Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

  14:20aktualizováno  16:16
Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a dopustil se i dalších závažných pochybení. Automobilka dnes také potvrdila, že Ghosna zadržely japonské úřady.

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn | foto: Nissan

Hiroto Saikawa, generální ředitel Nissanu uvedl, že navrhne Ghosna odvolat na čtvrtečním zasedání rady. 

Čtyřiašedesátiletý Ghosn je rovněž předsedou správní rady a generálním ředitelem francouzské automobilky Renault.

Akcie Renaultu zamířily prudce dolů a krátce před pondělním polednem ztrácely zhruba 13 procent. Obchodování na burze v Tokiu se zpráva nedotkla, protože byla oznámena v době, kdy už obchodování skončilo. Akcie Nissanu obchodované na německém akciovém trhu vykazovaly propad asi o 12 procent.

Japonský list Yomiuri uvedl, že tokijská prokuratura v pondělí 19. listopadu Ghosna zatkla, a to kvůli podezření, že ve finančních výkazech podhodnocoval své příjmy. O zadržení Carlose Ghosna informovala i japonská televize NHK. Japonská média už dříve uvedla, že Ghosn se dnes dobrovolně dostavil k výslechu.

Automobilka Nissan oznámila, že Ghosnovy praktiky vyšetřuje již několik měsíců. Spolu s Ghosnem se podvodů podle sdělení automobilky dopouštěl také další manažer Nissanu Greg Kelly.

Automobilka upozornila, že Ghosn se kromě podhodnocování svých příjmů dopustil i řady dalších významných pochybení, včetně „osobního využívání firemního majetku“. „Nissan se hluboce omlouvá, že způsobil svým akcionářům takové starosti,“ uvedla firma. Dodala, že plně spolupracuje s vyšetřovateli.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn je rovněž předsedou správní rady Mitsubishi a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes uvedl, že Francie bude usilovat o zajištění stability této aliance. Upozornil, že je příliš brzy vyjadřovat se k obviněním, o kterých nemá žádné další informace. Francouzská vláda v Renaultu drží 15procentní podíl.

Ghosn patří mezi největší postavy světového automobilového průmyslu posledních dvou desetiletí (životopis čtěte zde). „Reakce akcií ukazuje, jak klíčovou osobou je,“ upozornil podle agentury Reuters analytik Raghav Gupta-Chaudhary ze společnosti Citibank.

Ghosn se narodil v Brazílii, má však libanonské předky a francouzské občanství. Kariéru zahájil ve francouzském výrobci pneumatik Michelin, odkud přešel do Renaultu. V Nissanu začal působit v roce 1999, když Renault v japonské automobilce koupil kontrolní podíl. Ghosn se následně stal generálním ředitelem i předsedou správní rady Nissanu, ředitelský post však loni opustil.

„Carlos Ghosn je v automobilovém odvětví impozantní postavou. Je oceňován, že dosáhl obratu v hospodaření Renaultu i Nissanu,“ uvedl dopisovatel BBC Theo Leggett. „Otázkou je, co bude teď. Ghosn se již začal zbavovat některých svých funkcí. Loni odstoupil z postu generálního ředitele Nissanu a nedávno se vzdal i některých pravomocí v Renaultu. Očekávalo se ale, že ještě několik let zůstane generálním ředitelem Renaultu a bude dál zodpovědný za alianci,“ dodal.

Carlos Ghosn

  • V Brazílii narozený Francouz libanonského původu začal svou kariéru u francouzského výrobce pneumatik Michelin, kam nastoupil v roce 1978 po studiích. Z něj se v polovině 90. let přesunul do Renaultu, kde zařídil obrat ze ztrát k ziskovosti a kvůli tomu se mu říká "zabiják nákladů".
  • Jeho následné působení v Nissanu, kam nastoupil v roce 1999, kdy Renault v továrně získal kontrolní podíl, vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii autoprůmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších a nejuznávanějších automobilových manažerů světa. V roce 2001 se stal výkonným šéfem Nissanu, kterým byl až do loňského roku. Předsedou správní rady ale zůstal.
  • Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů "Ghosnova" aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault.
  • Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn je rovněž předsedou správní rady Mitsubishi, předsedou správní rady a generálním ředitelem Renaultu a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kterou v nedávné době zasáhly emisní skandály. Ghosn je ale současně jedním z nejhlasitějších zastánců a průkopníků výroby elektromobilů.
  • Carlos Ghosn se narodil 9. března 1954 v Porto Velho v Brazílii, kam odešli jeho předci z Libanonu. Když mu bylo šest let, jeho rodina se vrátila do vlasti. Po střední škole Ghosn odjel do Francie, kde vystudoval v roce 1974 prestižní pařížskou polytechniku (École Polytechnique) a v roce 1978 Pařížskou báňskou školu. Následujících 18 let pracoval na manažerských postech u předního světového výrobce pneumatik Michelin.
  • V roce 1996 ho "zlanařil" Renault do funkce viceprezidenta a hned následující rok se ztrátový Renault vrátil k zisku. V roce 1999, kdy vznikla aliance Renault-Nissan, se stal výkonným ředitelem Nissanu. Renault postavil Ghosna do čela Nissanu s jediným cílem: zvrátit nepříznivé hospodaření japonského výrobce a vrátit firmu k zisku. To se Ghosnovi také podařilo a postaral se také o snížení dluhů firmy. To vše zvládl o rok dříve, než bylo stanoveno.
  • Ghosn je držitelem řady čestných titulů. Hovoří anglicky, portugalsky, francouzsky a arabsky, ovládá i japonštinu. Stále udržuje vazby na Libanon, kde například spoluvlastní vinařství. Z prvního manželství má čtyři již dospělé děti. Předloni se oženil podruhé. Žije a pracuje střídavě ve Francii, Japonsku a Brazílii a pro jeho vysoké pracovní nasazení se mu říká Carlos Superman Ghosn.
Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Automobilka začne podle...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Opel Zafira 1.9 CDTi...
Opel Zafira 1.9 CDTi...

r.v. 2006, naj. 137 062 km, diesel
139 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz