Jak se na dálnici dodržuje bezpečný rozestup. Co dvě minuty přestupek

  16:45aktualizováno  16:45
Mezi návrhy ministerstva dopravy na změnu bodového systému je jedna pasáž, která má revolučně změnit styl jízdy českých řidičů. Nově bude hrozit pokuta za nedodržení bezpečné vzdálenosti. MF DNES otestovala řidiče, jak dodržují rozestupy. Chybovaly hlavně kamiony.

(ilustrační snímek) | foto: Jakub Pokorný, koláž MF DNES

Kamiony by musely držet rozestup nejméně 50 metrů při rychlosti 50 kilometrů v hodině a vyšší, osobní auta 30 metrů při osmdesátce. Kdo limit poruší, dostane pokutu až 10 tisíc korun a čtyři body do registru. 

Fotogalerie

MF DNES týden po zveřejnění návrhu udělala test, jestli čeští řidiči bezpečnou vzdálenost dodržují a kolik by se jich přestupku dopustilo. Stačilo měřící pásmo, stativ s praporkem jako značka a kamera.

Výsledek? Skoro každé dvě minuty by některý řidič na dálnici D5 mezi Berounem a Loděnicí i při slabším provozu v poledne spáchal přestupek. Častěji by se prohřešila nákladní auta, která mají pravidla nastavena přísněji.

Na příjezdu do Prahy na D1 u Chodova byli řidiči ukázněnější i proto, že tam jsou v jednom místě dokonce tři pruhy a auta se lépe poskládají.

„Změny bodového systému povedou také k zamyšlení samotné řidiče, jestli se opravdu lepí nebo nelepí na auto před sebou. Když řidič před nimi dupne na brzdu,  nemohou stihnout během jediné sekundy zareagovat a bezpečně zastavit,“ reagoval na výsledky testu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Nový přestupek v bodovém systému

Ministr dopravy Dan Ťok sepsal po 13 letech od zavedení bodového systému návrh na jeho revizi. Nyní jde do připomínkového řízení, pak ho bude schvalovat vláda. 

Součástí návrhu je i nový přestupek „nedodržení bezpečné vzdálenosti“. Do registru za něj řidič dostane čtyři body a bude mu hrozit pokuta 2 500 korun na místě nebo 4-10 tisíc korun ve správním řízení. 

Legislativci ministra Dana Ťoka návrh zdůvodňují v textu následovně: „Malý odstup je častou příčinou nehod. Postih už zavedlo například Německo, Rakousko nebo Slovensko. Doporučený odstup dvě sekundy nedodržuje mimo obec třicet procent českých řidičů.“

VIDIT vidí přestupek

Česká dopravní policie je také pro, aby se takový přestupek trestal. Už má i představu, jak by ho řidičům prokazovala. Ministerstvo dopravy totiž při psaní zákona našlo inspiraci v Německu, kde se nedostatečné rozestupy už dávno pokutují. V Německu platí „železné pravidlo“, že správný rozestup by se měl rovnat polovině údaje na tachometru. Když jede auto stovkou, musí mít odstup 50 metrů.

„Ze spolupráce s německými kolegy víme, že bezpečnou vzdálenost lze kontrolovat řadou technických prostředků. V Německu se používají zařízení VIDIT nebo PROVIDA,“ vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Systém VIDIT sestává ze dvou kamer, které natáčejí provoz a přenášejí vše do počítače. 

Notoričtí „lepiči“

Osobní auta během testu na D5 u Vráže na Berounsku a na začátku D1 u Prahy porušovala navrhované pravidlo až na výjimky jen v levém pruhu při předjíždění.

Pokud jeden řidič ještě nedokončil předjíždění delšího kamionu, další už se na něj tlačil a „lepil“, jako by ho chtěl popohnat.

