Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si našla alternativní výrobní program buď pro nastupující elektromobily, nebo v jiném odvětví. V Česku se ročně vyrobí kolem 1,2 milionu aut a autoprůmysl představuje třetinu tržeb celého zpracovatelského oboru.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Skoda-Storyboard.com

S příchodem elektromobility se v automobilovém průmyslu otevřela řada nových obchodních příležitostí v podobě například vývoje a výroby baterií a jejich následného zpracování či vývoje v oblasti vodíkových technologií. Vyplývá to z vyjádření automobilových expertů.

Evropská komise mimo jiné navrhuje, aby nové vozy v Evropské unii od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu. Omezení ale mohou přijít už v roce 2025 s novou emisní normou Euro 7, která může znamenat zánik velké části aut se spalovacím motorem a zvýšení nákladů na výrobu nových aut, tvrdí odborníci.

Zásadní otázkou podle vedoucího partnera EY pro autoprůmysl Petra Knapa je, jak rychle se změní celkové objemy a struktura vyráběných vozů a jejich marže. „Zdražování vstupů, práce a energie může mít výhledově dopad na konkurenceschopnost dodavatelů působících v ČR, pokud nebudou inovovat ve smyslu efektivity práce, ale také obchodu a potenciálních výrobních programů i nových zákazníků,“ řekl Knap.

Za prvních osm měsíců se v ČR vyrobilo 775 496 aut, o 12,6 procenta víc než za stejné období roku 2020. Výroba elektrifikovaných vozů tvoří více než desetinu objemu. Vyplývá to z dat Sdružení automobilového průmyslu. Podle analýzy EY by se v roce 2027 mohlo v Česku prodávat až 80 000 elektrických vozů, tedy elektromobilů nebo plug-in hybridů, což by odpovídalo asi třetině trhu.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla se dodavatelé v Česku na nové trendy svědomitě připravují, ať již diverzifikací stávajících portfolií nebo tak, že nabíhají produkty, které najdou uplatnění i v elektromobilech. Příkladem může být firma Brisk Tábor, která vedle klasických zapalovacích svíček prodává také různé typy senzorů, uvedl.

„Většina tuzemské produkce zároveň najde uplatnění nejen v klasických vozidlech, ale také v elektromobilech – od výrobce plechů, plastů nebo pneumatik, přes producenty textilu, interiérových nebo bezpečnostních prvků až po výrobce palubních systémů a pokročilých softwarových řešení,“ sdělil Petzl.

Nově vznikající dodavatelské řetězce navázané na výrobu elektromobilů a jejich komponent včetně baterií podle expertů pro řadu dodavatelů představují příležitost a možnost využít své současné kompetence, know-how a výrobní zařízení. „Zásadní otázkou je ovšem to, jaká budou strategická rozhodnutí pro dodavatele působící v ČR, kteří jsou součástí nadnárodních skupin. To do značné míry rozhodne, jaká bude budoucí pozice ČR na mapě automobilového světa,“ dodal Knap.

Česká republika nabízí podle odborníků zahraničním investorům celou řadu výhod, ať už z pohledu logistiky, především pak ale z pohledu pracovní síly. I přes rostoucí náklady práce zde mohou investoři najít kvalifikované pracovníky a specialisty, kteří se uplatní nejen ve výrobě, ale také ve vývoji a výzkumu – o tom ostatně svědčí značné investice do vývojových center nadnárodních firem, tvrdí experti.

Na změny v autoprůmyslu a jiné požadavky firem na absolventy škol se snaží reagovat i liberecká univerzita. Třetím rokem například nabízí bakalářský program mechatronika, jehož součástí je i předmět elektromobilita a autoelektronika. „Novinkou od letošního roku je, že si budou moci studenti druhého ročníku tohoto programu zapsat předměty specializace na chytré technologie,“ uvedl mluvčí univerzity Radek Pirkl. Další novinkou podle něj je, že od tohoto akademického roku mohou absolventi bakalářského programu pokračovat v navazujícím dvouletém studiu.

