Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

  19:40
Rozvoj aut na elektřinu do značné míry závisí na vývoji a produkci baterií. Zatímco Čína a Evropa v tomto směru významně navyšují své výrobní kapacity, Spojené státy zůstávají pozadu. Agentura Bloomberg připouští, že baterie jsou „obchodní válkou, kterou už Čína vyhrála“.

Pilotní projekt výroby bateriových článků pro elektromobily v továrně Volkswagenu v Salzgitteru | foto: Volkswagen

Příští léto by z výrobní linky v továrně na lithium-iontové baterie v americkém Endicottu měly začít sjíždět tisíce dobíjecích bateriových článků. Závod, který provozuje konsorcium malých firem nazvané Imperium3 New York LLC, bude příští rok jediným novým výrobním závodem tohoto typu v USA a bude dodávat baterie zákazníkům v obranném či dopravním průmyslu i v dalších odvětvích. 

S počáteční roční kapacitou produkce článků odpovídající jedné gigawatthodině, což v průměru stačí zhruba pro 19 tisíc elektrických aut, je však kapacita závodu v Endicottu pouze zlomkem toho, co budou vyrábět konkurenti ve světě, píše agentura Bloomberg

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Podle odhadu výzkumné platformy BloombergNEF bude zvýšení kapacity výroby v Číně 40krát vyšší, zatímco v Evropě 19krát vyšší. To ukazuje, že Spojené státy v závodě o výrobu baterií zaostávají.

Konec nadvlády USA a Německa

Hodnota globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, spotřební elektroniku a skladování energie z obnovitelných zdrojů by do roku 2030 měla podle odhadu BloombergNEF stoupnout na 116 miliard dolarů (2,6 bilionu korun) z nynějších 28 miliard dolarů (650 miliard korun). A zdá se, že Spojeným státům se podaří z této částky zajistit si jen malý díl.

„Jsem ohromen,“ poznamenal výkonný ředitel společnosti Magnis Energy Technologies Frank Poullas. „V Evropě a v Asii je tolik aktivity a v USA téměř nic,“ dodal. Jeho firma je jedním z majitelů továrny v Endicottu.

Americké a německé automobilky dominovaly 20. století, byly průkopníky a neustále zdokonalovaly spalovací motory. Japonsko a Čína, které se industrializovaly později, se snažily je dohnat. V současnosti však Asie, v čele s Čínou a Jižní Koreou, vede ve vývoji levné a výkonné technologie pro éru elektrických aut.

Státu došly peníze na podporu elektroaut, kvůli pandemii je potřebuje jinde

Americkému průmyslu ublíží, když rostoucí poptávku po bateriích budou uspokojovat jen zahraniční firmy, varují odborníci. Ztráty pracovních míst v automobilovém průmyslu, který se už teď zmenšuje, pak budou ještě vyšší, pokud se výroba baterií soustředí do zahraničí.

Čína chce vyrábět dvakrát tolik, co zbytek světa

To, že trhu bude dominovat Čína, tedy země, která je schopna využívat vývoz jako politický nástroj, může mít dopady i na bezpečnost pro USA a další z dodavatelského řetězce. Do roku 2025 budou mít továrny na baterie v Číně maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Výrobci aut chtějí mít své dodavatele blízko, aby tak předešli případnému přerušení dodávek. To je i důvod, proč několik výrobců baterií zahajuje výrobu v zahraničí, včetně čínské firmy Contemporary Amperex Technology (CATL), která staví první zahraniční továrnu v Německu. 

Šéf CATL Ceng Jü-čchün uvádí, že firma zvažuje i možnost expanze do USA, ale problémem je zdejší méně rozvinutá síť dodavatelů. To ale nezastavilo jihokorejské konkurenty - LG Chem zvyšuje kapacitu v Ohiu, zatímco SK Innovation, která staví továrnu i v Maďarsku, chce zahájit výrobu v USA na začátku roku 2022.

Kolik jednotlivé země EU přispívají na nákup elektromobilu

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)
  • Německo: maximálně 6 000 eur od státu a 3 000 eur od výrobce
  • Francie: maximálně 7 000 eur pro občany, maximálně 5 000 eur pro firmy
  • Nizozemsko: 4 000 eur na nové elektroauto a 2 000 na elektrickou ojetinu
  • Lucembursko: 8 000 eur za elektromobil a 2 500 za hybrid
  • Rumunsko: 10 000 eur za bateriový elektromobil, 4 500 eur za hybridní vozidlo

Zdroj: AutoSAP

Čína má ale pod kontrolou dodávky pro téměř všechny součásti baterií. Podle poradenské firmy Benchmark Mineral Intelligence má téměř 80procentní podíl na chemické rafinaci, při které se přeměňuje lithium, kobalt a další suroviny na složky nutné pro výrobu baterií.

Biden jako naděje pro americká elektroauta?

Vznikají už také aliance, které mají Čínu zbrzdit. Automobilky jako General Motors a PSA Group vstoupily do společných podniků na výrobu baterií s firmami z Jižní Koreje a z Evropy. Nicméně Volkswagen, Daimler a další značky investují přímo do čínských výrobců, aby si zajistily dodávky v budoucnosti.

Opatrnost v USA je pochopitelná. Elektromobily jsou přijímány pomaleji a pandemie zhoršila prodej aut po celém světě. Prodej baterií se má poprvé za 30 let snížit. Po celém světě se snaží podpořit zájem o elektrická auta stimulačními programy, americká vláda ale nic takového neplánuje. Kandidát Demokratické strany na prezidenta USA Joe Biden ale naznačil, že pokud bude zvolen, mohl by sektor podpořit.

Někteří jsou ale optimisté a věří, že Spojené státy vše doženou. „Jen to potrvá déle a bude to trochu pomalejší,“ říká partner společnosti Azimuth Capital Management David Deak, jehož firma se zaměřuje na investice do nízkouhlíkové energie.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Výrobu čipů umíme po čínském útoku vypnout na dálku, hlásí Tchaj-wan

24. května 2024  10:54

Pokud by Čína zaútočila na Tchaj-wan, může se výroba čipů v této klíčové zemi zastavit. Zástupci...

Modrý med a termosolární úly. Včelařství je zanedbaný obor, říká Josef Kölbl

24. května 2024

Podcast Už Albert Einstein říkal, že až vymřou včely, lidstvo je přežije pouze o čtyři roky. Proč jsou...

ANALÝZA: Fixovat energie, či nefixovat? Komu se vyplatí a na jak dlouho

24. května 2024

Premium Ceny energií se vracejí na předkrizové hodnoty, a to rychleji, než se očekávalo. Domácnosti, kterým...

Deset tisíc bitcoinů za dvě pizzy. První transakce by dnes měla hodnotu 16 miliard

24. května 2024

Květen roku 2010 zaujímá ve světě kryptoměn zvláštní místo. Je to totiž poprvé, kdy bitcoiny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...