Sobota 19. září 2020, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. září 2020 Zita

O další regionální tratě se hlásí jen ČD, ostatní dopravce odradily termíny

  4:51
Jeden z největších a nejlukrativnějších vlakových souborů. Tak označují lidé z dopravní branže takzvané elektrické tratě v Olomouckém kraji. Nyní se hraje o to, kdo bude na těchto kolejích jezdit od roku 2023 dalších deset let. Přihlásily se jen České dráhy, další dopravci tvrdí, že museli vycouvat kvůli podmínkám, které kraj nastavil.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Soutěž na elektrický soubor provází, ostatně jako tendry na motorové tratě, od počátku kontroverze. V případě „elektriky“ dopravce i část krajské opozice znervóznila změna v druhu výběrového řízení. Původně plánované nabídkové řízení vedení kraje změnilo na přímé zadání s tržními konzultacemi – stejně jako to bylo u motorových svazků, které připadly Českým drahám (ČD).

Kraj od počátku ujišťoval, že při hledání vhodného dopravce osloví více společností. Jak uvedl na dubnovém zastupitelstvu náměstek pro dopravu Jan Zahradníček (ANO), obrátilo se hejtmanství na tři dopravce – ČD, Arrivu a Leo Express. „Nabídku nakonec podaly pouze České dráhy,“ informoval náměstek.

Právě s nimi teď kraj ladí podmínky. V dubnu zároveň Zahradníček tvrdil, že řada věcí, s kterými ČD přišly, se mu nelíbí a bude třeba o nich s dopravcem jednat.

MF DNES oslovila i společnosti Arriva a Leo Express (LE) s otázkami, proč kraji nepodaly žádnou nabídku. Zvláště u LE to bylo přinejmenším zarážející, neboť již před lety avizoval, že by rád elektrickou síť v regionu obsluhoval.

Jak vyplývá z reakcí obou dopravců, hlavní překážkou byly podmínky, které si Olomoucký kraj nastavil. Hejtmanství mimo jiné požaduje i nové elektrické vozy, jenže podle dopravců je požaduje v nereálných termínech.

„Od výrobců jsme neměli jasnou a dostatečnou záruku, že potřebná vozidla stihnou včas vyrobit a dodat. Proto jsme dál v jednáních, nabídkách a případných přesných termínech k dalšímu postupu nepokračovali,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Leo Express: Stanoveny byly nereálné podmínky

Podobně reagoval i Emil Sedlařík, mluvčí LE. „Zadavatele jsme na několika jednáních upozorňovali na to, jakým způsobem má nastavit podmínky, aby skutečně získal kvalitní vlaky a obdržel několik konkurenčních nabídek,“ uvedl Sedlařík.

„Místo toho stanovil zadavatel extrémně krátkou dobu na přípravu dokumentace a také nepřiměřenou dobu na realizaci příprav spuštění provozu,“ pokračoval mluvčí.

„Na přípravu nabídky byly celkem tři měsíce. Na takto rozsáhlý soubor, který tvoří přibližně čtyři miliony vlakokilometrů ročně a je vůbec jedním z největších soutěžených souborů s požadavkem na více než 20 nových elektrických vozidel, by mělo být více času, minimálně šest měsíců,“ dodal Sedlařík.

Leo Express také upozorňuje na to, že termíny na dodání a nasazení nových souprav jsou přinejmenším šibeniční.

„Dle zkušeností s výrobci vozidel trvá výroba a schválení nového vozidla 36 měsíců, pokud se nejedná o již schválená vozidla pro provoz v Česku. Stanoveny byly tedy nereálné podmínky, které prakticky žádný dopravce nemohl splnit, na což jsme upozorňovali – reálně je pak splnil dopravce jediný,“ upozornil Sedlařík.

„Jsme v kontaktu s několika výrobci železničních vozidel, kteří potvrdili zájem o spolupráci na tomto projektu, ale z důvodu termínů požadovaných zadavatelem nemohli spolupráci realizovat. Pokud zadavatel nastaví reálné podmínky, máme zájem se do soutěže opět zapojit a tento soubor provozovat,“ říká zároveň.

Setkali jsme se i s kratšími termíny, říkají ČD

ČD, s kterými nakonec kraj o provozování trati jedná, nechtěly zakázku ani její okolnosti příliš komentovat.

„Není na ČD, aby hodnotily podmínky a termíny, které vycházejí z potřeb jednotlivých zákazníků – krajů a státu, v praxi jsme se však setkali i s kratšími termíny na přípravu provozu poptávaných výkonů,“ uvedla mluvčí dopravce Vanda Rajnochová.

Co přesně ČD Olomouckému kraji nabídly, nechtěla mluvčí podniku zatím přiblížit.

„Projednávanou obchodní nabídku nekomentujeme, můžeme pouze sdělit, že v případě její akceptace krajem se mohou obyvatelé Olomouckého kraje těšit na nejmodernější bezbariérové elektrické vlaky u nás,“ dodala Rajnochová.

MF DNES oslovila s řadou otázek po e-mailu krajského náměstka Zahradníčka. Po několika dnech se s odpověďmi ozvala ředitelka Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková.

„Je to především rozsah dopravního výkonu, počet a stav vozidel a staniční servis,“ reagovala na otázku, co byly hlavní podmínky kraje pro výběr dopravce.

Na doplňující otázky k problematice termínů a výtkám Leo Expressu však ani týden po urgencích neodpověděla.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak z románu. Policista, advokát a podnikatel měnili život dvou žen v drama

Kosmetička Iveta Štetinová a zdravotní sestra Jana H. se neznají, přesto oběma do života dramaticky zasáhly události, v...

Olomoucký hokejový klub přišel o hlavního sponzora s miliony z hazardu

Premium Olomoucký hokejový klub přišel o hlavního sponzora. Již ho nebude podporovat hazardní magnát Josef Endl. Hlavní příjmy...

Město darovalo kraji pozemek na stanici záchranky, dostalo za to pokutu

Mohelnická radnice dostala pokutu přibližně 140 tisíc za to, že převedla na Olomoucký kraj pozemek, jenž před lety...

Olomouc - Bohemians 3:0, jasná záležitost, dva góly dal Houska

Fotbalisté Bohemians nepotvrdili dobrou formu z úvodních zápasů a ve třetím kole Fortuna ligy podlehli Olomouci na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trasování je na hraně, musíme se vrátit do reality, říká krajská hygienička

V Olomouckém kraji zatím výrazněji nenarůstá počet případů onemocnění covid-19 s vážným průběhem vyžadujícím...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Opilec nezvládl elektrokoloběžku, před přechodem narazil do auta

Do osobního auta, které v Litovli zastavilo před přechodem pro chodce, narazil opilý muž na elektrokoloběžce. Policie...

Olomoucký hokejový klub přišel o hlavního sponzora s miliony z hazardu

Premium Olomoucký hokejový klub přišel o hlavního sponzora. Již ho nebude podporovat hazardní magnát Josef Endl. Hlavní příjmy...

Vydání půdy u Hněvotína je jasný klientelismus, říká lídr Pirátů a Starostů

Lídrem společné kandidátky Pirátské strany a hnutí Starostové a nezávislí pro říjnové krajské volby v Olomouckém kraji...

Hranice mají už třetí sochu Masaryka, předchozí nepřežily zvraty dějin

Tento týden se po téměř půl století na Školní náměstí v Hranicích opět vrátilo umělecké dílo připomínající prvního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...