Univerzita se také podílí s pražskou firmou Combatra na vývoji malého městského elektromobilu Fido. Jeho koncept cílí na mladé řidiče od 15 let či rozvážkové firmy. Práce na prototypu se podle Pirkla dokončují. „Pokud vše půjde podle aktualizovaného plánu, měli bychom vozítko představit v Liberci letos na podzim ve druhé polovině října nebo listopadu,“ dodal. Na projekt poskytla zhruba třicetimilionovou dotaci Evropská unie prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu.

Automobilky se připravují

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se, stejně jako ostatní světové automobilky, připravuje na masivní příchod elektromobility. Mezi zaměstnanci často panují obavy o možném snižování počtu pracovníků. „Škoda ale získala od koncernu Volkswagen možnost vyrábět další elektromobily, bude tak možné zachovat pracovní místa v českých závodech,“ sdělil v dopise zaměstnancům předseda představenstva Thomas Schäfer.

Škoda nyní vyrábí jeden čistě elektrický vůz, kterým je SUV Enyaq iV. Začátkem roku na trh přijde Enyaq iV ve verzi Coupé. Následně firma bude vyrábět další tři elektromobily. „Za to jsme na koncernové půdě tvrdě bojovali a nakonec jsme je i prosadili. To je pro značku Škoda velmi dobrá zpráva. Tyto vozy naléhavě potřebujeme, abychom pro naše zákazníky zejména v Evropě zůstali nadále atraktivní a abychom trvale zachovali pracovní místa v našich českých závodech,“ uvedl Schäfer.

Od příštího roku bude automobilka v Mladé Boleslavi kompletovat baterie pro elektromobily.  „Jde o zcela novou automatizovanou linku přímo v závodě v Mladé Boleslavi. A budeme je také dodávat ostatním koncernovým značkám,“ uvedl Thomas Schäfer v rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).

Zpřísňujících se emisních limitů a nuceného přechodu na elektromobilitu se obávají také odbory. Půjde podle nich o horší krizi, než jakou je nynější krize s nedostatkem čipů do elektroniky. „Horší bude situace do budoucna, kde počet zaměstnanců bude odpovídat typům přidělených produktů – vozů a komponent, automatizaci a Průmyslu 4.0, eventuálně také vyčleňování a přesouvání kompetencí mezi jednotlivými značkami a závody v rámci koncernu Volkswagen. Kdyby to někdo chtěl zkoumat, tak tam je situace opravdu vážná,“ řekl týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.

O přechodu na elektromobilitu se diskutovalo také na podnikové radě Škoda Auto, na které byl hostem člen představenstva Martin Jahn. Škoda podle něj jedná s vládou o zvýhodnění elektromobilů a o tom, aby se investovalo do infrastruktury v ČR. Na dálnicích, na důležitých nádražích a odpočívadlech mají být do budoucna nabíjecí stanice. „Pracujeme i na tom, aby Volkswagen postavil jednu z giga factory na výrobu baterií v České republice,“ uvedl Jahn.

Volkswagen představil také menší elektrovůz zhruba velikosti VW Polo, kdy na shodné platformě bude i vůz značky Škoda. Jeho cena má klesnout k půl milionu korun, a stane se tedy cenově dosažitelným elektromobilem.

Vozy se spalovacími motory se budou podle Jahna vyrábět ještě mnoho let, stejně jako náhradní díly. Pro nové vozy zase budou potřeba nové komponenty a další součásti. Hromadné propouštění zaměstnanců by tak hrozit nemělo. „Plánovací kola zohledňují přeškolení a umisťování zaměstnanců. K rekvalifikacím bude docházet postupně spolu s rušením spalovacích motorů,“ uvedl Jahn.

Hyundai v Nošovicích omezí výrobu převodovek

Chystaný odklon od spalovacích motorů a přechod k elektromobilitě se ve výrobě v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku projeví už letos. „Závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) se chystá ukončit výrobu převodovek v provozu Převodovkárna II., zvýší se zato výroba baterií,“ uvedl mluvčí HMMC Petr Michník.

