Škoda Auto obnovila výrobu ve všech závodech. Bude vyrábět ve dvou směnách

  • 62
Nástupem zaměstnanců na ranní směnu se v pondělí po čtyřiceti dnech obnovila výroba ve Škodě Auto ve všech třech závodech v České republice, a to v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Výroba bude probíhat ve dvou směnách, noční odpadne. Do Kvasin kvůli omezenému pohybu přes hranice nedorazili pracovníci z Polska. Pandemie koronaviru produkci automobilů zastavila 18. března, od té doby se odstávka několikrát prodloužila.

Obnovení výroby v závodu redakci iDNES potvrdila mluvčí výroby Kamila Biddle. Automobilka bude po odstávce vyrábět pouze na dvě směny místo standardních tří, noční směna odpadne. Auta začnou z výrobních linek sjíždět v příštích dnech, montáž naběhne v úterý. V pondělí to řekl člen představenstva Bohdan Wojnar.

Noční směna podle něj nebude nejspíše další dva týdny, bude záležet na aktuální situaci, kterou vedení firmy pravidelně vyhodnocuje. Výroba v Kvasinách pojede asi na 50 procent kapacity, v Mladé Boleslavi bude situace lepší.

„Pojedeme pomaleji, než jsme zvyklí. Nepojedeme na tři směny, nepojedeme na plný výkon, budeme věnovat čas na dezinfekci a očištění pracovních pomůcek, je třeba zohlednit ve výkonu situaci, kterou máme,“ řekl Wojnar.„Budeme muset velice dbát na to, abychom skloubili zakázky, kterých ze začátku určitě nebude moc, s možnostmi, které mají dodavatelé. To budeme sledovat hodinu po hodině,“ dodal.

Obnovení výroby doprovodí více než 80 hygienických opatření. Firma zaměstnancům poskytne roušky, pracoviště se budou pravidelně dezinfikovat, uvedla Škoda Auto v tiskové zprávě. 

V Mladé Boleslavi podle Wojnara není takový problém se zahraničními pracovníky jako v Kvasinách. Do Kvasin dojíždí zhruba 2 500 pendlerů z Polska, nedorazila jich drtivá většina. „V Mladé Boleslavi je situace výrazně lepší, a není tím pádem tak limitující pro rozběh výroby,“ řekl.

O svozové autobusy byl v Mladé Boleslavi minimální zájem. Zaměstnanci Škody využili v pondělí k cestě do práce především auta, případně přišli pěšky. Plnil se například parkovací dům u šesté brány nebo velké parkoviště u osmé brány. Před vjezdem do parkovacího domu se tvořily krátké kolony.

Jedno ze svozových míst bylo na mladoboleslavském hlavním nádraží. Po 4:40 sem začaly najíždět mikrobusy, které svážejí zaměstnance z okolí Mladé Boleslavi a příměstských částí. Mikrobusy směřující na hlavní nádraží v pondělí ráno využilo minimum zaměstnanců, některé jely prázdné.

Po 5:00 odjely autobusy se zaměstnanci směrem k sedmé a 13. bráně, k technologickému vývoji v Česaně a do Škoda Parts Center v Řepově. O autobusy byl minimální zájem, zcela prázdný odjel například autobus ke Škoda Parts Center, jiné autobusy odvážely jen jednotlivce. 

Před nástupem do autobusu měla být zaměstnancům podle informací od města změřena teplota, na hlavním nádraží se to ale nedělo.

Minimální zájem byl o svozové autobusy i v Havlíčkově ulici, i odsud odjely některé spoje prázdné. Na zaměstnance zde čekal pracovník v reflexní vestě s teploměrem.

„Výroba se bude rozbíhat pomalu“

S rozjezdem výroby ve Škodě Auto začnou podle Bohdana Wojnara vyrábět i dodavatelé. „Závislost na evropských automobilkách našich dodavatelů je velká, my víme, že po celé Evropě všichni výrobci měli takzvaný lock down. A taky víme, že v drtivé většině všichni na konci dubna budou nabíhat. S tím půjde ruku v ruce náběh dodavatelů,“ řekl Wojnar.

„Od 18. března stojí výroba ve třech našich výrobních závodech v České republice. V zájmu ochrany všech bylo správné tato rozsáhlá omezení zavést. Nyní ale nastal čas pohlédnout s optimismem vpřed. V Evropě postupně otevíráme naše dealerství a s postupným obnovováním výroby činíme další důležitý krok k tomu, abychom mohli naše vozy zase dodávat na mezinárodní trhy,“ uvedl předseda představenstva společnosti Bernhard Maier.

Znovuzahájení výroby má i ekonomický i psychologický význam. Automobilový průmysl se na tuzemském HDP podílí téměř deseti procenty, Škoda Auto je tržbami největší česká firma.

Podle odborů ovšem nepůjde o obnovení výroby shodné například s náběhem po celozávodní dovolené. „Výroba se bude rozbíhat pomalu, nastane chaos, který nikdo nepamatuje,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Podle odborů bude mít na situaci vliv řada negativních faktorů, například špatný odbyt, nedostatek dílů, komponentů, jejich přerozdělování koncernem Volkswagen a také nedostatek zákazníků, zejména firemních, kteří kupují auta ve větším množství (analýzu čtěte zde).

Automobilka schválila pro všechny útvary podniku seznam bezpečnostních opatření čítající více než 80 bodů.

Katalog opatření tak mimo jiné předepisuje i povinnost nasadit si nejpozději při vstupu do areálu závodu roušku a během pracovní doby ji nesundávat. Každé směně bude přidělen čas navíc na čištění nářadí, telefonů, klávesnic, materiálů a povrchů. Mimo to budou všechny oblasti podléhat časté celkové dezinfekci.

Tam kde je to možné, mají zaměstnanci doporučeno pracovat z domova, kromě toho se v kancelářích sníží počet současně přítomných lidí.