Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brno má konečně návrh územního plánu, devět lokalit se zásadně mění

  18:23
To, po čem dlouhá léta volají investoři, developeři, městské části i obyčejní lidé, kteří si chtějí postavit domek či garáž, je konečně na světě. Brno zveřejnilo návrh nového územního plánu, který určí podobu města až do roku 2043.

Brno zveřejnilo návrh nového územního plánu, který určí podobu města až do roku 2043. | foto: grafika: Jan Turnovec, MAFRA

Už teď si jej mohou lidé prohlédnout na magistrátním webu a posílat připomínky a návrhy na změny.

Podle Michala Sedláčka, ředitele brněnské Kanceláře hlavního architekta (KAM), je dokument výrazně jiný a hlavně pružnější než ten stávající z roku 1994.

„Namísto města viděného jako stroj, kde byly do detailu naplánované ulice, zástavba, zeleň či výrobní areály, nový územní plán bere Brno jako živý organismus. Vymezuje pouze mantinely, ve kterých se budou investoři, organizace, firmy, město a stavebníci pohybovat,“ vysvětluje Sedláček.

V měřítku 1:10 000 se tak v plánu objevují plochy určené pro výstavbu obytných čtvrtí, vedení dopravních staveb či technické infrastruktury, ale konkrétní umístění budov, zeleně či laviček dáno není.

„Stávající plán je velmi podrobný, takže když stavebník chce vybudovat parkoviště nebo cestu o pár metrů dál, než je nakreslené, potřebuje změnu plánu a to je proces i na několik let,“ podotýká Sedláček.

Experti navíc v návrhu určili stovky nových ploch, včetně nevyužitých brownfieldů, kde se v nejbližších dvou dekádách dá stavět. Devět z nich (viz box) KAM označila za strategické a pro rozvoj Brna zásadní. „Jsou klíčové pro město i developery. Právě v nich by se mělo Brno primárně rozvíjet, a proto je tu třeba stavět silnice, tramvajové linky, kanalizaci a další infrastrukturu,“ zdůrazňuje hlavní architekt.

Obavy z nerozhodných úředníků

Developeři novinky vítají, hlavně pružnější podobu plánu, ale s obavami. „Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi. Projekty hodnotí úředníci a ti se zásadnějších rozhodnutí bojí, protože budou pod obřím tlakem. Podle nás by Brnu prospělo zmenšit počet stavebních úřadů a obsadit je erudovanými lidmi, tak jako je tomu u KAM,“ má jasno člen Asociace brněnských architektů a stavitelů František Šudřich z developerské firmy Trikaya.

Podle radního pro územní plánování Filipa Chvátala (KDU-ČSL) je ale ještě dva a půl roku čas na to, aby se vše doladilo. Nový územní plán má totiž začít platit od 1. ledna 2023.

„Viděl bych to na formu školení úředníků a konzultací. Stavební úřad vychází ze stanoviska odboru územního plánování, který plán připravoval, takže by se měl jeho pokyny řídit. Změna v systému stavebních úřadů je v jednání. Obce s rozšířenou působností, v tomto případě Brno, by si pak mohly samy rozhodnout o počtu detašovaných pracovišť,“ reaguje Chvátal.

Brňané mohou své připomínky zasílat do 24. června. Některé se ale rýsují už teď. „Rozvojové lokality by měly být podrobněji popsané, třeba ohledně počtu nových obyvatel, a hlavně podmíněné dopravními stavbami,“ poznamenává Jakub Kořínek ze spolku Otevřené Brno, který sdružuje občanské iniciativy ve městě.

„Jinak nastane stejná situace jako v Kamechách nebo na Sadové. V prvním případě se teprve tramvaj bude stavět, i když tam lidé dávno bydlí, v tom druhém do lokality nevede ani pořádná silnice a řeší se to mostem na Lesnou,“ upozorňuje Kořínek.

Starý Lískovec děsí doprava, Bystrc žádá kanalizaci

Městské části, které jsou jedněmi z nejdůležitějších hráčů na šachovnici územního plánu, zatím řeší hlavně koronavirové problémy, ale už dnes někteří starostové vidí v návrhu sporná místa.

Třeba pro Vladana Krásného (ODS) ze Starého Lískovce je jím rozvojová lokalita Západní brána. „Pro nás jsou naprosto nepřijatelné vysoké baráky, které tam mají vyrůst, a také šílená doprava. Ta už je dnes na hraně a výstavba sem má dovést další stovky, spíše tisíce aut,“ vadí Krásnému.

Starosta Bystrce Tomáš Kratochvíl (ČSSD) zase za problém považuje rozšíření rekreační zóny na Brněnské přehradě. „Nepřipustíme ji, dokud sem město nezavede novou kanalizaci. Ta zatím končí v Rakovci,“ hlásí Kratochvíl.

A výtky přijdou i od největší městské části Brna-střed, ačkoliv starosta Vojtěch Mencl (ODS) je s návrhem v zásadě spokojený. „Hlavně jsme hlídali, aby se v něm neobjevila nová městská třída, a ta tam není,“ říká Mencl.

Podle něj je také dobře, že plán není tak podrobný jako dosud, tedy v měřítku 1:5 000. „Takové se hodí pro menší obce, ne pro druhé největší město v republice,“ konstatuje Mencl.

