Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyjedeš, nabouráš. Nejvíc nehod se stane do tří minut po vyjetí

Čtvrtina všech dopravních nehod se stane do tří minut od okamžiku, kdy řidič nastartuje motor a vyjede. Vyplývá to z dat rakouské firmy Dolphin, která vyvíjí aplikace pro sledování dopravy. Z analýzy mimo jiné vyplynulo, že řidič udrží pozornost zhruba 40 minut, pak ostražitost klesá.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Magazín Motor

Jaká je pravděpodobnost, že zaviníte dopravní nehodu? Podle rakouské firmy vyvíjející telematické aplikace průměrný řidič nabourá každou patnáctistou jízdu. Pokud jezdí velmi krátké trasy, nebo naopak cestuje více než 40 minut na jeden zátah, pravděpodobnost výrazně roste.

Firma analyzovala přes tři miliony jízd, které v letech 2018 a 2019 uskutečnilo asi 40 tisíc řidičů využívajících sledovací aplikace. Za tu dobu tito řidiči zavinili 1 986 nehod. A dobrých pět set se stalo v prvních třech minutách jízdy. „Vznik dopravní nehody je velmi často založený na špatném rozhodnutí nebo nedostatku informací,“ vysvětluje šéf Dolphinu Harald Trautsch. Ať už člověk sedne za volant unavený nebo opilý, hraje si za jízdy s mobilem nebo si nevšimne třeba náledí, je mnohem pravděpodobnější, že nabourá hned po začátku jízdy.

Do tří minut od startu se podle dat z aplikace stane čtvrtina všech nehod. Do šesti minut dalších 14 procent. Po šesti minutách jízdy pravděpodobnost způsobení dopravní nehody klesá. Opět stoupne po dvaceti minutách jízdy a od čtyřiceti minut je pobyt za volantem opět velmi rizikový.

Autoři studie to vysvětlují mimo jiné tím, že na začátku jízdy se – obrazně řečeno – vytřídí zrno od plev. Zkrátka pokud někdo sedne za volant unavený nebo opilý nebo špatně vyhodnotí počasí či provoz, velmi pravděpodobně jej následky dostihnou krátce po startu jízdy. Roli bude určitě hrát i to, že v prvních třech minutách řidič nejspíš pojede hustěji obydleným územím, kde je riziko větší, než když vyjede třeba na obchvat nebo dálnici.

Pozornost řidičům podle dat z aplikace vydrží zhruba 40 minut. Pak opět lidé za volantem ztrácejí koncentraci, mají tendenci přehlédnout krizové situace nebo si třeba začít hrát s mobilem.

Výzkum vznikl na základě anonymních dat uživatelů aplikací, které za správné řízení nabízejí řidičům bonusy v podobě slev na pojistném. Firma byla ve sledovaných letech nejaktivnější na maďarském trhu, tam byla také většina dat nasbírána. Výsledky je potřeba brát s rezervou – aplikaci logicky využívají víc mladší lidé a obyvatelé větších měst s pozitivním vztahem k mobilům. Tomu odpovídá i to, že jen jedno procento sledovaných jízd trvalo déle než hodinu. V drtivé většině řidiči zastavují mnohem dřív, nejčastěji už do dvaceti minut od startu.

Pozitivní je, že když řidič překoná nejkrizovější tři minuty, respektive šest minut, pravděpodobnost nehody rapidně klesne. „Nejbezpečnější“ je podle analýzy řízení v době od 6 do 20 minut po startu. Možnost, že v tomto „okně“ řidič zaviní nehodu, je zhruba pětkrát nižší než v prvních třech minutách jízdy a poloviční ve srovnání s delšími jízdami trvajícími přes 40 minut.

Autor:
Témata: havárie
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...