Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Část slibovaných Stadlerů jezdí po kraji, na modernizaci vlaky stále čekají

  4:20
První ze souprav Stadler o prázdninách vyjela na koleje v severní části Olomouckého kraje. Ze slibovaných dvanácti repasovaných vlaků ale jezdí jen třetina, která navíc není modernizovaná. Vítěz tendru na renovaci bude možná známý na podzim.
České dráhy ukázaly v Olomouci první dvě vlakové soupravy Stadler, které měly v...

České dráhy ukázaly v Olomouci první dvě vlakové soupravy Stadler, které měly v modernizované podobě nasadit do provozu. Kvůli problémům ale zatím vyjedou jen dvě zprovozněné svépomocí, byť zvenku to na nich není poznat. | foto: Jakub Mikel, MF DNES

Byla polovina února, když na koleje vyjela první z dvanácti vlakových jednotek Stadler GTW, které mají podle uzavřených smluv jezdit na regionálních železnicích.

České dráhy (ČD), které „secondhandové“ soupravy nakoupily za 190 milionů korun v Německu, slíbily jejich nasazení na železnice v Olomouckém kraji – samozřejmě po modernizaci kvůli proklamovanému komfortu cestujících.

Ostatně i díky tomuto slibu právě provoz zdejších tratí ČD vysoutěžily. Jenže velmi brzy se ukázalo, že to nebude tak jednoduché. Soupravy byly ve špatném technickém stavu, navíc k nim chyběla dokumentace, a tak se do prvního výběrového řízení na repasování nepřihlásil vůbec nikdo.

ČD tak alespoň na vlastní pěst letos na jaře dvě soupravy zprovoznily a nasadily na Olomoucku. Tam se však ukázalo, že si s vlaky úplně „nerozumí“ nástupiště a pro řadu méně pohyblivých cestujících bylo nastupování náročné kvůli výškovému rozdílu mezi peronem a vagony. To se ostatně stalo i terčem kritiky části krajské opozice.

Jedna vlaštovka jaro nedělá

V současné době jezdí po krajských železnicích celkem čtyři soupravy Stadler. V průběhu prázdnin nasadily ČD jednu z nich i na tratě na severu kraje, kde má do budoucna jezdit téměř polovina z dvanácti nakoupených vlaků. Na krajském zastupitelstvu sice náměstek pro dopravu Jan Zahradníček (ANO) odhadoval nasazení vlaku na červen, nakonec vyjel až 20. července.

„ČD se svépomocí podařilo opravit a připravit na koleje další vozovou jednotku, která byla po dohodě nasazena v oblasti Jesenicka,“ řekl MF DNES Zahradníček.

„V současné době obslouží v pracovní dny celkem deset spojů. Její plánovaný průměrný denní běh na regionálních osobních vlacích je skoro 200 kilometrů,“ potvrdila mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

„První ohlasy ze strany strojvedoucích i cestujících jsou pozitivní a vlaky Stadler GTW představují významné zvýšení komfortu a kvality při cestování i v práci strojvedoucích,“ tvrdí Rajnochová.

„Cestující hodnotí pozitivně především nekomplikovaný nástup, pohodlné sedačky, klimatizaci a nové bezbariérové vakuové toalety, které lze používat i při pobytu vlaku ve stanici,“ dodala.

MF DNES však již v minulosti upozornila na to, že někteří lidé z dopravní oblasti považují Stadlery za „návrat o dvacet let zpátky“. Navíc krajská opozice popsala, že Stadlery jsou hlučnější než jiné vlaky. Tomu se ale náměstek Zahradníček bránil.

„Nejsou hlučnější než ta vozidla, co tam jezdí. Je to možná jiná intenzita zvuku, ale nejsou hlučnější,“ tvrdil na jaře.

Hotový tendr? Možná v září

Jenže hlavní problém zůstává: i zprovozněné vlaky stále nesplňují požadavky, které od nich hejtmanství očekávalo. Původní tendr na modernizaci nevyšel, ČD proto vyhlásily nový. Zájem nakonec projevily tři společnosti. Výběrové řízení nicméně dosud neskončilo.

„Výběrové řízení na dodavatele modernizace jednotek Stadler GTW v současnosti stále ještě probíhá, proto ho nemůžeme nijak komentovat. Předpokládáme, že během září, případně října by měl být znám vítěz,“ uvedla Rajnochová.

„Po oznámení podpisu smlouvy s vysoutěženou firmou bude do dodatku stávajících smluv zahrnut harmonogram nasazení vozidel,“ popsal další postup ze strany kraje náměstek Zahradníček.

Doposud žádný takový „jízdní řád“ nebyl ve smlouvách zakotvený a jeho nástřel existoval pouze v e-mailové komunikaci mezi krajem a dopravcem. Fakt, že mají ČD problém s nasazením souprav, podle Zahradníčka přesto nepovede k žádným sankcím ze strany hejtmanství. Na konci loňského roku totiž kraj upravil kompenzace pro ČD pro rok 2020.

„K úpravě smluv a ani k sankcím nedojde, protože vozidla Stadler jsou pro rok 2020 vyjmuta z kompenzace,“ sdělil Zahradníček.

Rozdíl v kompenzacích přitom není zanedbatelný. ČD přijdou o 40 milionů korun jen za letošní rok.

„Z krajského rozpočtu mělo být vynaloženo 680 milionů korun. Po přepočítání finančního modelu při absenci vozidel Stadler se kompenzace snížila na 640 milionů,“ uvedla ředitelka Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková.

Je také otázka, jak se při vyúčtování příští rok projeví dopady koronavirové krize.

„Absence tržeb za tři měsíce činila propad 30 milionů korun, nicméně návratem cestujících lze očekávat, že tato částka bude při konečném ročním zúčtování nižší, pokud nedojde opět k nějakým omezením,“ popsala Suchánková.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Olomoucké béčko bojuje o prvenství ve druhé lize, Příbrami dál hrozí pád

19. května 2024  20:24

Fotbalisté pražské Dukly, kteří již mají jistotu postupu do nejvyšší soutěže, v 29. kole druhé ligy...

Soutěž dopraváků zaskočila řidiče, zmatkovali i profesionální šoféři

23. května 2024  16:37

Že jsou na tom čeští řidiči stále hůř se zvládnutím situace, kdy křižovatku řídí policista,...

Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku

23. května 2024  10:24,  aktualizováno  13:07

Na pět a půl roku poslal krajský soud v Olomouci do vězení podnikatele Petra Látala za podvody s...

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Zemřel Petr Huťka, jeden z trenérů daviscupových vítězů z roku 1980

23. května 2024  11:49

Ve věku 76 let zemřel ve středu po dlouhé nemoci prezident Tenisového klubu Precheza Přerov a jeden...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...