Továrna v Nošovicích produkuje denně až 1400 aut. Kromě toho vyrábí také dva typy šestistupňových převodovek nejen pro své vozy, ale také na export do závodů v ruském Petrohradě, Kia ve slovenské Žilině a HAOS v Turecku. Výroba elektrifikovaných pohonů v Nošovicích začala už v roce 2018 a od loňska se tam vyrábí elektromobil Kona Electric, první sériově vyráběný vůz na elektrický pohon v Česku.

„Elektrická a hybridní vozidla nemají manuální převodovku a i u spalovacích motorů dávají naši zákazníci stále častěji přednost automatu. V takzvané Převodovkárně II. je proto již produkce významně utlumena a počítáme s tím, že výrobu zde ke konci roku ukončíme. V uvolněných prostorech vznikne provoz společnosti Hyundai Mobis zaměřený na výrobu baterií,“ uvedl Michník.

Hyundai Mobis nyní sestavuje baterie v závodě v Mošnově na Novojičínsku, kde vyrábí i světlomety. „Kapacitu pro výrobu baterií budeme muset rozšířit,“ potvrdil manažer podniku Ivan Leixner.

Michník dodal, že baterie se budou vyrábět současně v mošnovské hale Mobisu i nově v Nošovicích. „Současní zaměstnanci Převodovkárny II. zůstanou v HMMC, naopak provoz Mobisu přinese vznik nových pracovních míst. Převodovkárna I. bude nadále vyrábět jak pro naši vlastní potřebu, tak pro závody Kia v Žilině a Hyundai v Turecku,“ uvedl Michník.

Tatra staví vodíkový prototyp

Kopřivnický výrobce nákladních vozů Tatra Trucks chystá vůz na elektrický pohon, kde zdrojem elektrické energie budou vodíkové palivové články. Daniel Potocký řekl za automobilku, že první prototyp vozu by měl být hotov v příštím roce.

„Jednání o projektu byla zahájena v loňském roce. V tomto roce se připravila dokumentace a bylo získáno financování. Hlavním řešitelem projektu je ÚJV Řež. Vkladem Tatry do projektu je vývoj a výroba prototypového vozidla, dodá podvozek řady Tatra Force a kabinu a bude zajišťovat integraci všech komponent,“ uvedl Potocký.

Vozidlo bude podle něj primárně určené pro zákazníky v civilním sektoru, například těžaře. „Stejně jako u jakéhokoliv nového řešení je i vodíkový pohon v současnosti mnohem dražší než klasické spalovací motory. S masovým rozšířením očekáváme pokles cen palivových článků i dalších komponent, díky čemuž by se vodíkový pohon nakonec měl cenově vyrovnat spalovacím motorům,“ uvedl Potocký.

Na projektu s názvem H2Tatra se zapojily i další české firmy. Je mezi nimi i jablonecká firma Devinn, která už loni vyvinula vodíkový mobilní zdroj elektřiny H2BASE.

Přechod k elektromobilitě se v budoucnu promítne i do výroby společnosti Varroc Lighting Systems, která ve třech závodech v kraji produkuje světlomety. Viceprezident Luc Brisson uvedl, že pro elektromobily je klíčové zejména hledisko optimální spotřeby energie. Tomuto principu v kontextu automobilové světelné techniky nejvíce odpovídají technologie LED.

„Dá se tedy předpokládat, že větší produkce elektromobilů se promítne zejména do zvýšené poptávky po technologiích s nižší spotřebou energie. LED technologie už v našich závodech po celém světě vyrábíme – budeme se tedy snažit přizpůsobovat vývoji a poptávce na trhu,“ uvedl Brisson.

