Na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu to řekli Michal Velička z Toyota Central Europe - Czech a Branislav Hadár z KIA Motors Slovakia. Míní také, že klasické elektroauto s bateriemi a externím dobíjením může být jen přechodná fáze k elektromobilitě.
„Technologií je dnes mnohem více,“ poznamenal Velička. Jde o hybridy, které kombinují klasický spalovací motor a baterie, plug-in hybridy, které lze dobíjet z externího zdroje. Dnes má však Toyota i modely, které si vyrábějí elektřinu samy, například z vodíkových článků. „Záleží, co zákazník bude potřebovat. Zda jezdit po městě, nebo dlouhé trasy, zda bude jezdit sám, nebo vozit rodinu a náklad. Za pět let také uvedeme na trh auto, které bude mít pět typů pohonů a zákazník si sám vybere vyhovující technologii,“ řekl Velička.
Překotný vývoj alternativních pohonů nastal v minulých letech kvůli tomu, že v Evropské unii bude možné prodávat auta, která budou vypouštět od příštího roku nejvýše 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Další snížení emisí bude platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. O metodice výpočtu pokut čtěte zde.
Za každé auto a gram nad limit bude automobilka platit pokutu 95 eur (cca 2500 Kč). Podle Veličky to může znamenat odchod některých automobilek z evropského trhu nebo zdražování aut.
Například KIA chystá do roku 2025 uvést na trh 44 nových modelů, z toho 23 čistě elektrických a další s jinými alternativními pohony.
Toyota chystá příští rok při olympiádě v Tokiu nasadit autobusy s vodíkovými články, přičemž už v Paříži jezdí její taxíky na vodík, v Londýně tato auta využívají policisté. „Emise jsou nulové, pouze z potrubí vytéká destilovaná voda,“ řekl Velička.
Podle něj je vodík velice slibným a perspektivním palivem budoucnosti i proto, že dokáže nahradit konvenční paliva plnohodnotně. Model na vodík má dojezd 500 kilometrů, tankování trvá tři až pět minut a na 100 kilometrů je potřeba jeden kilogram vodíku.
Hadár očekává, že právě až s platností nových emisních limitů v příštím roce výrazně vzroste výroba a prodej aut s alternativními pohony. „Letos se všichni ještě zaměřují na to, že nemusí platit žádné emisní poplatky,“ uvedl Hadár.