Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Krabička, kterou začala éra, kdy nás v autě chrání airbagy

Dodavatel pro autoprůmysl Bosch letos slaví několik výročí. Před čtvrtstoletím představil stabilizační systém, který je jedním z důležitých prvků aktivní bezpečnosti aut a dnes jej mají v Evropě prodávaná auta povinně. O patnáct let dříve, v roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl aktivační zařízení airbagu.

V roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl elektronické aktivační zařízení airbagu. | foto: Bosch

Elektronické zařízení sestávalo ze tří komponentů s celkem asi 170 součástmi a ovládalo airbag řidiče. Bylo použito poprvé v mercedesu třídy S. V dnešních vozidlech je nainstalováno až devět airbagů, které se aktivují individuálně v závislosti na nehodové situaci.

Samotný airbag je mnohem starší, jeho vynález je připsán Američanovi Johnovi W. Hetrickovi, který si jej v roce 1953 nechal patentovat. „V letadlech se však podobná zařízení používala už ve 40. letech,“ dodává Wikipedia. Ovšem už v roce 1949 německý patentový úřad zapsal patent na zařízení podobné airbagu Walteru Lindererovi.

Hetrick na svůj vynález přišel kvůli autonehodě, při které vezl manželku a jejich sedmiletou dceru. Aby se vyhnul kameni na silnici, strhl řízení a skončil v příkopu. Naštěstí nikdo nebyl zraněn, ale Hetrickovi tento zážitek nedal spát.

„Říkal jsem si, že musím vymyslet něco, co by zabránilo střetu s vnitřkem vozu,“ popsal o mnoho desítek let později. V šedesátých letech airbag považovaly za možnou alternativu bezpečnostních pásů, které tehdy používalo jen 25 procent řidičů v USA.

První auta s airbagy vyrobil začátkem sedmdesátých let v Americe Ford. Úplně prvním modelem byl Mercury Monterey v roce 1972. Rok na to se s ním chlubil Chevrolet Impala od konkurenčního koncernu GM. V roce 1974 byly v příplatkové výbavě pro buicky, cadillacy a oldsmobily. Zákazníci k nim ovšem neměli důvěru. Za tři roky se ovšem prodalo jen 10 321 vozů vybavených airbagem. V roce 1977 je tedy GM stáhlo z nabídky. A v následujících letech dokonce Ford s GM lobboval proti tomu, aby se staly povinnou součástí výbavy, píše magazín MotorBiscuit.

Poté byla na tahu Evropa: Mercedes S přijel s airbagem řidiče v roce 1981 a nabídl mnohem komplexnější řešení. Když senzory detekovaly náraz, předpínače bezpečnostních pásu přitáhly pasažéra do sedačky a následně se rozvinul airbag. Airbag už přestal být chápán jako náhrada bezpečnostních pásů, ale jako jejich doplněk. Airbag vystřelující ohromnou rychlostí totiž může nepřipoutaného cestujícího naopak zranit. Jak fungují airbagy, čtěte zde.

Osmdesátá léta mnozí popisují jako zlatý věk vývoje automobilů. Právě v té době se udála nejzásadnější rozhodnutí, přišly přelomové nápady a inovace. S novým tisíciletím se hlavně zvyšuje výpočetní výkon počítačů a dochází k jejich zlevňování, takže se elektronická výbava auta mohutně rozšiřuje.

V 80. letech 20. století zahájil Bosch výzkum směrem k menším, spolehlivějším a energeticky účinnějším senzorům z důvodu rostoucího množství dat shromažďovaných ve vozidle. Zahájení velkosériové výroby v roce 1995 položilo základní kámen pro boom drobných pomocníků, kteří poskytují řídicím jednotkám vozidla data o tom, zda vozidlo brzdí nebo akceleruje a kam jede. Tyto informace jsou mimo jiné důležité pro bezpečnostní systémy, jako je například právě ESP. 

U Bosche se jednoduchý předchůdce stabilizačního systému zkoušel už v 80. letech na Mercedesu řady 123.

Tento systém porovnává pomocí inteligentních senzorů pětadvacetkrát za sekundu, zda auto jede tam, kam řidič řídí. Pokud tomu tak není, zasáhne. Snížením točivého momentu motoru a brzděním jednotlivých kol pomáhá řidiči stabilizovat vozidlo a zabránit nehodám z důvodu smyku. Bosch uvádí, že od svého uvedení v roce 1995 ESP opět v Mercedesu S jen v EU zabránilo téměř půl milionu nehod a zachránil více než 15 000 životů a v roce 2020 bude ochranou proti smyku vybaveno 82 procent všech nových automobilů na celém světě, v roce 2017 to bylo 64 procent.

„Kromě bezpečnostního pásu a airbagu patří ESP k nejdůležitějším záchranným prvkům ve vozidle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Harald Kröger.

Vše začalo v 80. letech nejprve nezávislým vývojem pro větší stabilitu vozidel u společností Bosch a Daimler-Benz. Od roku 1992 odborníci obou společností spolupracovali v rámci společného projektu až do uvedení na trh. V roce 1997 pomohl systému prorazit legendární losí test. Při prudkém vyhýbacím manévru v testu švédského automobilového časopisu ztratila třída A rovnováhu, načež Mercedes-Benz začal používat ESP sériově. Čtěte dále.

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Filozofující cyklopoustevník Nelson putuje Evropou dvaadvacet let

1. června 2024

Exkluzivně Páteční mejdan ve drážďanském Neustadtu jede na plné pecky. Sedíme na parapetu výkladu obchodu,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...