Výrobci dílů do motorů hledají uplatnění

Chystaný odklon od spalovacích motorů a přechod k elektromobilitě řeší v Česku zejména firmy, které dodávají komponenty do automobilů se spalovacími motory. „Elektromobilita bude mít zásadní dopad na výrobce ložisek. Studie ukazují, že v současné době je v jednom automobilu se spalovacím motorem přibližně 120 ložisek různých typů a velikostí, zatímco u elektromobilů se předpokládá pokles na 50 ložisek na jedno auto, což je redukce o zhruba 60 procent,“ upozornil ředitel olomoucké Koyo Bearings ČR Marek Janků. Většina válečkových a jehličkových ložisek pro automobilový průmysl, které vyrábí Koyo Bearings ČR, je nyní určena pro převodovky a vyvažovací jednotky v motorech. 

„S elektromobilitou tyto aplikace vymizí. Očekáváme, že pro náš závod to konkrétně bude znamenat pokles objemu výroby mezi 30 až 40 procenty,“ uvedl Janků.

Firma se proto už před dvěma roky rozhodla co nejvíce zaměřit na průmyslové zákazníky, především na výrobce zemědělských a textilních strojů. Díky tomu bude postupně zvyšovat podíl vyráběných ložisek pro tyto aplikace na úkor automobilového sektoru. „To se nám postupně daří, vidíme nárůst objemu výroby pro nové zákazníky až o 20 procent pro roky 2021 a 2022,“ řekl Janků.

Podle Janků ovšem především kuličková ložiska nadále najdou uplatnění také v elektroautech, toto řešení využívá například společnost Tesla. V případě elektrických SUV bude zase nutné použít vysokorychlostní válečková ložiska. Koyo Bearings ČR proto rozjíždí výrobu jednoho typu tohoto ložiska pro společnost GM a s několika odběrateli pracuje na vývoji podobných řešení.

„V Olomouci máme otevřené projekty pro zákazníky v tak velkém objemu, že by to znamenalo až dvojnásobné navýšení výroby válečkových ložisek. V současné době tedy vidíme, že elektromobilita nám dává možnost navýšení objemu výroby proti současnému stavu o 20 až 30 procent pro další roky. Bude ale záležet na úspěšnosti zmíněných projektů,“ dodal Janků.

Táborská firma Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež řídí vstřikování paliva do motoru, zatím elektromobilitu neřeší. Určitě se nedotkne technické keramiky, řekl majitel Brisku a předseda představenstva Mojmír Čapka. „Je to otázka mnoha desítek let. V ČR máme šest milionů motorů, optimistický pohled je, že v roce 2030 tady bude 200 000 elektromobilů, a to ještě s hybridem. U (našich) snímačů je celá škála, a kdyby začaly růst určité typy pohonů, jsme schopni se velice rychle přeorientovat,“ řekl Čapka.

Dodal, že roste zájem o snímače pro kamiony. U zapalovacích svíček, do nichž letos firma investuje kolem 140 milionů Kč, majitel Brisku vůbec nevidí problém kvůli elektrickým vozům. Poptávka je tak velká, že firma nestačí svíčky vyrábět. Dodává je do téměř 80 zemí. „Když vezmete elektromobilitu do roku 2040 a všechny nejodvážnější teorie, budou se ještě hodně dlouho v Evropě vyrábět spalovací motory a pak ještě minimálně dalších patnáct, dvacet let budou ta auta jezdit. Díl jako svíčka se vyměňuje průběžně, z tohoto pohledu nemá Brisk žádný problém,“ řekl Čapka. Brisk vyrábí 700 typů zapalovacích svíček pro auta, motocykly, traktory i sekačky. Právě i odběratelé sekaček, pil či traktůrků podle Čapky zvyšují poptávku.

Společnost Fraenkische CZ, jež má závod v Okříškách na Třebíčsku, očekává s rozšiřováním výroby elektromobilů navyšování zakázek. Podnik vyrábí především plastové trubky, které slouží k ochraně kabelů, vedení paliva, oleje nebo vzduchu. Elektromobily, u nichž se baterie chladí kapalinou, potřebují těchto systémů daleko víc než auta se spalovacím motorem. 