Celkem běžná situace na dálnici, kterou zná každý a také spoustu ohleduplných šoférů znepokojuje. Dnes je to nepostižitelné, ale nově by mohla policie udělit pokutu 2500 korun na místě a čtyři tisíce až deset tisíc korun ve správním řízení.

Průběh testu

Orientační test byl jednoduchý. Reportér odměřil pásmem požadovaných třicet a padesát metrů od paty mostu nad dálnicí.

Na konci měřené vzdálenosti za svodidly postavil značku. Pak stačilo zapnout na mostě kameru a nahrávat projíždějící auta směrem k mostu.

Pokud přijíždějící vůz nezmizel pod mostem, auto za ním by správně ještě nemělo minout značku. V tom případě mělo totiž menší než povolený rozestup. Během testu místem projížděla i auta, která měla už od pohledu tak malý rozestup, že by je skoro ani nebylo nutné měřit.

U kamionů je to jiné. Ty jedou v pravém pruhu zhruba osmdesátkou, nepředjíždějí se, ale i tak mezi sebou udržují jen malé rozestupy. Nezřídka je od sebe při měření dělilo jen 10 až 15 metrů, takže by vlastně nedodržely ani limit pro osobní auta.

Podtrženo sečteno, přibližně každé dvě minuty měl některý řidič nedostatečný rozestup.

Návrh samozřejmě budou muset schválit ministři a pak poslanci. Zejména ve Sněmovně se dá čekat dlouhá diskuse – jako vždycky při schvalování silničních pravidel.

Jak jet? Napovědí i bílé čáry

Upřímně, udržet dnes bezpečnou vzdálenost za všech okolností není úplně jednoduché, i když chce být řidič ukázněný. Snadno zapomene a občas se přiblíží k autu před sebou.

Zároveň je tu ještě jedna věc. Pokud by policie striktně pokutovala auta s menším rozestupem než 30 metrů, podle nových pravidel bude muset ještě spravedlivě rozhodnout, jestli za přestupek může právě řidič auta, které jede vzadu. Není tomu tak vždy.

Auta, která vjíždějí na dálnici z připojovacího pruhu, na rozestupy ohled neberou. Správný rozestup se dá odhadnout i podle přerušovaných čar na dálnici. Třicet metrů odpovídá délce tří bílých čar na dálnici včetně dvou mezer mezi nimi.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Například na pražské Jižní spojce je povolená osmdesátka a auta tam mají na první pohled menší rozestupy, než by měla mít. Z jednoho konce Prahy na druhý se pohybuje hustý „peloton“ aut. S novým zákonem tam určitě bude nutné častěji brzdit, například kvůli autům zařazujícím se z nájezdů. Celkově se na městských okruzích bude v budoucnu jezdit zřejmě pomaleji.

Jak měří Němci

A jak se malé rozestupy v Německu měří a dokazují řidičům? Německý mobilní systém VIDIT, o kterém se zmiňuje i šéf české dopravky Tomáš Lerch, funguje vlastně na podobném principu jako test MF DNES – samozřejmě mnohem přesněji.

Německá policie nainstaluje na dálniční most dvě kamery a přesně si odměří stometrový úsek, který bude jedna z kamer snímat. Natočený provoz na dálnici se přenese do počítačového programu, který sám spočítá rozestupy.

Druhá kamera pak snímá poznávací značky aut, aby šlo řidiče identifikovat. Záznam pak musí zhlédnout i úředník, aby zjistil, kdo je na vině. Jestli třeba řidič vepředu druhého nevybržďoval. 

Dodržujete při jízdě mimo obec doporučený odstup dvou sekund?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. února 2019. Anketa je uzavřena.

Ano 2240
Ne 1032

Železné německé pravidlo půlky tachometru

Když německého řidiče přistihne policie, že má ve stotřicítce na dálnici odstup od auta před sebou jen 6,5 metru, hrozí mu pokuta 400 eur, to je v přepočtu přes deset tisíc korun. Němci, kteří nedodržení bezpečné vzdálenosti pokutují už mnoho let, vypracovali i podrobný „katalog pokut“. 

