2. ledna – prolog: Džidda (11 kilometrů)
Jedna z novinek. Prolog určí pořadí na startu do 1. etapy. Nejrychlejší závodníci tak získají benefit, že nebudou muset předjíždět jiné piloty před sebou, vyhnou se i prachu. Bojí se ho ale kamioňák Martin Macík. „V životě ho nemohu dojet v Top 5, což pak bude problém. Pokud budu startovat z desátého nebo patnáctého fleku, tak ztratím pět deset minut, než se prokoušu vpřed. Všude se tam totiž strašně prášilo.“
3. ledna - 1. etapa: Džidda - Biša (622 km celkově/277 km rychlostní zkouška)
Na úvod organizátoři zařadili krátkou rychlostní zkoušku (z té se počítá čas), ovšem varují, že zhruba uprostřed ní je kamenitá pasáž, kterou lemují skály. A tak tu hrozí defekty. „Má rada zní: Nejezděte na úvod moc rychle,“ říká ředitel rallye David Castera.
4. ledna - 2. etapa: Biša - Vadí ad-Davásir (685/457)
Začíná opravdové dakarské dobrodružství. V úvodu etapa nabídne 40kilometrovou dunovou pasáž, pak následuje delší rychlostní úsek. Především pro navigátory to má být velký test. Už loni dostávali účastníci roadbook, tedy „plánek cesty“, v několika etapách těsně před startem, letos to ale bude už ve všech etapách.
5. ledna - 3. etapa: Vadí ad-Davásir - Vadí ad-Davásir (630/403)
Tentokrát závodníci udělají okruh a vrátí se do místa startu. Znovu to má být spíše rychlostní etapa, i když v úvodu bude 10kilometrová dunová pasáž, kterou pořadatelé označují za velice náročnou. Následuje průjezd velkým údolím a v závěru na piloty i navigátory čeká technicky složitý úsek.
6. ledna - 4. etapa: Vadí ad-Davásir - Rijád (813/337)
Téměř 500 kilometrů se budou posádky „nudit“ při přejezdu. V něm musí dodržovat rychlostní limity i předepsaná pravidla silničního provozu. Nicméně závodních 337 kilometrů si mají užít, budou testem jejich řidičského umu. Cíl je v hlavním městě Rijádu, kde žije zhruba osm milionů obyvatel.
7. ledna - 5. etapa: Rijád - Burajda (625/419)
Rallye nabírá na obrátkách. Během 419 kilometrů budou nakombinovány rychlostní pasáže i náročné úseky v dunách. Pořadatelé slibují, že 7. ledna čeká jezdce dlouhý a obtížný den, který „proseje“ startovní listinu.
Rallye Dakar 2021Příloha iDNES.cz |
8. ledna - 6. etapa: Burajda - Háil (655/485)
Žádná hlína, žádné kameny, prostě jen písek – tedy ryzí dakarská etapa. Organizátoři předpokládají, že řada pilotů dojede pozdě, někteří možná zůstanou zahrabaní v poušti i hodiny. Výhodou je, že do bivaku smějí dorazit až do pravého poledne druhé dne, protože ten je volný. Kdo ale přijede až po tomto termínu, bude vyřazen.
9. ledna - volný den
10. ledna - 7. etapa: Háil - Sakaka (737/471)
První část tzv. maratonské etapy. To znamená, že v cíli nebudou na posádky čekat mechanici a jejich doprovodné týmy, ale závodníci si musí případně své stroje opravit sami a jen za pomoci dílů, které si přivezli. Tomu musíte přizpůsobit taktiku. Samotná nedělní etapa se skládá ze tří složek – zhruba po 100 kilometrech přijdou duny, které budou tak náročné, že pořadatelé doporučují hlídat si spotřebu paliva. Následuje pasáž plná kamenů a zbytek bude mít rychlostní charakter.
11. ledna - 8. etapa: Sakaka - Naúm (709/375)
Druhá část maratonské etapy. Jezdci mohou být nevyspalí z oprav, mohou se obávat, zda jejich stroje vydrží. K tomu je čeká písečná pasáž s řadou skal a tedy hrozbou defektů. To byla loni v Saúdské Arábii velká bolest. Motorkáře i navigátory prověří řada křižovatek a rozcestí, kde musí vybrat správný směr, aby neztratili čas zakufrováním. U cílového města se zjeví nádherné scenérie se skálami, které měří až 200 metrů. Prý hodně magické místo.
12. ledna – 9. etapa: Naúm – Naúm (579/465)
Okruh, který povede nádhernou oblastí kolem Rudého moře. V některých částech bude trať jen tři čtyři metry od vodní plochy, následuje rychlá pasáž a zhruba v polovině etapy vjedou závodníci do kamenitého pole, kde mnoho čeká zdržení při výměně prasklých pneumatik.
13. ledna - 10. etapa: Naúm – Al Úla (583/342)
Kratší „erzeta“ s delším přejezdem. Nejprve se bude závodit v úchvatném kaňonu, pak jako obvykle přijde písek a kamení. Organizátoři však slibují, že kdo přežije, dočká se v cílové místě nejkrásnějšího bivaku v nádherném prostředí skal.
14. ledna - 11. etapa: Al Úla - Janbu (557/511)
Jestli si myslíte, že už jste z nejhoršího pryč, jste na omylu. O předposlední etapě organizátoři tvrdí, že je nejnáročnější a zároveň nejdelší. Prvních 100 kilometrů bude čistě v dunách a ředitel závodu David Castera říká: „Mám od této zkoušky velká očekávání. Je nutné si na ni ponechat alespoň nějakou energii.“ Cíl je na pobřeží Rudého moře.
15. ledna - 12. etapa: Janbu - Džidda (452/225)
Poslední etapa má navázat na původní africký Dakar, kde se končilo na pobřeží Růžového jezera u senegalského hlavního města. Teď to prý bude podobné. Závěrečný ceremoniál je nachystaný na zdejší stadion.