostřednictvím satelitu.

Dodavatelská krize zesiluje. Čína nařizuje námořníkům i sedm týdnů karantény

Podle dat poskytovatele údajů o globální lodní dopravě VesselsValue se však za poslední tři týdny počet lodí, které vysílají signály z Číny, jež je v lodní dopravě klíčovou zemí, snížil téměř o 90 procent. „V současné době pozorujeme snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cooková, hlavní obchodní analytička společnosti VesselsValue.

Čínské ministerstvo zahraničních věcí však webu CNN Business sdělilo, že stanice AIS podél čínského pobřeží, které jsou legálně vybudovány v souladu s mezinárodními smlouvami, nebyly vypnuty a „fungují normálně“.

Analytici se však domnívají, že našli příčinu tohoto problému – čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu. Nová legislativa totiž vyžaduje, aby společnosti, které zpracovávají data, získaly souhlas vlády předtím, než mohou nechat osobní údaje opustit čínskou půdu. Peking se totiž obává, že by tyto údaje mohly skončit v rukou zahraničních vlád, které by data mohly zneužít.

Podle Anastassise Tourose, vedoucího týmu sítě AIS ve společnosti Marine Traffic, mohou čínští poskytovatelé údajů informace z opatrnosti zadržovat, a to i přesto, že se zákon o přenosu údajů o lodích nezmiňuje.

Dodavatelské řetězce pod tlakem

S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny, kde se nachází šest z deseti nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, mohla způsobit další problémy již tak zasaženému lodnímu průmyslu. Dodavatelské řetězce jsou letos pod tlakem, protože silně přetížené přístavy se snaží udržet krok s rychle rostoucí poptávkou po zboží a také se stále vyrovnávají s následky pandemie.

Snaha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, protože prezident Si Ťin-pching pokračuje v posilování dominance vládnoucí komunistické strany. Země usiluje o ekonomickou soběstačnost, protože čelí vnějším hrozbám, jako jsou americké sankce na klíčové technologie.

Někteří vrcholní představitelé Pekingu se nedávno snažili potlačit obavy světových investorů, že se země uzavírá před světem, tím, že tvrdili, že Čína pouze upřednostňuje národní bezpečnost a o izolaci se nejedná.

Veřejnost se snažil ujišťovat například i čínský viceprezident Wang Čchi-šan, který je považován za blízkého Siova spojence, když na Fóru nové ekonomiky agentury Bloomberg v Singapuru řekl, že Čína se nebude „vyvíjet izolovaně od zbytku světa“.

Snahy Číny o udržení národní bezpečnosti za cenu neposkytování dat však mohou dodavatelský řetězec přijít velmi draho a k izolaci Číny od zbytku světa značně přispívají. Země je totiž naprosto klíčovým hráčem, co se lodní dopravy týče a hladký průběh dodávaní zboží do celého světa, o který podle vládních představitelů údajně sama usiluje, v poslední době značně komplikuje.

Kromě momentálních potíží s poskytováním dat a trackování lodí v jejích vodách totiž situaci na dodavatelském trhu nenahrává ani čínská přísná politika ohledně covidu, kdy země zavádí dlouhé karantény pro námořníky, či uzavírá své přístavy kvůli jednomu jedinému případu nákazy koronavirem.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Levné čínské zboží zaplavuje Unii. Němci tlačí na revizi celní politiky

25. května 2024

Německo usiluje o zrušení daňové úlevy, která zejména čínským e-shopům umožňuje prodávat své...

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...