ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Antimonopolní úřad zdržuje v kauze mýto bezdůvodně, rozhodl soud

  • 33
Rakouský Kapsch může slavit další vítězství. Podle krajského soudu v Brně antimonopolní úřad bezdůvodně odkládá opětovné otevření výběrového řízení na nového správce mýta. Na nápravu, v níž se musí vypořádat s námitkami Kapsche proti tendru, mu dal 30 dní, musí tedy rozhodnout nejpozději 9. září.

Sdružení CzechToll a SkyToll, které tendr vyhrálo, má přitom od prosince převzít správu českého mýta a už v průběhu tohoto měsíce mají být zahájeny testy jeho satelitní technologie.

Nedostatky v regulérnosti soutěže na nového správce mýtného systému vyústily ve dvojici soudních rozhodnutí. V prvním krajský soud uvedl, že  ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)  před podpisem smlouvy s vítězným CzechTollem upřely poraženému účastníku výběrového řízení možnost podat proti rozhodnutí ÚOHS rozklad. Ve druhém, červencovém rozhodnutí potom krajský soud nařídil antimonopolnímu úřadu smlouvu s vítězem tendru zrušit

To ovšem ÚOHS neudělal a tvrdí, že vrátit se zpět k již uzavřenému výběrovému řízení podle českých zákonů nelze.  „Uzavřením smlouvy končí zadávací řízení a postup zadavatele již nelze přezkoumat.  Ze zakázkového zákona také plyne, že ani uzavření smlouvy v rozporu s tímto zákonem na této povinnosti nic nemění.,“ uvedl na svých internetových stránkách ÚOHS. 

Kvůli zmíněnému rozporu se proto antimonopolní úřad, podobně jako před ním i ministerstvo dopravy, obrátil s kasační stížností na nejvyšší správní soud. Právě na něm bude rozhodnutí, zda je možné soudním rozhodnutím napadnout nezákonně uzavřenou veřejnou zakázku a domáhat se jejího zrušení.  

Česko v mýtných kleštích. Po Kapsch hrozí vymáháním škody i vítěz soutěže

Obě státní instituce nyní sází na to, že nejvyšší správní soud nestihne ve zbývajících měsících rozhodnout a jeho verdikt přijde až poté, co poplatky od kamionů a autobusů začne vybírat nový správce. V takovém případě se Kapschi otevře možnost požadovat po českém státu finanční náhradu za zpackanou veřejnou soutěž. 

V té ministerstvo dopravy za vítěze vyhlásilo zmíněné československé sdružení, které nabídlo nejnižší cenu, celkem 1,075 miliardy korun za desetiletou správu systému. Druhý Kapsch byl o necelé tři miliardy korun dražší. 

Firma však tvrdí, že uzavření smlouvy bránilo dřívější předběžné opatření, tedy že ministerstvo s konkurencí uzavřelo smlouvu ještě před tím, než se antimonopolní úřad vypořádal se sporem o regulérnosti celé veřejné soutěže. V tom jí zapravdu dal i soud.