Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neomezená rychlost má v Německu namále, Merkelová je zatím proti

Německá speciální vládní komise s názvem „Ochrana klimatu v dopravě“ navrhuje plošné zavedení maximální povolené rychlosti na dálnicích. „Žádná definitivní rozhodnutí však dosud nepadla,“ uklidňují odborníci veřejnost. Nově se proti zrušení neomezeného dálničního limitu postavila německá vláda.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Úvahy rázně ukončila kancléřka Angela Merkelová. Za její vlády se nic měnit nebude. Podle Merkelové existují i „inteligentnější možnosti“, jak dosáhnout snížení emisí. Nové opatření mělo snížit výfukové emise. Je třeba připomenout, že éra Angely Merkelové se chýlí ke konci, loni odešla z vedení německých křesťanských demokratů (více zde). 

Německo je jedinou evropskou zemí, kde na některých úsecích dálnic neplatí žádné rychlostní limity. Ve většině států jsme zvyklí na maximální povolenou rychlost 120 nebo 130 km/h, v Polsku je to 140 km/h, v Albánii naopak 110 km/h a v Norsku jen 90 km/h.

Lidé, kteří jsou ze své země zvyklí na rychlostní limity, občas nad situací v Německu žasnou. Jako například americký herec Tom Hanks, který po natáčení v Německu v show Davida Lettermana nadšeně líčil: „Můžeš prostě sešlápnout plyn až k podlaze. Vláda stojí za tebou.“

Velký poprask proto vyvolala zpráva, že pracovní skupina na ochranu životního prostředí, která vznikla v rámci „Národní platformy pro budoucnost mobility“, hodlá prosazovat maximální povolenou rychlost na dálnicích 130 kilometrů v hodině a vyšší daně na naftu a benzin. Navrženy jsou i kvóty na prodej elektromobilů a plug-in hybridů, přičemž budou nadále vypláceny prémie při jejich nákupu. U nákladních vozů se bude mýtné vypočítávat přísněji podle emisí CO2, čisté nákladní vozy budou platit až o tři čtvrtiny nižší poplatky.

Ideálně 150 km/h

S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. V průzkumu z roku 2015 se stále více Němců přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h. Čtěte více.

Množství emisí skleníkových plynů způsobených dopravou v uplynulých letech v Německu spíše narostlo. Příčiny jsou zřejmé: jezdí více aut a se stále silnějšími motory. Podle údajů Spolkového statistického úřadu, které byly zveřejněny v listopadu loňského roku, byla v roce 2017 automobilová doprava v Německu zodpovědná za emise CO2 ve výši 115 milionů tun – což je o 6,4 procent více než v roce 2010.

Už před Merkelovou se k návrhu vyjádřil odmítavě i ministr dopravy Andreas Scheuer z bavorské CSU. Tyto plány jsou podle něj „proti zdravému rozumu“. Naopak podle místopředsedy sociálních demokratů (SPD) Ralfa Stegnera jsou nová pravidla pro automobilovou dopravu s ohledem na ekologii „důvodem k vážnému zamyšlení“. „Ani v Německu nemůžeme pokračovat tak jako dosud, pokud chceme klimatické změny brát vážně,“ řekl Stegner.

Čemu pomůže zavedení rychlostního limitu?

Neomezená rychlost na dálnicích byla v Německu vždy silné téma obestřené velkými emocemi, především proto, že si ji většina Němců spojuje s pocitem osobní svobody. Odborníci se dohadují, zda by omezení rychlosti na dálnicích mohlo zajistit vyšší bezpečnost a snížení emisí. Podle vyjádření německého Spolkového statistického úřadu se „nepřizpůsobení rychlosti“ pravidelně objevuje na čelním místě příčin dopravních nehod. Ovšem pozor, patří sem nadměrná rychlost nejen na dálnicích, ale i na okresních silnicích a v obcích.

Odbornice na dopravu Maria Limbourgová prosazuje zavedení omezení rychlosti na dálnicích už několik let. „Pro mnohé řidiče by to znamenalo velkou úlevu,“ říká. V očích rychlých řidičů jsou totiž podle Limbourgové všichni pomalejší řidiči překážkou, kterou pak před sebou tlačí tím, že nenechávají potřebný odstup, nebo na ně troubí. 

