Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velikán zatčen, zatajil prý miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

  10:52aktualizováno  17:40
Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose Ghosna. Vyčká, jaké informace přinese interní vyšetřování. Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, je v Japonsku zapleten do finančního skandálu. Mluví se také o palácovém převratu v Nissanu.

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn | foto: Nissan

Carlos Ghosn zůstane v Japonsku ve vazbě dalších deset dní. Podle dnešního vydání deníku Asahi šimbun japonští vyšetřovatelé zvažují, že kvůli nesrovnalostem v řízení obviní celou firmu Nissan jako právnickou osobu.

Ve vazbě může být podle japonských zákonů držen až 20 dní bez oficiálního obvinění a za jeho údajné prohřešky mu hrozí maximálně deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony Kč), případně obojí, uvedla agentura AP.

Nissan hodlá Ghosna ve čtvrtek zbavit vedení firmy, k podobnému kroku se chystá i Mitsubishi.

Francouzský Renault přešel úterním rozhodnutím představenstva do rukou dočasné správy, Ghosn ale zatím z jeho čela odvolán nebyl.

Prozatímním předsedou správní rady Renaultu se stává jeho člen Philippe Lagayette, plné pravomoci společnosti převezme šéf provozu Thierry Bolloré. Zjistila to agentura Reuters.

Odvolání Ghosna nežádá ani francouzská vláda, řekl francouzský ministr financí Bruno Le Maire. „Nemáme důkazy,“ řekl ministr rádiu FranceInfo. Ghosn nicméně za této situace „není v pozici, aby mohl Renault vést,“ dodal ministr. Francouzský stát vlastní v Renaultu patnáctiprocentní podíl. Renault drží podíl 43,4 procenta v japonské automobilce Nissan. Tento výrobce aut v pondělí oznámil, že Ghosna zadržely japonské úřady.

Le Maire uvedl, že se spojí s japonskou stranou a zopakoval, že partnerství Renaultu a Nissanu je v zájmu jak Francie, tak Japonska. Dodal, že už požádal o prověření Ghosnových záležitostí francouzské daňové úřady a ty prý žádné nesrovnalosti nezjistily.

Automobilky Renault a Nissan jsou majetkově propojené prostřednictvím 20 let staré struktury. 

Nissan tento týden oznámil, že Ghosna odvolá z funkce na základě několikaměsíčního interního vyšetřování, které zahájil po oznámení whistleblowera, tedy člověka, který o nekalém jednání věděl a upozornil na ně.

Nissan podle zdrojů agentury Reuters nicméně rozšiřuje vyšetřování údajných nepravostí v nakládání s firemními finančními prostředky o finance ze společného podnikání s Renaultem.

Čtyřiašedesátiletý rodilý Brazilec Ghosn čelí obvinění, že zneužíval firemní peníze pro vlastní účely a podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky Nissan zatajil příjmy pět miliard jenů, to je zhruba miliarda korun.

Za posledních pět let měl Nissan podle výročních zpráv Ghosnovi vyplatit 4,98 miliardy jenů, ve skutečnosti mu ovšem zaplatil téměř deset miliard (78 milionů eur, přes dvě miliardy korun), píše japonský deník Mainichi.

Podle Japantimes šlo o klamání investorů. Od roku 2010 se plat manažerů akciových společností přesahující sto milionů jenů (880 000 eur) musí hlásit finančnímu úřadu. Za porušení zákona hrozí až deset let vězení, pokuta do výše deseti milionů jenů nebo obojí. Společnosti pak hrozí pokuta až sedm set milionů jenů (5,5 milionu eur).

Podle japonského listu Nikkei založil Nissan společnost v Nizozemsku. Oficiálně měla investovat do rizikových firem, ve skutečnosti nakupovala a spravovala luxusní byty, v nichž Ghosn bezplatně pobýval.

Ghosn byl podle analytika Maxe Warburtona ze společnosti Bernstein „lepidlem, které drželo Renault a Nissan pohromadě“. Warburton to napsal ve zprávě investorům a dodal, že si lze těžko představit, že teď nevznikne mezi asijskou a evropskou částí koncernu propast. Ghosn dříve uvažoval o kompletní fúzi všech tří automobilek. „Nynější události to odvály pryč,“ napsal investorům analytik společnosti CMC Markets Michael Hewson.

O spojení Renaultu s Nissanem se Ghosn pokusil už před třemi roky, ale tehdy mu v tom zabránil francouzský ministr hospodářství nákupem akcií Renaultu státem a následným zablokováním této snahy. „Tím ministrem byl mladík jménem Emanuel Macron,“ připomíná Autoweek.

„Carlos Ghosn zachránil Nissan Motor před bankrotem, zcela jej zreorganizoval, zcela změnil zaběhnuté vztahy s dodavateli a proměnil jej v nejziskovější japonskou automobilku. Rovněž nasměroval Nissan k produkci crossoverů a SUV dřív, než k tomuto kroku přistoupili ostatní výrobci, a uvedl Nissan na cestu elektromobility o mnoho let dřív, než Evropané tento trend vzali na vědomí. V Japonsku se stal národním hrdinou, jemuž dokonce byly věnovány i komiksy, což je v této zemi nevídanou poctou,“ uvádí magazín Autoweek. Životopis Carlose Ghosna čtěte zde

Podle informací agentury Bloomberg mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru. Případná válka mezi Nissanem a Renaultem by se jim ale podle Bloombergu mohla vymstít. Ghosn plánoval fúzi Nissanu a Renaultu, představenstvo japonské firmy však bylo podle zdrojů listu Financial Times proti a hledalo cesty, jak jí zabránit.

Generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa ovšem po zatčení prohlásil, že Ghosn do svých rukou koncentroval příliš velkou moc a proto je nyní jeho cílem eliminovat negativní aspekty dlouhého Ghosnova vládnutí. Tak ostré prohlášení je náznakem, že v alianci byly třenice. 

„Napětí mezi Carlosem Ghosnem a japonskými manažery Nissanu už dlouho rostlo,“ píše Autoweek. „I když to vedení Nissanu popírá, není tajemstvím, že mezi japonskými manažery dlouhodobě rostla nespokojenost nad tím, jak rozhodující podíl 43 % drží francouzská automobilka Renault a ústředí společnosti bylo přeneseno do Nizozemska. Přitom Renault je v poslední době slabším z aliančních partnerů a vykazuje nižší zisk než Nissan,“ připomíná automagazín specializovaný na autoprůmysl.

To nejlepší, co francouzská vláda může pro budoucnost Renaultu udělat, by podle agentury Reuters bylo 15procentní podíl státu ve firmě prodat. Právě obavy z francouzského vměšování jsou totiž jednou z překážek možné fúze s Nissanem, poznamenala agentura. Zároveň ale dodává, že francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho vláda by takový krok před veřejností jen těžko obhájili. Pravděpodobně by je totiž podezřívala z upřednostňování zájmů akcionářů před zájmy zaměstnanců.

Společná tržní hodnota Nissanu a Renaultu se od pátku minulého týdne snížila asi o šest procent, respektive o tři miliardy eur (78 miliard Kč). Pro Renault je partnerství s Nissanem zásadní a pokud by se rozpadlo, evropská automobilka by se jen s obtížemi přeorientovala na výrobu ziskových elektromobilů, domnívá se Reuters.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...