Devět hlavních rozvojových oblastí Brna

  • 1) Trnitá
    Jižní čtvrť je v plánech Brna bezesporu nejdůležitější. Zahrnuje území o rozloze 139 hektarů – mezi starým a novým vlakovým nádražím – a souvisí právě s přestavbou brněnského železničního uzlu, jež patří k největším dopravně technickým projektům v Česku. V oblasti vyroste úplně nová čtvrť pro 10 až 15 tisíc obyvatel, kteří to budou mít kousek do centra, k nádraží i k řece. „Z hlediska rozvoje města je to ideální příležitost, protože půjde o výstavbu na zelené louce, v tomto případě doslova,“ řekl hlavní architekt Brna Michal Sedláček. V místě už operují velcí investoři – J&T Banka, HB Reavis či Crestyl, jenž chce přestavět obchodní dům Tesco.
  • 2) Západní brána
    Území při Jihlavské ulici aspiruje na brněnské La Défense, známou moderní čtvrť v Paříži. „Oblast je vhodná pro výškové stavby, protože žádným způsobem nenarušuje panorama města, třeba vyhlídku na Špilberk či Petrov,“ míní Sedláček. Počítá se s prodloužením tramvajové trati do kampusu. Stavět tu chce společnost Západní brána, ale další část patří městu. Vznikne bydlení pro asi 3 000 obyvatel.
  • 3) Špitálka
    Lokalita přímo navazující na centrum, jejímž jádrem je část městského areálu tepláren a okolí převážně bývalých výrobních brownfieldů, třeba Mosilany či části Šmeralových závodů. Záměr nese označení „chytrá“ čtvrť, kde investoři zapojí nejmodernější IT technologie s maximálním využitím energie, životního prostředí i ekonomiky provozu.
  • 4) Nová Zbrojovka
    Areál bývalého strojírenského závodu v Zábrdovicích, který sahá k řece Svitavě, má svou polohou a rozlohou potenciál „okresního města“. Společnost CPI tu postaví byty, lofty, kanceláře, obchody, školu i parky. Podmínkou jsou však protipovodňová opatření, nová kanalizace a dopravní stavby, třeba napojení na velký městský okruh. Nová Zbrojovka i Špitálka leží v blízkosti centra, což odpovídá principům města krátkých vzdáleností, takže lidé se nebudou tolik přesouvat auty.
  • 5) Nové Bosonohy
    Koncept nové čtvrti „na zelené louce“ kolem Pražské ulice a starého okruhu Grand Prix a dále k bývalé cihelně počítá se vznikem rezidenčního bydlení i komerční a občanské vybavenosti. V plánu je nová tramvajová trať i infrastruktura včetně odvodnění. Zastavět by se měla oblast mezi Novým Lískovcem a Bosonohami, čímž se počet obyvatel zvýší ze stávajících 2,5 tisíce na téměř dvojnásobek.
  • 6) Řečkovice
    Přestavbou bývalých řečkovických kasáren a navazujících okolních ploch vznikne moderní bydlení, služby, administrativní budovy či sportovně-rekreační plochy. Podmínkou rozvoje v této oblasti je výstavba dopravní infrastruktury, včetně prodloužení tramvajové linky z Banskobystrické ulice právě k bývalým kasárnám.
  • 7) Přízřenice
    Vize nové městské čtvrti velké asi jako Nová Zbrojovka s občanskou vybaveností a pracovními příležitostmi se má přetavit v realitu zhruba mezi Vídeňskou a Havránkovou ulicí. Území je rovinaté, leží v blízkosti řeky Svratky a Leskavy a patří zčásti do záplavové oblasti, takže podmínkou výstavby jsou protipovodňová opatření. Projekt vyžaduje i nové dopravní spojení – tramvajovou nebo trolejbusovou trať.
  • 8) Logistické centrum Tuřany
    Tento záměr vyplývá z krajského územního plánu, který je nadřazen tomu brněnskému. Pro logistické centrum je klíčové napojení na dopravní infrastrukturu, které zde existuje – na dálnici, letiště a železnici.
  • 9) Červený kopec
    Vymyká se svou polohou – jak už název napovídá, leží na kopci v zeleni, díky tomu má z východní strany unikátní výhled na Pálavu. Ve svahu směrem k Vídeňské ulici vyrostou větší bytové domu a v horní části podél ulice Kamenice rodinné domy a vilky. Výhodou je blízkost centra a možnost napojení na MHD, včetně tramvajové dopravy. Záměr je nicméně podmíněn právě strategickými investicemi do dopravní a technické infrastruktury.
  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Malého cyklistu zabilo na přechodu auto. Odvolací soud zmírnil řidičce trest

22. května 2024  16:48

Nešťastná shoda okolností připravila o život čtrnáctiletého chlapce ve Zbraslavi na Brněnsku. Loni...

První koupaliště na jihu Moravy v sobotu zahajují sezonu, většina za týden

24. května 2024  16:19

Počasí tomu sice moc nepřeje, ale už tuto sobotu se otevírají první koupaliště v Jihomoravském...

Policie na pořádek v centru Brna nestačí? Radnice si najala soukromé hlídače

24. května 2024  15:20

Nejen městská a republiková policie dohlíží na pořádek v historickém centru Brna. Nově v něm působí...

Sestřely i stíhačka na kusy. Redaktor se „proletěl“ v simulátoru bojového letounu

24. května 2024  13:57

Kdo z nás jako malý nechtěl být pilotem. A nejlépe stíhačem! V hrůzách probíhajících konfliktů ve...

Náklaďák na D2 vrazil do vozu v konvoji německé armády, dva lidé se zranili

24. května 2024  11:06

Nákladní vůz na dálnici D2 narazil v noci na pátek do doprovodného vozu konvoje německé armády,...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...