„Jedna stavba, jedno povolení, jeden případný přezkum,“ popsal filosofii návrhu po jeho schválení poslanec ANO Martin Kolovratník.
Pro zákon hlasovalo 129 ze 157 přítomných poslanců. Nepodpořili ho Piráti, TOP 09 a hnutí STAN. „Z pohledu dopravy se jedná o zákon roku,“ řekl vicepremiér Havlíček. Pirát Lukáš Černohorský neuspěl se snahou zamítnout zákon jako celek.
Výstavba dálnic se může zkrátit až o čtyři roky, zrychlí se výkup pozemků |
„Nevím, kde se bere ta proklamace, že se stavby zrychlí o třetinu. Já vám řeknu, co nám v zákonu chybí nejvíce. Znovu naslepo slibujeme veřejnosti, že tentokrát to vyjde a tentokrát to urychlíme,“ uvedl šéf poslanců ODS a exministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Narážel na to, že v minulosti schválili novely, při jejichž přijímání rovněž politici tvrdili, že se zásadně urychlí výstavba dopravní infrastruktury. Příprava u velkých dopravních staveb nyní trvá až 13 let.
Zákon zavádí například jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých se posuzovaly vlivy na životní prostředí. Zároveň stanovuje lhůty pro úřady k vydání rozhodnutí. Novela by měla také umožnit vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb k ocenění jejich hodnoty. Využitelné budou až tři roky.
Vláda chce v novele také zpřesnit podmínky, za nichž úřady povolí zrušit železniční přejezdy. Má to snížit počet nehod na přejezdech a rovněž zrychlit vlaky, které danými úseky projíždějí.