Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podnikatel chce vrátit historickému nádraží v Hrubé Vodě dávnou krásu

  16:20
Jízda vlakem z Olomouce do Hrubé Vody, místní části Hluboček u Olomouce, bude jednou jako cesta do minulosti. Na nádraží hluboko v údolí řeky Bystřice se totiž vrátí atmosféra 30. let minulého století. Výpravní budova na trati zprovozněné v roce 1872 měla štěstí – koupil ji mecenáš, který ji za několik desítek milionů korun hodlá opravit v historickém duchu.
Zchátralá historická budova nádraží v Hrubé Vodě na Olomoucku.

Zchátralá historická budova nádraží v Hrubé Vodě na Olomoucku. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Výpravní budovu v Hrubé Vodě vlastní od roku 2018 Michal Svák, podnikatel, který v Olomouci provozuje autosalon. Tomu, že se vedle aut bude realizovat také na železnici, pomohla náhoda.

„Se ženou jsme měli syna v kočárku a procházeli jsme se kolem nádraží v Hrubé Vodě. Zrovna na něm visela cedule, že je na prodej. Zavolal jsem na uvedené telefonní číslo, a protože vzhledem ke spektru mých zájmů a koníčků mám široký okruh známých – na druhé straně se ozval kamarád. Slovo dalo slovo a koupě proběhla,“ vypráví Svák.

Nadšení pro starou architekturu u něj ale žádnou novinkou není. Přiznává, že mu těsně unikl jiný obchod v Olomouci – původně chtěl koupit také historické kino Lípa.

„Od určitého momentu mám tendence zachraňovat staré budovy, které stojí za to. Je to asi běžný vývoj člověka. Někdo začne malovat, jiný hrát na nějaký hudební nástroj, já, který od malička běhám po stavbách, už delší dobu tíhnu k interiéru a designu. Vždycky mě přitahovaly spíš starší budovy,“ říká.

Starou výpravní budovu v Hrubé Vodě chce Svák zachovat v plné míře i funkčnosti. I proto už jako její majitel nebránil prohlášení nemovitosti za kulturní památku, což navrhl Národní památkový ústav.

„Budeme chtít žádat o dotační tituly, památková ochrana by nám měla pomoct,“ kalkuluje mimo jiné.

Zachovala se výzdoba i původní suché záchody

Nejstarší je prostřední část výpravní budovy, která tam stojí už od roku 1872. V roce 1908 ji rozšířil architekt Gustav Kulhavý, který pracoval na oddělení pozemních staveb ministerstva železnic a podílel se i na stavbě nádražních budov v Českých Budějovicích, Plzni, Mariánských Lázních nebo Praze.

V Hrubé Vodě k původní budově ze západu připojil krytým vchodem o něco větší budovu s čekárnami a z druhé strany rozlehlou letní verandu se služebním objektem, původně lampárny.

„Jednotlivé objekty vizuálně sjednocuje elegantní secesní okrová fasáda geometrizujícího charakteru. V interiéru se zachovaly původní podlahy, výmalba i štuková výzdoba stěn a dokonce i suché záchody,“ napsali ve svém hodnocení památkáři.

„Památková hodnota nádražního komplexu, který se dochoval ve vysoké míře autenticity, spočívá v jeho architektonickém pojetí a je dokladem vývoje železniční dopravy,“ dodali.

Nádraží dostane vzhled zlatých třicátých let

Michal Svák svůj koncept ladí do stylu 30. let. „Mám to období rád, protože si myslím, že tehdejší veškeré dění fungovalo lépe, oproti naší době,“ vysvětluje.

Sloužit svému původnímu účelu zůstanou někdejší čekárny 1. i 2. třídy, jen se propojí do většího prostoru tak, aby se v něm daly pořádat kulturní akce. Minulosti se také přiblíží prosvětlení perónu. Svák trvá i na detailech, do každé místnosti, kde stávala kamna, toto vytápění vrátí.

„Půjdeme do detailů té doby, bohužel však nemáme všechnu dokumentaci, neumíme tak už zjistit, kde všude byly například hodiny,“ popisuje Svák. S odstupem času je i mírně skeptický ke spolupráci s památkáři.

„Nevnímají, že památku je potřeba zachránit jako celek. Bazírují na zbytečných věcech, které nejsou vidět. Realizaci to protahuje, kolikrát ke škodě nemovitosti,“ říká.

Opravy mají stát zhruba dvacet milionů

Nejvíce ohrožená havarijním stavem je podle něj budova vodárny, která dodnes ukrývá nádrž na vodu pro parní lokomotivy. V budoucnu z ní bude muzeum železnice a údolí Bystřice.

„Nádrž je osazená ve dřevě, zub času může způsobit, že se celá propadne a s ní půjde k zemi i celá nemovitost,“ varuje Svák.

Hlavní budova v tak špatném stavu není. „Na hraně je stav secesní fasády a některých kovářských prvků, budova je tedy ohrožená po stránce architektonického dědictví, ale není to stavba na spadnutí,“ hodnotí.

Nutnou investici Svák odhaduje na zhruba 20 milionů korun. To, jak rychle se rekonstrukce rozběhne, bude podle něj záležet na situaci v době po pandemii covidu-19, tedy zda ministerstvo kultury bude ochotné se na opravách podílet a v jakých etapách. O dotace chce podnikatel požádat už příští rok, kdy také zahájí vyklízecí práce.

Své plány považuje za dobročinnost. „Není to rozhodně ekonomická záležitost,“ podotýká.

Většinu dalších železničních stanic na trati Olomouc–Krnov čeká jiný osud. Například nádraží v Dětřichově nad Bystřicí se Správa železnic, která budovy spravuje, chystá zbourat zcela, v Moravském Berouně nebo Domašově nad Bystřicí čeká nádraží částečné bourání a přestavba v moderním duchu. Výpravní budovy na obou místech přijdou o první patro.

„Bohužel, fenomén dnešní doby je materialismus – rychle věci vyřešit a nenést odpovědnost,“ lituje postupu Správy železnic Svák.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Olomoucké béčko bojuje o prvenství ve druhé lize, Příbrami dál hrozí pád

19. května 2024  20:24

Fotbalisté pražské Dukly, kteří již mají jistotu postupu do nejvyšší soutěže, v 29. kole druhé ligy...

Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku

23. května 2024  10:24,  aktualizováno  13:07

Na pět a půl roku poslal krajský soud v Olomouci do vězení podnikatele Petra Látala za podvody s...

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Zemřel Petr Huťka, jeden z trenérů daviscupových vítězů z roku 1980

23. května 2024  11:49

Ve věku 76 let zemřel ve středu po dlouhé nemoci prezident Tenisového klubu Precheza Přerov a jeden...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...