Obliba nákupů přes internet stále stoupá.

Obliba nákupů přes internet stále stoupá. | foto: Profimedia.cz

Proč na internetu snáze utrácíme aneb Když jsou peníze méně konkrétní

  • 14
Myslíte si, že jste ušetřili, když jste nakoupili vánoční dárky na internetu. Jenže váš bankovní účet stejně klesl pod kritickou hranici. Odpovědí je přitom pohled na platební kartu. Z dálky je to pouhý kus barevného plastu, zatímco bankovka upoutává automaticky pohled. Při placení na internetu jsou totiž peníze virtuální, tedy méně konkrétní.

Pár dní před svátky procházíte všemi stránkami na internetu, abyste našli potřebný značkový šátek, květináč s neobvyklým designem, kuchyňského robota nové generace a další dárky, které položíte pod vánoční stromek. Požadované částky bez mrknutí oka zaplatíte z účtu, ačkoli u zelináře se pokoušíte smlouvat o ceně za kilo mandarinek.

„Nákup na internetu odhmotňuje fyzické gesto, kdy vytahujeme bankovky a drobné z peněženky a prohlížíme si účet,“ vysvětlil francouzskému listu Le Figaro profesor psychiatrie a adiktologie na univerzitě Paříž VII Michel Lejoyeux a dodává, že při placení na internetu jsou peníze virtuální, tedy méně konkrétní.

Navíc prostředí prodeje je také zcela nehmotné. Nejezdíte nikam autem, neprobíráte se regály v obchodě, nečekáte ve ve frontě na zkoušení zboží a pak znovu u pokladny a především nemusíte vytahovat z peněženky jednu bankovku po druhé.

Nakupujete na internetu často?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 sobota 26. prosince 2020. Anketa je uzavřena.

„Na internetu je všechno jednodušší. Cílem je podpořit impulzivní nakupování, abyste si pořídili i věci, které jste původně vůbec nechtěli,“ říká Michel Lejoyeux.

Pokud nejsme bdělí, můžeme snadno ztratit kontrolu

„Obchody na internetu nikdy nezavírají, jsou vám k dispozici v kteroukoli hodinu,“ dodává expert. A díky personalizaci nákupu vám představují předměty, které by se vám mohly líbit. Pokud nejsme bdělí, můžeme snadno ztratit kontrolu nad svým chováním a tedy i nad svými nákupy.

Nákupy online letos vzrostou o třetinu, říká analýza. Vánoce budou rekordní

A tam, kde jsme si mysleli, že jsme dobře nakoupili, ustupujeme lákadlu nabídky a reklamám a slevám a marketingová past se kolem nás svírá. 

Webové stránky se zaměřují právě na šetrné osoby a vytvářejí dojem, že je třeba zboží koupit okamžitě a využít výhodné příležitosti, která se jinak už nenaskytne.

Součástí strategie je, že dokonce i placení je velmi snadné. Je možno zaplatit přímo z účtu nebo při převzetí balíčku. „Nákup na internetu odstraňuje platbu za předmět a za jeho dodávku. 

Nákupy na internetu nejsou emotivně neutrální

A to tak, že při převzetí balíčku zapomenete na okolnosti nákupu. Máte pak téměř chuť obejmout dodavatele. Je to pocit pocházející z doby dětství, kdy jsme dostali pěkně zabalený dárek, který byl určen právě nám a byla radost ho rozbalovat,“ uvádí Michel Lejoyeux.

Generace 60+ objevuje nakupování na internetu, přinutila je pandemie

Nákupy na internetu nejsou nikdy emotivně neutrální. A doba vánočních svátků, navíc spojená se světovou pandemií, vzbuzuje více pocitů a u někoho odhaluje i nedostatek sebeúcty. 

Frustrace z toho, že jsme odříznuti od svých blízkých, vede k tomu, že jsou pro nás nákupy jakousi kompenzací. Žijeme v iluzi, že vyvážíme cit náklady na nákup dárku, a klademe si tak otázku: za kolik mě miluješ?

,