„S omezením rychlosti tento jev mizí,“ vysvětluje emeritní profesorka Univerzity v Essenu. Na životní prostředí by však podle Limbourgové nemělo omezení rychlosti absolutně žádný vliv. Jen malé procento řidičů podle ní využívá úseky s neomezenou rychlostí k mimořádně rychlé jízdě. Velký pokles CO2 by rychlostní limit na dálnici podle ní určitě nepřinesl.

Dopravní expertka zpochybňuje i slibovaný pozitivní dopad vyšší daně na naftu na životní prostředí. Kdo je na autě závislý, těžko ho nechá kvůli vyšší ceně paliva stát v garáži. „Politici by měli raději nabídnout vhodné alternativy k automobilům,“ soudí Limbourgová ve svém vyjádření pro německý deník Tagesspiegel. Zlepšení veřejné hromadné dopravy či rozšíření sítě cyklostezek by podle ní mělo pro životní prostředí větší přínos než jakékoli zvláštní poplatky týkající se dieselových vozů.

Vládní komise, která přišla s návrhy na omezení rychlosti, vyšší daně na naftu a kvóty na elektroauta, tak podle svých vyjádření činí v zájmu lepší ochrany životního prostředí. Jak je však veřejnost již od prosince ujišťována, zatím jde pouze o první návrhy, dosud nepadla žádná definitivní rozhodnutí. Jsou to jen úvahy, jakým způsobem by bylo možné splnit cíle týkající se omezení množství oxidu uhličitého do roku 2030. Ještě se bude propočítávat účinnost i jiných možných opatření.

Koncept do konce března

Pracovní skupina chtěla původně předložit své návrhy již do konce roku 2018, nyní byl termín přesunut na konec března. Příčinou vzniku podobných návrhů jsou cíle spolkové vlády na ochranu životního prostředí, které je třeba splnit do roku 2030 v jednotlivých sektorech, jako je energetické hospodářství, výstavba a doprava. V průběhu letošního roku by měl vzniknout nový zákon o ochraně životního prostředí, v němž se konkrétní body budou týkat dopravy.

„Jsme si vědomi toho, že ne každé doporučení bude přijato,“ píší autoři studie. „Ke zmírnění klimatických dopadů bude potřeba politické odhodlání, umění diplomacie a schopnost dělat kompromisy.“

V komisi sedí zástupci rozdílných organizací a zájmů, jako je IG Metall, ADAC, Svaz průmyslu BDI, Volkswagen, Deutsche Bahn (Německé dráhy), rady měst a spolky na ochranu životního prostředí jako Nabu nebo BUND.

Komise se ovšem zabývá i dalšími tématy, jako posílení veřejné dopravy, rozšíření pěší a cyklistické dopravy, možnosti tankování a nabíjení u alternativních pohonů u nákladních vozů. Padají rovněž návrhy na posílení železniční dopravy a dalších způsobů, jak přivést lidi z aut na jiné způsoby dopravy. Stranou nezůstává ani sociální aspekt – jde například o to ještě více nezatížit lidi s nižšími či středními příjmy.

Německo potřebuje najít způsob, jak dostát závazkům ohledně dlouhodobého snižování emisí, na nichž se koncem loňského roku shodly členské státy Evropské unie.

Merkelová tuto diskusi sice prozatím odložila, německá vláda se přesto problémem bude muset zabývat. Najít řešení nebude jednoduché. Na jedné straně si vláda nemůže pohněvat automobilový průmysl, který ročně vygeneruje zhruba 430 miliard eur. Na druhé i vzhledem k vysokým pokutám bude muset dostát závazkům ohledně ochrany životního prostředí a klimatu, na jejichž formulaci se sama podílela.

Nejen Němci si navíc ještě dobře pamatují na sérii skandálů, kdy automobilové firmy obcházely emisní limity a snižovaly jejich hodnoty.

Jaká by měla být maximální povolená rychlost na dálnici?

celkem hlasů: 2055

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 5. února 2019. Anketa je uzavřena.

neomezená
neomezená 1177
160
160 337
150
150 168
130
130 99
140
140 95
90
90 52
120
120 34
110
110 30
180
180 30
100
100 17
170
170 16
Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...