„Vývojem a výrobou produktů do elektromobilů se naše firma zabývá již poměrně dlouho, na vývoji chladicích systémů baterií a vozidel spolupracujeme s těmi nejvýznamnějšími světovými hráči,“ řekla mluvčí podniku Daniela Vilhelmová. Před rokem firma otevřela vlastní inovační centrum v Třebíči, které má na starosti vývoj nových technologií pro všechny výrobní úseky společnosti. Vyrábí se tam například automaty na tvarování trubek, o které mají výrobci elektromobilů zájem. V autech se spalovacím motorem podle Vilhelmové není moc trubek pro vedení kapalin, zatímco v elektromobilech, které mají baterii chlazenou kapalinou, jsou jich potřeba desítky. „Pro nás je to obrovská výzva,“ řekla.

„Náš seznam automotive odběratelů se rozšiřuje o nové zákazníky, přední výrobce elektromobilů, a to především ze Spojených států. S tím jde ruku v ruce postupná obměna produktového portfolia, do které přinášíme prvky automatizace,“ uvedla Vilhelmová.

Firma Bosch Diesel zaměřená na výrobu vstřikovacích zařízení do naftových motorů zaměstnává v Jihlavě okolo 4700 lidí, vedle kmenových i agenturní pracovníky. Zvyšování produkce elektroaut zatím nemá vliv na výrobu v obou českých automotive závodech Bosch, sdělil mluvčí skupiny Bosch v Česku Pavel Roman. Uvedl, že se v současnosti těžko odhaduje vývoj na několik let.

Za mnohem větší zátěž a výzvu pro plánování kapacit výroby jak u finálních výrobců automobilů tak u jejich subdodavatelů, podle mluvčího firma považuje přetrvávající nedostatek některých polovodičů a surovin na trhu a narušení logistických řetězců, i kvůli koronavirové epidemii.

Očekávaný přechod autoprůmyslu na elektroauta nemá zatím zásadní dopad na libereckého výrobce klimatizací Denso. „Klimatizace bude v autě, které má benzinový motor, naftový, elektrický. Bude víceméně v každém autě, a to že bude trošku jinak technicky provedena, to pro nás není až tak zásadní téma,“ řekl personální ředitel podniku Denso Manufacturing Czech Jiří Heteš. K udržení konkurenceschopnosti je pro liberecké Denso důležitější postupná automatizace procesů. Firma se zhruba 2 500 zaměstnanci je největším podnikem v Libereckém kraji působícím v automobilovém průmyslu.

Rovněž podnikání skupiny Mesit z Uherského Hradiště nemá být přechodem na elektromobilitu ovlivněno. Dodávky pro automobilový průmysl tvoří jen část jejích tržeb. Díly, které Mesit vyrábí, navíc většinou nesouvisejí se spalovacími motory. Skupina dodává díly do bezpečnostních systémů aut a převodovek. Součástí jejího portfolia výrobků jsou i elektromagnetické ventily pro zemědělskou techniku a nákladní dopravu. Mesit vyrábí i různé druhy měřicích a kontrolních přístrojů a pro zákazníky v hromadné dopravě také signalizačních zařízení. Elektromobilitu podle ředitele divize Machinery skupiny Jaroslava Fojtíka vnímá Mesit jako jednu z příležitostí, která má velký potenciál pro budoucnost. „Nicméně naše hlavní aktivity rozvoje jsou v oblasti elektro přístrojů, komunikační techniky, telekomunikací, letectví a vojenské techniky,“ doplnil. „Naše díly končí v celé řadě automobilů, například v koncernu VW nebo BMW,“ uvedl ředitel.

Skupina Mesit zaměstnává zhruba tisíc lidí. Sdružuje firmy působící zejména v elektrotechnickém průmyslu, kovovýrobě a slévárenství. Navazuje na letitou tradici této výroby, která v Uherském Hradišti sahá do roku 1952. Od dubna 2018 je Mesit součástí zbrojařské skupiny Omnipol.

