Výrobci automobilových značek Lexus, Mitsubishi, Nissan, Suzuki a Toyota představují nové a pokrokové koncepty. Je to hezký pohled nejen pro milovníky aut. Dokazuje, že designérům hravost a nápady rozhodně nescházejí.
Lexus LF-30 Electrified
Značka Lexus patří k průkopníkům hybridního pohonu, na poli čistě elektrických aut se však zatím neangažuje. Že by se to časem mělo změnit, naznačuje koncept LF-30 Electrified. Písmena LF jsou společná všem konceptům od Lexusu, zbytek označení vystihuje, že se jedná o vizi elektrického auta z roku 2030.
Designéři popustili uzdu fantazii, zároveň však spojili charakteristické prvky současného designu značky Lexus s typickými rysy elektromobilu. LF-30 má proto kola v rozích karoserie a kabinu téměř přes celou délku auta. Ta mimochodem těsně přesahuje pět metrů.
Ačkoli Lexus v tomto časovém horizontu uvažuje o použití autonomních funkcí, kterým říká Chauffeur mode a Guardian mode, v interiéru nechybí volant. Displeje uvnitř pracují s rozšířenou realitou (Augmented reality) čili prolínáním skutečnosti s digitálním obrazem. Uvnitř také nechybí exkluzivní audio značky Mark Levinson, která s Lexusem již tradičně spolupracuje.
Mitsubishi MI-Tech Concept
Kombinace SUV a kabrioletu je šokující kategorie, kterou automobilky neustále dráždí veřejnost. Mitsubishi svůj počin označuje jako „buggy“, která spojuje aktuální designový směr značky s jejími off-roadovými kořeny. Každopádně jde o další zajímavou studii, kterých značka produkuje nadstandardní množství.
Co se týče techniky, tento koncept propaguje nevšední uspořádání plug-in hybridního pohonu. Místo spalovacího motoru má turbínu, která za jízdy vyrábí energii. O pohon se stará čtveřice elektromotorů na nápravách, umístěných centrálně vždy po dvojicích. Toto uspořádání nezvyšuje neodpružené hmoty a přitom nevyžaduje diferenciály a umožňuje libovolné vektorování točivého momentu.
Nissan Ariya Concept
Nissan, který se po odvolání a uvěznění svého šéfa Ghosna nachází na rozcestí, představuje nový designový směr. Koncept Ariya v novém rozvíjí všechno, co je pro značku typické: je to crossover, elektromobil a přídi dominuje maska ve tvaru V. Tento výrazný designový prvek je však nově podstatně větší a přitom decentnější, jeho obrys tvoří pruhy LED denního svícení.
Ariya měří na délku 4,6 metru, navzdory svalnatým tvarům má však na výšku jen 1,63 metru. Interiér s dvojicí širokoúhlých displejů a minimem ovládacích prvků je pojatý velmi realisticky. Pohon 4x4 zajišťuje dvojice elektromotorů, každý pro jednu nápravu. Nechybí ani sada asistenčních systémů pro částečně autonomní řízení ProPilot 2.0, který Nissan současně uvádí v sériově vyráběném modelu Skyline.
Nissan IMk
Neméně zajímavým realistickým konceptem je IMk – Intelligent Mobility kei. Tento vůz přináší elektrický pohon a technologii ProPilot v karoserii minivanu kategorie kei, daňově zvýhodněných mikroaut s délkou do 3,4 metru.
Nechybí mu pár designových parádiček jako diody přes celou masku chladiče, kamery a displeje místo zpětných zrcátek nebo průhledný displej multimediálního systému a přístrojového štítu. Jinak je však spíš s podivem, že v Japonsku, kde se kei těší velké oblibě, zatím podobný elektromobil není na trhu.
Suzuki Waku SPO
Retro design značce Suzuki delší dobu jde, což konečně předvádí i v sériové produkci s modely Ignis a Jimny. Nejnovějším počinem na tomto poli je koncept Waku SPO s proměnlivou karosářskou formou. Může jít o elegantní kupé, které se však může přeměnit na kombi s větším prostorem na zadních sedadlech.
Pohon je blíže neupřesněný plug-in hybridní. Dalším náznakem let budoucích je diodami protkaná maska chladiče, která tak může měnit svůj vzhled, nebo konfigurovatelný displej přes celou palubní desku. Automobilka tvrdí, že tento koncept slouží k otestování reakcí publika a některé prvky se mohou objevit na budoucích modelech.
Suzuki Hanare
Pohledem do vzdálenější budoucnosti je de facto pojízdný obytný prostor Hanare. Jeho vnější design se inspiruje malými japonskými dodávkami z šedesátých a sedmdesátých let, jinak je všechno postmoderní.
Do interiéru se vstupuje výklopnými dveřmi, které pokrývají prakticky celý bok. Nevšedně je vyřešeno prosklení, které je po celém obvodu karoserie. Uvnitř se pak na koncích kabiny nacházejí dva gauče, jeden z nich otočný a obří displej.
Toyota LQ Concept
LQ je koncept autonomního vozu s umělou inteligencí, který vytvořila specializovaná divize Toyota Research Institute. Navazuje na dva roky starou Toyotu Concept-i, jejíž možnosti posouvá na novou úroveň. Na jednu stranu je schopna autonomní jízdy 4. úrovně (jízda s výjimkou určitých okolností zcela bez zásahů řidiče), na stranu druhou pracuje s rozšířenou realitou.
Head-up displej promítá údaje do vzdálenosti 7 až 41 metrů a jeho parametry odpovídají úhlopříčce 230 palců. Jako zobrazovací plochy však slouží i strop a koberečky na podlaze. Přístrojový štít zase používá technologii OLED. Zajímavostí je také katalyzátor vložený do ventilace, který rozkládá přízemní ozón na dýchatelný vzduch.
Toyota Ultra Compact BEV
Víc než o studii jde rovnou o sociálně-ekonomický experiment. Toyota se chystá v roce 2020 uvést do provozu dvoumístné elektrické mikroauto s délkou 2,49 metru a šířkou 1,29 metru. Zamýšlený dojezd na jedno nabití je 100 km a maximální rychlost omezena na 60 km/h. Toyota chce touto cestou dostat elektrický pohon do povědomí širší veřejnosti a sama nasbírat zkušenosti.
Elektrické mikroauto bude dostupné formou pronájmu. Toyota chce na těchto kusech analyzovat ekonomický model i vývoj opotřebení. Jednotlivá auta se budou dle potřeby repasovat, ve hře je i možnost odprodeje ojetých aut za nižší cenu případným zájemcům. Součástí projektu je i kapotovaný skútr i-Road a užitkových Ultra Compact BEV Business.