Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výrobci náklaďáků plní emisní cíle dobře, ekologové chtějí přitvrdit

Výrobci nákladních automobilů plní emisní cíle a dobrovolně se zavázali snižovat produkci skleníkových plynů rychleji, než nařizují evropské normy. Místo zvyšování počtu vozů s nulovými emisemi se jim to daří díky vylepšené aerodynamice. Nejvýznamnější evropská ekologická lobbistická organizace Transport & Environment tak vidí příležitost k prosazení ambicióznějších cílů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

„Výrobci nákladních vozidel se stávají ekologickými rychleji než tvůrci předpisů, což je absurdní. Nejde však o to, že by volný trh dělal svou práci, ale spíš o to, že politici nedělají svou práci. Výrobci nákladních automobilů jsou zjevně schopni dekarbonizovat rychleji. Je načase je k tomu přimět.“ S tímto zvláštním tvrzením přišel Lucien Mathieu, jeden z ředitelů T&E.

Ačkoli se poslední dobou mluví hlavně o snižování emisí osobních vozů a přechodu na elektromobilitu, významný objem CO2 a dalších emisí produkuje nákladní doprava. I ta má svoje předepsané plány na snižování emisí. T&E nyní tvrdí, že zlepšení aerodynamiky a snižování spotřeby znamenají, že nákladní automobily mohou již nyní dosáhnout cíle EU pro snížení emisí CO2 do roku 2025 a přitom vyrábět jen několik málo vozidel s nulovými emisemi. T&E proto navrhuje, aby EU zvýšila cíle a aby se v průběhu desetiletí zvýšila výroba nákladních vozidel s nulovými emisemi.

Jako příklad uvádí švédského výrobce nákladních automobilů Scania, který vede u nových nákladních automobilů s emisemi CO2 o 5,3 % nižšími, než je průměr u nejběžnějšího typu kamionů. Lepších emisních výsledků Scania dosahuje především díky zlepšené aerodynamice verzí se spalovacím motorem, aniž by vyráběla nákladní automobily s nulovými emisemi. Nejvyšší průměrné emise naopak vykazují zaostávající značky Renault a IVECO: 2,6 % a 2,4 % nad průměrem.

Lucien Mathieu k tomu dodal: „Evropa musí v příštích letech výrazně zvýšit počet nákladních vozidel s nulovými emisemi na svých silnicích, aby měla šanci včas dekarbonizovat toto odvětví. Současné cíle v oblasti emisí CO2 u nákladních vozidel však výrobce nákladních vozidel k jejich výrobě nemotivují. Musíme proto cíle zvýšit.“

Většina výrobců nákladních vozidel přijala dobrovolné závazky pro prodej elektrických vozidel, které jdou nad rámec požadavků EU. Podle jejich veřejných prohlášení by tyto dobrovolné závazky vedly k tomu, že by trh v roce 2025 dosáhl přibližně 7 % vozidel s nulovými emisemi a v roce 2030 43 procent. „Tyto dobrovolné závazky ukazují, že EU může stanovit realistický – ale ambicióznější – cíl, kterým je dosažení aspoň 30 procent nákladních vozidel s nulovými emisemi do roku 2028,“ uvádí T&E.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...