EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

aktualizováno 
Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021. Do automobilů se tak může povinně dostat například obdoba černé skříňky či detektor alkoholu.

Couvací kamera je od května letošního roku povinnou výbavou nových aut v USA, v EU by to mohlo být brzy podobné. | foto: Lexus

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. 

Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:

  • Pokročilý systém nouzového brzdění
  • Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
  • Detekce únavy
  • Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
  • „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
  • Signalizace nouzového zastavení
  • Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
  • Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
  • Inteligentní asistent rychlosti
  • Systém udržování v jízdním pruhu
  • Systém ochrany u bočního nárazu
  • Couvací kamera nebo asistent parkování

Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozům získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brzdění. 

Analýza dechu řidiče

Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti. Jde o systém, který reguluje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, pokud by však šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.

Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam od letošního května povinnou výbavou. Probíhá zde také intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech. Pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje. V některých zemích dnes toto zařízení musí mít v autě řidiči, kteří byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu, nabízejí ho také někteří výrobci nákladních vozidel.

Dnes musí být v Evropě nově prodávané vozy vybaveny například systémy ABS a ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách. Letos mezi takové povinné prvky přibyl systém nouzového volání pomoci E-Call.

Autoři:

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Prodej aut se mění. Ke Škodovce na kávu a hokej

Vizualizace nového konceptu showroomu Škody

Prodej aut se mění, už to nejsou jen klasické showrooomy, ale kavárny a butiky v centrech měst, kde často ani nejsou...

Najdete na iDNES.cz