„Je to největší nával, jaký jsme kdy zažili,“ uvedla pro iDNES.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová, mluvčí e-shopu Rohlík.cz. Po čtvrteční tiskové konferenci, na které premiér Andrej Babiš představil nová vládní opatření, v jednu chvíli na webových stránkách obchodu nakupovaly tři tisíce zákazníků. „Normálně ve špičce míváme naráz zhruba šest set lidí,“ komentovala Kuhnová.
Obchodu kvůli návalu zákazníků nakrátko dokonce přestala fungovat aplikace. „Na její stabilizaci pracujeme. Všem zákazníkům doporučujeme objednávky provádět přes webové stránky,“ doplnila Kuhnová.
Rekordní nárůst během několika minut
Rapidní nárůst množství objednávek e-shopy zaznamenaly už na konci února. Čtvrteční vládní opatření je však vyhnala ještě do větších výšin. Poptávka jim během několika minut vzrostla několikanásobně, což potvrzuje také František Brož z e-shopu Košík.cz. „Zájem o objednávky se teď každý den skoro zdvojnásobí,“ sdělil iDNES.cz.
Podle něj jsou na vině jak obavy z dalšího šíření COVID-19 a případných karantén, tak i to, že jsou zavřené školy. „Celá řada domácností, které mají nyní děti doma, ‚vyjedla’ dosavadní zásoby,“ řekl.
Online supermarkety tak pomalu, ale jistě, přestávají stíhat. Časové sloty, ve kterých dodávají, jsou přeplněné a zákazníci si stěžují, že je v nich téměř nemožné najít prázdné místo. „V současné době jsou naše rozvozové kapacity vyprodané i na několik dnů dopředu,“ potvrzuje Brož.
Váhové limity a více kurýrů
S rekordním množstvím zákazníků se e-shopy snaží vyrovnat rozličnými opatřeními. Třeba Rohlík již od začátku měsíce zavedl neustálé doskladňování zboží – sortiment tedy doplňuje i v noci.
Oba zmíněné online supermarkety pak navýšily množství kurýrů. „Intenzivně pracujeme na tom, abychom během týdne navýšili kapacitu o 25 % a byli schopni rozvést 10 tisíc objednávek denně,“ komentovala Kuhnová.
Košík pak zavedl váhový limit objednávek – 50 kilogramů. Na konci února se na něm totiž objevila objednávka na zboží vážící 600 kilogramů. Firmy i tak ale domácnosti vyzývají spíše k větším nákupům, i když v rozumné míře. „V současné situaci je lepší jet na jednu adresu jednou do týdne než dvakrát s menším nákupem,“ vysvětlil Brož.
E-shopy ale zavádí také bezpečnostní opatření. Kurýři jsou připraveni i na práci se zákazníky v karanténě (více zde) a ti od Rohlíku nově při doručování objednávek nosí jednorázové rukavice. Obě firmy pak od zákazníků kvůli minimalizaci kontaktu také začaly přijímat pouze platby předem. Výjimku většinou mají senioři, kteří by s platbou online mohli mít potíže a mohou platit všemi způsoby.
Právě na starší zákazníky se teď přitom oba e-shopy podle svých slov plánují začít soustředit. Rohlík jim nabízí prémiové služby zdarma a Košík očekává rozšíření tzv. Plné péče, programu pro jednoduché nákupy online, na kterém pracuje s Kontem Bariéry.
Další vývoj je však podle online supermarketů v současnosti nepředvídatelný. „Situace se mění každým okamžikem,“ uvedl Brož. „Zatím nedokážeme říct, jak se to bude dál vyvíjet,“ dodala Kuhnová.
Tesco situaci nekomentuje
Nejdelší dobu v Česku rozváží potraviny řetězec Tesco. S touto službou začal již v roce 2012 a podle údajů na svém webu doručuje objednávky téměř na jakoukoliv adresu v republice.
Redakce proto s dotazem, jak poptávku po rozvozu potravin společnost zvládá, oslovila mluvčího Teska Václava Koukolíčka. „Věci týkající se koronaviru bohužel nemůžeme komentovat. Nezlobte se, ale bohužel máme tyhle komunikační zásady,“ vzkázal mluvčí.