V mnoha zemích po celém světě byla služba drive-in jednou z mála možností, jak si v minulých měsících mohli zákazníci užít své jídlo i bez návštěvy podniku. Mnoho řetězců rychlého občerstvení aktuálně vsází na to, že tato služba zůstane oblíbená i po pandemii a investují tak do jejího vývoje.
„Kvůli značnému omezení provozu restaurací jsme se rozhodli některé plánované inovace v oblasti McDrive urychlit. U vytížených restaurací plánujeme zavedení tzv. dual-line systému, který pomáhá navýšit kapacitu obsloužených zákazníků. Dočasně jsme rozšířili i službu McWalk, tedy okénka pro pěší,“ uvedla pro iDNES.cz Jitka Pajurková z řetězce McDonald’s.
Lahůdka u McDonald's. Fastfood nabízí burger michelinského šéfkuchaře |
Během pandemie vzrostl v některých případech podíl prodejů prostřednictvím služby drive-through u řetězce McDonald’s o desítky procent.
„Celkový počet aut, která jsme v minulých měsících obsloužili, vzrostl o polovinu. Ve špičce jsme schopni vydat objednávku zákazníkovi každých třicet sekund,“ uvedl pro iDNES.cz Zdeněk Prajs, franšízant společnosti McDonald’s.
„Za časů epidemie jsme zjistili, že nejdéle v procesu trvá objednávka zákazníka. Kvůli vládním opatřením máme místo několika objednávkových míst k dispozici jen jedno právě na drivu a přidali jsme proto možnost objednání také přes přenosný tablet,“ dodal Prajs.
Změny hlásí i KFC a Burger King
„V Burger Kingu máme nový web, aplikaci a spouštíme službu parking pickup. Své jídlo si zákazníci objednají prostřednictvím naší aplikace nebo webu a my jim ho ve vybraný čas přineseme přímo do jejich auta na parkoviště drive-thru restaurace,“ řekl pro iDNES.cz Daniel Ryška, ředitel Burger Kingu pro Česko, Slovensko, Rumunsko a Bulharsko.
„Během pandemie se zájem o služby, jako je drive-thru, KFC Rozvoz nebo také Objednej&Vyzvedni, neustále zvyšuje. Snažíme se tak tyto služby stále vylepšovat. Novinkou je nově spuštěná služba KFC Collect. Zákazník si jídlo objedná prostřednictvím aplikace či webu a my mu objednávku v předem vybraný čas přineseme. Další možností bezpečného a pohodlného vyzvednutí objednávky jsou pak speciálně označená místa u parkoviště restaurace – Parking Pick up,“ uvedl pro iDNES.cz Libor Hubík, prezident KFC pro Česko a Rakousko.
Drive-iny využívají některé kavárenské a fastfoodové řetězce již několik let. Častokrát ji však ve své firemní strategii poměrně opomíjely. Firmy přidávají třeba několik průjezdních pruhů, mění se vzhled a testují se i nejrůznější systémy umělé inteligence. Ty mají zákazníkům pomoci v objednávání.
„Služba drive-through se v minulých letech u nás vůbec neposunula. Nyní však pracujeme na změnách,“ uvedla pro deník The New York Times Ellie Doty, marketingová ředitelka společnosti Burger King.
Burger King se mění, po více než dvaceti letech přichází s novým logem |
Další pobočky se službou drive-through plánuje v České republice otevírat třeba i Bageterie Boulevard. Kromě velkých hráčů na trhu však nově plánují vybudovat výdejní okénko pro automobily i některé menší firmy. V České republice mezi ně patřil třeba i podnik Pit Stop Café, který již dříve otevřel svou drive-in kavárnu a toustárnu na pražské magistrále v Nuslích. Nabízel kromě jiného i domácí sendviče a označoval tak sebe za první drive-in toustárnu v Česku. V konkurenčním boji však na trhu neuspěl a svou provozovnu před časem uzavřel.
Historie služby obsluhy zákazníků sedících v autech sahá v USA až do třicátých let dvacátého století. První drive, kde řidiči mohli nakoupit, aniž by museli vystoupit z auta, začal v Česku fungovat na D1 u Velkého Meziříčí v roce 1993.
V probíhající pandemii před podniky stojí hned několik úkolů a výzev, jak fungování služba zdokonalit. Dlouhé kolony aut netrpělivých zákazníků totiž komplikují častokrát život i ostatním řidičům v běžném provozu. Objednávání totiž v mnoha případech nefunguje tak, jak by mělo.
Restauraci ve Spojených státech v průměru trvá více než čtyři minuty, než jednu objednávku ze strany zákazníka sedícího ve voze kompletně vyřídí. Jednotlivé restaurace se proto aktuálně snaží zrychlit proces přijímání i vydávání objednaných jídel. Pomoci k tomu mají i nově vyvíjené aplikace, kde budou mít zákazníci možnost si jídlo v předstihu často i za zvýhodněnou cenu objednat.