Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

aktualizováno 
Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021. Do automobilů se tak může povinně dostat například obdoba černé skříňky či detektor alkoholu.

Couvací kamera je od května letošního roku povinnou výbavou nových aut v USA, v EU by to mohlo být brzy podobné. | foto: Lexus

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. 

Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:

  • Pokročilý systém nouzového brzdění
  • Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
  • Detekce únavy
  • Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
  • „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
  • Signalizace nouzového zastavení
  • Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
  • Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
  • Inteligentní asistent rychlosti
  • Systém udržování v jízdním pruhu
  • Systém ochrany u bočního nárazu
  • Couvací kamera nebo asistent parkování

Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozům získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brzdění. 

Analýza dechu řidiče

Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti. Jde o systém, který reguluje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, pokud by však šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.

Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam od letošního května povinnou výbavou. Probíhá zde také intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech. Pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje. V některých zemích dnes toto zařízení musí mít v autě řidiči, kteří byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu, nabízejí ho také někteří výrobci nákladních vozidel.

Dnes musí být v Evropě nově prodávané vozy vybaveny například systémy ABS a ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách. Letos mezi takové povinné prvky přibyl systém nouzového volání pomoci E-Call.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Deset testů strachu. Mosty, které přejedou jen odvážní

Mosty mají spojovat. Těchto deset staveb však rozděluje řidiče na ty, kteří trpí závratí, a na ty, jimž se hladina...

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Český investor postaví u Stříbra obří polygon pro testování aut bez řidiče

Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na...

Škodovácké odbory spekulují o přesunu části výroby Fabie k Seatu

Podle odborů automobilky Škoda Auto se spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat....

Najdete na iDNES.cz