Podobně jsou na tom firmy z Plzeňského kraje dodávající díly do aut. „Většinou totiž vyrábějí komponenty, jež využívají všechny druhy osobních i nákladních vozů, tedy sedačky, čalounění, textilní obložení, kabelové svazky, části převodovek, plastové a gumové díly. Zatím nepředpokládají, že by omezovaly výrobu či propouštěly,“ uvedl Ivo Kužel, vedoucí regionálního pracoviště Odborového svazu KOVO pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jehož členy je řada firem z oboru automotive. Spíše by potřebovaly přijímat lidi, protože jim je přetahují například strojírny. „Fabriky začínají hodně přetahovat. Teď je silný vliv Škody Transportation, která přetahuje lidi z okolí, zámečníky, elektrikáře a další specialisty. Shání kolem 300 lidí a určitě nabízejí slušnější výdělek než automotive,“ uvedl.

„Přechod na elektromobilitu je znát tím, že přibývají zakázky z této oblasti, ale celkový pokles výroby není. Pořád je v automotivu málo lidí,“ dodává Kužel. „Elektromobily mají hlavně jiný motor a podvozek, ale v našem regionu se dělají díly pro všechny typy vozů. Výroba firem nebude touto zásadní změnou zas tolik ovlivněna.“

Česká pobočka firmy Aisin s dvoumiliardovým obratem, která dodává díly motorů do evropských i japonských automobilek, odhaduje, že výroba se kvůli elektromobilům změní. „Nicméně my vyrábíme téměř všechny současné výrobky na hybridní motory či hybridní převodovky. Ten první velký krok, přechod od spalovacích motorů k hybridním, jsme zvládli. V horizontu roků 2021 až 2027 budou hybridní motory klíčové,“ řekl ředitel společnosti Miloš Hnízdil. Firma se 600 zaměstnanci vyvíjí i nové typy dílů pro elektromobily a předpokládá, že do roku 2030 zcela obmění produkci.

Firma Dura Automotive CZ změnila už produkci v jedné ze dvou svých strakonických továren. Jeden závod vyrábí okenní moduly do aut či krytky na dveřní sloupky. Druhý se zabýval práškovým lakováním, v roce 2019 v něm firma změnila druh produkce a ve druhé polovině loňského roku začala sériově vyrábět hliníkové držáky baterií pro elektromobily firmy Daimler. V příštích letech bude tento závod obratově nejvýznamnějším ve skupině Dura, uvedla ve výroční zprávě.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Tříkolka Sarit

VIDEO Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Výroba Škody Scala probíhá v továrně v Mladé Boleslavi, která patří mezi vůbec...

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje...

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

GLOSA: Bez plánování to nepojede, pane řidiči! Jak se změní život s elektroauty

Tak se děti dobře dívejte, jak se dobíjí auto, v životě se vám to bude hodit…

Pro nekoordinované lidi žijící z hodiny na hodinu, ty, kteří nevědí, co bude zítra, přestane být s...

Autofotka týdne: Rolls přepne na elektro. Startuje miliony kilometrů testů

Prototyp elektrického Rolls-Royce vyráží na 2,5 milionu testovacích kilometrů....

Britský výrobce nejluxusnějších aut světa hodlá od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily....

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Průměrná cena ojetin vzrostla na čtvrt milionu, na smlouvání zapomeňte

Průměrná prodejní cena ojetin na konci třetího čtvrtletí meziročně stoupla o 9,4 procenta na 250 tisíc korun, tedy o...

Prodej aut v EU v září klesl nejníž od roku 1995, Škodě o minus 40 procent

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jsou to...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Autofotka týdne: Ta podivnost je skládací volant pro robotické hyundaie

Hyundai Mobis jedna z částí mamutího korejského průmyslového koncernu se zabývá vývojem a výrobou komponent pro...

Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle
Stylová jako Dana Morávková v brýlích Crullé. Vyhrajte 500 Kč na nové brýle

Zvažujete pořízení nových obrouček? Hledáte stylové sluneční brýle nebo perfektně padnoucí čočky? Zapojte se do soutěže, vyhrajte poukázku a...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...