Jako první soubor v Česku tam nastudovali temnou tragédii Nikdo dramatika Ödöna von Horvátha, jejíž strojopis z roku 1924 byl desítky let zapomenutý.
Páteční večer pak v Mahenově divadle patří baletu. A ne ledajakému. Představení Stabat Mater spojuje tři choreografie legendární osobnosti českého baletu Pavla Šmoka, který před pěti lety zemřel.
„Jeho choreografie pořád fungují, mají výpověď, atmosféru i sílu,“ říká Marika Blahoutová, která v minulosti u Šmoka tančila a teď v Brně pracovala na novém nastudování jeho děl.
Diváci se v brněnských divadelních domech konečně dočkají dlouho nazkoušených a kvůli covidu odkládaných premiér a šéfové souborů věří, že sezonu zvládnou bez přerušení.
„Můžeme hrát pro plnou kapacitu sálu a podle informací od ministra zdravotnictví to tak má zůstat, dokud incidence nedosáhne 75 nemocných na sto tisíc obyvatel,“ komentuje situaci Stanislav Moša, ředitel Městského divadla Brno, kde na příští sobotu chystají českou premiéru muzikálu Pretty Woman. Nazkoušený je od prosince.
Příběh známý z filmového plátna slibuje na divadelních prknech velký taneční i hudební zážitek. „Oproti filmu je největší posun právě v hudbě od autorů Bryana Adamse a Jima Vallance,“ prozrazuje dirigent Dan Kalousek.
V hlavní ženské roli alternují Hana Holišová, Svetlana Janotová a Tereza Navrátilová. Coby Edward Lewis se představí Petr Gazdík a Petr Štěpán.
Do Mahenky na slavnou hru od Čechova
Městské divadlo do letošní sezony posouvá dramaturgický plán z té minulé. Na diváky už čekají nazkoušené inscenace Bella Figura, První rande, muzikál Jane Eyrová nebo Světáci. Na duben příštího roku je pak v plánu nový muzikál Devět křížů, který vypráví starou moravskou legendu o ukrutném činu ze 16. století.
Činoherní premiéry na jevišti Mahenova divadla zahájí v úterý Racek, nejslavnější hra Antona Pavloviče Čechova v režii Štěpána Pácla, v níž se hlavních rolí chopí Tereza Richtrová, Viktor Kuzník či Eliška Zbranková.
Na programu bude i Čapkova Matka, Havlova Ztížená možnost soustředění, Kavkazský křídový kruh od Bertolta Brechta nebo Smutek sluší Elektře od Eugena O’Neilla. Nechybí ani Moliere a jeho komedie Amfitryon nebo Shakespearův Večer tříkrálový.
Ve spolupráci s brněnskou filharmonií chystá soubor netradiční scénický koncert jako poctu skladateli Janu Novákovi, autorovi hudby k filmu Kočár do Vídně od Karla Kachyni.
„Pravidelný návštěvník premiér se v této sezoně nemůže minout se jménem Aminata Keita. Tato výrazná režisérka nastupující divadelní generace se totiž představí hned čtyřikrát,“ upozorňuje šéf činohry Milan Šotek.
Rekordní odklad šestnáct měsíců
K očekávaným premiérám souboru Janáčkovy opery patří Peter Grimes, dílo Benjamina Brittena, které v Brně nastuduje režisér David Radok. „Podařilo se nám najít skvělého představitele titulní role, švédského pěvce Joachima Bäckströma,“ uvádí umělecký šéf opery Jiří Heřman.
Na brněnském jevišti vůbec poprvé zazní Händelova barokní opera Alcina. A Mozartovu Kouzelnou flétnu přijede do Brna režírovat bývalý umělecký šéf Dejvického divadla Miroslav Krobot. K rekordmanům mezi nazkoušenými tituly patří Řecké pašije Bohuslava Martinů, které divadlo plánovalo uvést už na loňské Velikonoce.
Polárka zve na Julesa Verna
Divadlo Husa na provázku odehraje dvě novinky během Brave new weekend 10. až 13. září, kdy se diváci mohou těšit na Raději zešílet v divočině a hru Čerwuiš v režii Davida Jařaba.
„Na programu budou také koncerty, diskuse, a dokonce dojde i na tak nečekané formáty jako divadelní rande nebo výlet,“ přidává mluvčí Provázku Barbora Olšanová.
V letošní sezoně tady plánují uvést i Bídníky Victora Huga nebo Proč se dítě vaří v kaši – příběh cirkusácké rodiny na útěku před Ceausescovým režimem vyprávěný očima ustrašeného dítěte.
U Bolka Polívky chystají novinku se Chantal Poullain a v prosinci uvedou nový Re:kabaret – občasník reagující na aktuální dění. Divadlo Polárka zahájí sezonu zaměřenou na samotu a samostatnost tradičně festivalem Polárkový dort 17. až 19. září. První ze šesti novinek pak v listopadu bude adaptace Dvou roků prázdnin od Julesa Verna.