Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

aktualizováno 
Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie. Evropské značky obvykle na konceptech ukazují, co chystají do výroby. Japonské častěji převádějí, co napadá designéry, když šňupou moc wasabi. Prohlédněte si bizarní exponáty vystavené na autosalonu v Tokiu.

Lexus LF-30 Electrified | foto: Galerie Lexus

Výrobci automobilových značek Lexus, Mitsubishi, Nissan, Suzuki a Toyota představují nové a pokrokové koncepty. Je to hezký pohled nejen pro milovníky aut. Dokazuje, že designérům hravost a nápady rozhodně nescházejí.

Fotogalerie

Lexus LF-30 Electrified

Značka Lexus patří k průkopníkům hybridního pohonu, na poli čistě elektrických aut se však zatím neangažuje. Že by se to časem mělo změnit, naznačuje koncept LF-30 Electrified. Písmena LF jsou společná všem konceptům od Lexusu, zbytek označení vystihuje, že se jedná o vizi elektrického auta z roku 2030.

Designéři popustili uzdu fantazii, zároveň však spojili charakteristické prvky současného designu značky Lexus s typickými rysy elektromobilu. LF-30 má proto kola v rozích karoserie a kabinu téměř přes celou délku auta. Ta mimochodem těsně přesahuje pět metrů.

Lexus LF-30 Electrified

Ačkoli Lexus v tomto časovém horizontu uvažuje o použití autonomních funkcí, kterým říká Chauffeur mode a Guardian mode, v interiéru nechybí volant. Displeje uvnitř pracují s rozšířenou realitou (Augmented reality) čili prolínáním skutečnosti s digitálním obrazem. Uvnitř také nechybí exkluzivní audio značky Mark Levinson, která s Lexusem již tradičně spolupracuje.

Mitsubishi MI-Tech Concept

Kombinace SUV a kabrioletu je šokující kategorie, kterou automobilky neustále dráždí veřejnost. Mitsubishi svůj počin označuje jako „buggy“, která spojuje aktuální designový směr značky s jejími off-roadovými kořeny. Každopádně jde o další zajímavou studii, kterých značka produkuje nadstandardní množství.

Mitsubishi MI-Tech Concept
Mitsubishi MI-Tech Concept

Co se týče techniky, tento koncept propaguje nevšední uspořádání plug-in hybridního pohonu. Místo spalovacího motoru má turbínu, která za jízdy vyrábí energii. O pohon se stará čtveřice elektromotorů na nápravách, umístěných centrálně vždy po dvojicích. Toto uspořádání nezvyšuje neodpružené hmoty a přitom nevyžaduje diferenciály a umožňuje libovolné vektorování točivého momentu.

Nissan Ariya Concept

Nissan, který se po odvolání a uvěznění svého šéfa Ghosna nachází na rozcestí, představuje nový designový směr. Koncept Ariya v novém rozvíjí všechno, co je pro značku typické: je to crossover, elektromobil a přídi dominuje maska ve tvaru V. Tento výrazný designový prvek je však nově podstatně větší a přitom decentnější, jeho obrys tvoří pruhy LED denního svícení.

Nissan Ariya Concept

Ariya měří na délku 4,6 metru, navzdory svalnatým tvarům má však na výšku jen 1,63 metru. Interiér s dvojicí širokoúhlých displejů a minimem ovládacích prvků je pojatý velmi realisticky. Pohon 4x4 zajišťuje dvojice elektromotorů, každý pro jednu nápravu. Nechybí ani sada asistenčních systémů pro částečně autonomní řízení ProPilot 2.0, který Nissan současně uvádí v sériově vyráběném modelu Skyline.

Nissan IMk

Neméně zajímavým realistickým konceptem je IMk – Intelligent Mobility kei. Tento vůz přináší elektrický pohon a technologii ProPilot v karoserii minivanu kategorie kei, daňově zvýhodněných mikroaut s délkou do 3,4 metru.

Nissan IMk
Nissan IMk

Nechybí mu pár designových parádiček jako diody přes celou masku chladiče, kamery a displeje místo zpětných zrcátek nebo průhledný displej multimediálního systému a přístrojového štítu. Jinak je však spíš s podivem, že v Japonsku, kde se kei těší velké oblibě, zatím podobný elektromobil není na trhu.