Zatímco český návrh je celkem jednoduchý a počítá jen s třicetimetrovým rozestupem pro osobní auta a padesátimetrovým pro náklaďáky, Němci jsou preciznější. Platí u nich zásada, že „bezpečný rozestup se rovná polovině údaje na tachometru“. Například když jede auto osmdesátkou, měl by odstup činit 40 metrů, když jede stovkou, tak padesát. Ale i v Německu panuje velká tolerance pro pokuty. Pokutu dostane až řidič, který jede s polovičním rozestupem, než je nejnižší povolený limit – tedy při osmdesátce ho má jen 20 metrů. 

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

 Aby to bylo ještě složitější, výška pokut je odstupňována nejen podle rozestupu v metrech, ale i podle rychlosti. Oněch 400 eur za 6,5 metru je nejvyšší sankce při nejmenším rozestupu a nejvyšší rychlosti. Katalog k ní došel následovně: Jde o desetinu povoleného rozestupu, tedy „polovičního tachometru“ při rychlosti nad 130 kilometrů v hodině. Správně by měl řidič jet 65 metrů za autem před sebou (130 děleno dvěma). Kdo má jen desetinový rozestup oproti povolené vzdálenosti, toho čeká nejtvrdší sankce. 

Naopak nejnižší sazba je 75 eur (necelé dva tisíce korun). Dostane ji řidič, který má při osmdesátce odstup jen 20 metrů. Německý „katalog pokut“ řidičům zároveň radí, jak odstup udržet, protože řidič těžko bude odměřovat metry. Na dálnici odpovídá správný odstup dvěma sekundám, na běžné silnici je asi sekundu. Německý zákon předepisuje dokonce i odstup na šířku. Od motorky by mělo mít auto odstup 1,5 metru, od jiného auta metr a od autobusu dva metry. 


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Podvodníci rozehráli obří „letadlo“, z lidí vylákali 398 milionů korun

Obžaloba viní tři podnikatele, že zmanipulovali téměř šest tisíc lidí a...

Společnost Rhinoceros nabízela rychlé zbohatnutí. Její zakladatelé díky dovedné manipulaci omámili vidinou snadno...

Mladík na ulici vyzval na souboj osmdesátníka. Netušil, že to je judista

Ilustrační snímek

Nepořádek, který dělal na ulici v České Lípě při pojídání kebabu mladý muž, rozčílil kolemjdoucího osmdesátiletého...

Koupila dům, plánovala drobné opravy. Místo nich jí statik doporučil demolici

Rodinný dům, který paní Komárková zakoupila. (2017)

Alena Komárková koupila dům v hodnotě přes jeden a půl milionu korun. Plánovala drobné opravy a spokojený život na...

Jana Masaryka patrně zabili britští agenti, napsal bývalý Havlův poradce

Jan Masaryk

V roce 1948 zemřel za podivných okolností československý ministr zahraničí Jan Masaryk. Většina odborníků se přiklání k...

Další z rubriky

Kvůli náledí byla na hodinu uzavřena D1 na 98. kilometru směrem na Brno

Ilustrační snímek

Dálnice D1 směrem na Brno byla v pátek večer asi hodinu zavřená na 98. kilometru kvůli náledí. Provoz levým jízdním...

Tragédii dělilo 34 metrů. Expres vjel v Ejpovicích do cesty dalšímu vlaku

Vlaky, které zastavily v Ejpovicích jen kousek od sebe.

V pátek mohlo na české železnici dojít k velké vlakové tragédii. Večer v 19:20 hodin v Ejpovicích nedovoleně projel...

Oběti trestných činů často nevědí, kdo jim může pomoci a na co mají nárok

Ilustrační snímek

Lidé, kteří se střetli se zločinem a přišli o majetek, peníze nebo o zdraví, se přinejmenším na nějakou dobu ocitají v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz