Čipy se stávají čím dál důležitější součástí automobilů a jejich nedostatek nyní omezuje výrobu automobilového průmyslu po celém světě včetně České republiky.
Zásobování čipy v době pandemie covidu-19 narušily výpadky v dodavatelských řetězcích. Poptávka po čipech se navíc zvyšuje a automobilky musejí o dodávky soupeřit s výrobci spotřební elektroniky, napsala agentura Reuters.
„Někteří dodavatelé čipů poukazují na strukturální problémy s poptávkou,“ uvedl Källenius. „To by mohlo ovlivnit rok 2022, v roce 2023 by pak situace mohla být o něco klidnější,“ dodal.
Podle Tanjeffa Schadta z poradenské společnosti PwC nelze očekávat, že se problémy s dodávkami čipů v brzké době vyřeší, protože výstavba nových továren na výrobu čipů trvá řadu let.
Zástupci skupiny Volkswagen vysvětlují, že se nedostatek čipů začal projevovat už v loňském roce, kdy svět zasáhla epidemie koronaviru. Tehdy německému koncernu chybělo asi 10 procent čipů. V letošním roce se ovšem přihodily tři nepředvídatelné události (vyhořela fabrika v Japonsku, v USA nastal výpadek produkce kvůli počasí a v jihovýchodní Asii zavřela továrnu stoupající čísla nakažených koronavirem), se kterými dodávky doslova zkolabovaly a automobilky musí zastavovat výrobu. Situace by se podle zástupců VW měla stabilizovat během přibližně dvou měsíců. Ovšem dodávky se podle nich dostanou na čísla loňského roku, to znamená, že stále bude přibližně deset procent čipů automobilkám scházet.
Dostatek polovodičových součástek má být podle VW v roce 2023. Tehdy by se mohly otevřít nové továrny na výrobu čipů.
S nedostatkem čipů se potýká rovněž automobilka Škoda Auto, která je součástí VW. Časopis Škodovácký odborář minulý měsíc uvedl, že mladoboleslavská automobilka pokračuje v rušení části směn kvůli chybějícím čipům, které se používají v palubní elektronice. Podle odborů se dají problémy očekávat ještě na podzim.
Hyundai vyvíjí vlastní čip, který si i sám vyrobíJihokorejská automobilka Hyundai Motor použije příští rok do jednoho z nově vyráběných vozů čip, který sama vyvíjí. Napsal to deník Seoul Economy Daily. Hyundai podle zdrojů listu plánuje interně vyvinout napájecí čip na bázi technologie karbidu křemíku. V procesu návrhu čipu spolupracovalo výzkumné centrum Hyundai s více společnostmi, včetně výrobce systémových čipů Magnachip Semiconductor. „Naším cílem je použít náš interně vyvinutý napájecí čip pro nový vůz, který bude uveden na trh ve druhém čtvrtletí příštího roku,“ řekl deníku nejmenovaný zaměstnanec Hyundai Motor. Seoul Economy Daily se domnívá, že oním vozem by mohl být elektromobil Ioniq 6, jehož výroba má začít příští rok. |