Suzuki Waku SPO

Retro design značce Suzuki delší dobu jde, což konečně předvádí i v sériové produkci s modely Ignis a Jimny. Nejnovějším počinem na tomto poli je koncept Waku SPO s proměnlivou karosářskou formou. Může jít o elegantní kupé, které se však může přeměnit na kombi s větším prostorem na zadních sedadlech.

Pohon je blíže neupřesněný plug-in hybridní. Dalším náznakem let budoucích je diodami protkaná maska chladiče, která tak může měnit svůj vzhled, nebo konfigurovatelný displej přes celou palubní desku. Automobilka tvrdí, že tento koncept slouží k otestování reakcí publika a některé prvky se mohou objevit na budoucích modelech.

Suzuki Hanare

Pohledem do vzdálenější budoucnosti je de facto pojízdný obytný prostor Hanare. Jeho vnější design se inspiruje malými japonskými dodávkami z šedesátých a sedmdesátých let, jinak je všechno postmoderní.

Do interiéru se vstupuje výklopnými dveřmi, které pokrývají prakticky celý bok. Nevšedně je vyřešeno prosklení, které je po celém obvodu karoserie. Uvnitř se pak na koncích kabiny nacházejí dva gauče, jeden z nich otočný a obří displej.

Toyota LQ Concept

LQ je koncept autonomního vozu s umělou inteligencí, který vytvořila specializovaná divize Toyota Research Institute. Navazuje na dva roky starou Toyotu Concept-i, jejíž možnosti posouvá na novou úroveň. Na jednu stranu je schopna autonomní jízdy 4. úrovně (jízda s výjimkou určitých okolností zcela bez zásahů řidiče), na stranu druhou pracuje s rozšířenou realitou.

Toyota LQ Concept

Head-up displej promítá údaje do vzdálenosti 7 až 41 metrů a jeho parametry odpovídají úhlopříčce 230 palců. Jako zobrazovací plochy však slouží i strop a koberečky na podlaze. Přístrojový štít zase používá technologii OLED. Zajímavostí je také katalyzátor vložený do ventilace, který rozkládá přízemní ozón na dýchatelný vzduch.

Toyota Ultra Compact BEV

Víc než o studii jde rovnou o sociálně-ekonomický experiment. Toyota se chystá v roce 2020 uvést do provozu dvoumístné elektrické mikroauto s délkou 2,49 metru a šířkou 1,29 metru. Zamýšlený dojezd na jedno nabití je 100 km a maximální rychlost omezena na 60 km/h. Toyota chce touto cestou dostat elektrický pohon do povědomí širší veřejnosti a sama nasbírat zkušenosti.

Toyota Ultra Compact BEV

Toyota Ultra Compact BEV

Toyota Ultra Compact BEV

Toyota Ultra Compact BEV

Elektrické mikroauto bude dostupné formou pronájmu. Toyota chce na těchto kusech analyzovat ekonomický model i vývoj opotřebení. Jednotlivá auta se budou dle potřeby repasovat, ve hře je i možnost odprodeje ojetých aut za nižší cenu případným zájemcům. Součástí projektu je i kapotovaný skútr i-Road a užitkových Ultra Compact BEV Business.

Autoři:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Holandský chvat zachraňuje cyklisty, nová Octavia na to má asistenta

Střety cyklistů s auty jsou čím dál častější, hlavně ve městech. Při takzvaném dooringu vystupující řidič doslova sejme...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

Autofotka týdne: Český pluh v Evropě nenašel přemožitele

Přesně před sto lety slavila mladoboleslavská automobilka obrovský úspěch na mezinárodní soutěži v Paříži. Její vítězný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Potvrzeno, Škoda bude Karoq vyrábět i v Bratislavě. Společně s elektrovozy

Slovenská továrna německé automobilky Volkswagen navýší výrobu čistě elektrických vozidel. Předseda představenstva...

Premium

Automobilky v EU zaměstnávají téměř 14 milionů lid. Německo vévodí

Ve všech vyspělých státech patří automobilový průmysl k nejdůležitějším odvětvím hospodářství. Ve 26 evropských zemích...

Tesla chce v Německu vyrábět půl milionu elektroaut ročně

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje ve svém novém závodě v Německu vyrábět 500 000 vozů ročně. Uvedl to...

Nejrychlejší nabíječka aut v Česku konečně funguje, platí se za připojení

Společnost Ionity otevřela na čerpací stanici OMV v Berouně nejvýkonnější rychlodobíječku pro elektromobily v Česku....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz