V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem linky 112. Spojení se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle.
Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.
Garantem Integrovaného záchranného systému, pod který spadá linka 112, je Hasičský záchranný sbor ČR. Ten přijímá informace ze systému eCall už od září 2017, protože některé automobilky měly systém ve svých vozech buď automaticky, nebo jako příplatkovou výbavu už před 1. dubnem 2018 (o nouzovém tlačítku jsme psali také zde). Za tu dobu registrovali hasiči překvapivě málo aktivací.
„Od zavedení systému byl eCall aktivován zhruba ve dvaceti případech,“ potvrdila iDNES.CZ Nicole Zaoralová, tisková mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. „Nejčastěji to ale byly případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky, protože nevěděli, k čemu červené tlačítko slouží.“
Každé zařízení, které pomůže zachránit lidský život, má samozřejmě svou cenu, ale nedají se od něj čekat zázraky. Záchranáři tvrdí, že kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy až o deset procent, což znamená záchranu asi 2 500 životů ročně. Realitou ale zatím je, že systém eCall za dobu svého fungování zatím v ČR splnil svou funkci jen v naprostém minimu případů.
Jeden z mála se stal koncem února letošního roku. „Vozidlo sjelo z komunikace a spadlo na cestu, která v místě nehody pod komunikací podchází,“ říká Nicole Zaoralová. „Řidič nebyl schopen najít telefon a sám si přivolat pomoc. Navíc se jednalo o cizince, pro kterého by bylo těžké popsat, kde se přesně nachází a nehoda se stala v noci. Díky eCall znal operátor, který ho přijal, okamžitě polohu havarovaného vozu a bez prodlení vyrážela na místo také Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba. Hasiči na místě provedli protipožární opatření a likvidaci úniku provozních kapalin. Zraněný řidič byl předán Zdravotnické záchranné službě.“ O případu jsme psali zde.
Přenos datZ vozidla se přenáší tato základní data
|
Toto je jediný případ, který eviduje generální ředitelství hasičů, pár dalších případů se mohlo objevit v krajích.
Zdá se to málo, je však třeba si uvědomit, že systémem eCall musejí být povinně vybavena všechna nově homologovaná vozidla, nikoli všechna nově vyrobená. Vozy, které byly homologovány před tímto datem, ho mít nemusí. Přesto ho už řada z nich má.
Například u vozů Škoda je už ve všech vozech s výjimkou Citigo funkce Škoda tísňové volání, která sice zprvu nepřepojovala volání přímo na linku 112, ale k operátorovi služby, který následně v případě potřeby volal záchranné složky. Nově homologované vozy, jako například letošní Scala, už budou podle zákona spojovat řidiče přímo s linkou 112.
Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat. Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla (VIN) a stavu systému eCall. Hlasové spojení následně umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s operátorem tísňové linky 112.