Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České firmy straší brexit. Tvrdý rozvod by nejvíc zasáhl automobilky

  1:01
Do brexitu zbývá méně než půlrok a obchod Česka s Británií už utrpěl první šrámy. Mnohem horší scénář však nastane, pokud dojde k „tvrdému“ odchodu Británie z EU. České průmyslové firmy, ale zejména automobilky, pak budou počítat škody v desítkách miliard korun. Export na Ostrovy by se mohl dokonce zastavit.

Výrobní linka íránské automobilky Khodro v Tehránu. | foto: Profimedia.cz

Přestože se v posledních dnech objevilo pár náznaků, že k vzájemné dohodě mezi oběma zeměmi není daleko, podoba budoucích vztahů stále není jasná. České firmy se připravují na nejhorší.

Vše se teď podobá patové situaci. Před klíčovým středečním setkáním evropských lídrů se mírně zvedla možnost rozvodu bez dohody, tedy tvrdého brexitu.

Takový scénář si však nikdo nechce ani představovat. Nepříjemný je i pro české ekonomy a byznysmany. „Pokud se potvrdí, že pokrok v jednání je zatím malý, má Británie problém. Čas ubíhá a následující listopadový summit může spíše než dohodu řešit přípravy na exit bez dohody. Jinými slovy, pád do právního vakua, které by bylo pro vzájemný obchod velice bolestivé,“ říká hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Nejistota kolem britského odchodu se nicméně začíná promítat do českých čísel už teď. Objem vývozu z tuzemska na Britské ostrovy klesl za prvních osm měsíců meziročně o 4,5 procenta. Celkový export přitom ve stejném období stoupl o 1,6 procenta.

Británie je přitom pro české firmy pátým největším odbytištěm. Výrazně se však na ni dotahuje šesté Rakousko.

„Brexit se nejvíce dotkne středně velkých průmyslových firem s vysokým podílem exportu. Automobilky, strojírenské podniky či výrobce zdravotnické techniky,“ prohlašuje generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová. Právě stroje a dopravní prostředky představují přes dvě třetiny vývozů za kanál La Manche, jen silniční vozidla zaujímají téměř 30 procent.

Tvrdý brexit by mohl Česko stát 50 miliard

Německý ekonomický institut IW předpovídá, že v nejpesimističtějším případě by se obchodní výměna mezi Británií a zbytkem Unie mohla po tvrdém brexitu propadnout až o polovinu. Institut vychází z předpokladu, že Unie uvalí na britské zboží cla v průměru 2,8 procenta, zatímco britská cla na zboží z EU by činila v průměru 3,6 procenta. „Důsledky tvrdého brexitu na českou ekonomiku by mohly být značné. Kumulativní dopad by klidně mohl dosáhnout jednoho procenta HDP, tedy zhruba 50 miliard korun, to by se negativně odrazilo v zaměstnanosti i mzdovém růstu,“ říká analytik České spořitelny Jiří Polanský.

Tvrdý brexit by podle něj pravděpodobně poslal Británii relativně rychle do recese. A to znamená nižší poptávku po evropském zboží včetně českého.

Vývoz Česka do velké Británie

Řadě firem, které do Británie vyvážejí, by navíc skokově stouply náklady, protože by si musely pořídit pro své výrobky nové certifikace či licence. „Než by si je sehnaly, mohl by se během noci zastavit zahraniční obchod v mnoha sektorech,“ dodává Polanský.

Potvrzuje to Svaz průmyslu i firmy, které MF DNES oslovila. Víc než cel se obávají netarifních překážek. A to nejen nezbytné certifikace, která zasáhne hlavně specializované firmy s vysokým podílem přidané hodnoty, ale také toho, jak bude vypadat administrativa dovozu či jaké daně bude Londýn vybírat.

Podle Svazu průmyslu je navíc možné, že některé společnosti si dopady neuvědomují, protože dosud působí jen na unijním trhu a neznají obchodní vztahy se třetími zeměmi. Přesto tuzemské firmy sledují brexit stále pozorněji – ještě před rokem se tomuto tématu věnoval jen zlomek z nich.

Obtížná příprava

„Vzhledem k míře nejistoty je obtížné se cíleně připravovat,“ tvrdí výkonný ředitel výrobce zdravotnických prostředků ELLA-CS Oldřich Beneš. Pro královéhradeckou firmu představuje Velká Británie klíčový exportní trh, který objemem přesahuje dokonce i tuzemské prodeje.

Firma je zastoupena ve více než sedmi desítkách zemí a snaží se vyhledávat další příležitosti. „Potenciální výpadek britského trhu lze teoreticky nahradit uplatněním na jiných náročných trzích, jako jsou Japonsko a Spojené státy. Ale je to mimořádně náročné vědomostně, technologicky i finančně,“ dodává Beneš. České i evropské orgány podle něj situaci podceňují.

„V současné chvíli jsou naše možnosti, jak se na brexit připravit, minimální,“ potvrzuje šéf vítkovické strojírenské firmy V-NASS Pavel Krpec. Export do Británie pro jeho podnik představuje necelou pětinu celkové produkce. Krpec počítá s tím, že tvrdý brexit bude v první chvíli znamenat vyšší náklady, protože již nasmlouvané projekty není zpravidla možné cenově upravovat. A pak bude třeba hledat cesty, jak udržet konkurenceschopnost.

Budou se držet zuby nehty

„Žádný z dobrých obchodníků ani na chvíli nemůže připustit variantu opuštění britského trhu. Dobytý trh je třeba bránit. Pokud ho ztratíte, zpravidla trvá mnoho let, než se na něj můžete vrátit. Nebo se to nezdaří nikdy. Představa, že narychlo buduji trh jinde – což přináší zvýšenou míru rizika a investic – mi nepřipadá efektivní,“ dodává Krpec.

Tahouni domácího průmyslu, tedy automobilky, nemusí v evropské konkurenci dopadnout nejhůře. „Předpokládáme, že by česká produkce vzhledem ke své konkurenceschopnosti měla trpět méně než jiné evropské značky. A přece jen nemá domácí britskou konkurenci. Takže půjde o to, kdo z dovozců se s překážkami vyrovná lépe,“ říká expert na automobilový průmysl Petr Knap z poradenské firmy EY.

Mezi pět hlavních trhů patří Velká Británie také pro Budějovický Budvar. „Interně se připravujeme na obě varianty – tedy včetně tvrdého brexitu. Neočekáváme, že by brexit výrazně poškodil naše prodeje ve Spojeném království, i když nevylučujeme krátkodobé komplikace. Velkou výhodou pro nás bude dceřiná společnost, kterou tam máme,“ uvádí obchodní ředitel pivovaru Robert Chrt.

  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

Fotbalové Euro pomůže zejména aerolinkám, hotelům a pivovarům, říká analýza

14. června 2024  16:29

Fotbalové mistrovství Evropy, které se od pátku koná po dobu jednoho měsíce v Německu, pomůže...

KOMENTÁŘ: Německu hrozí, že se stane rozvojovou zemí. Co s tím?

14. června 2024

Premium Evropská ekonomika rychle ztrácí své postavení ve světě. Dravější jsou USA i asijské země v čele s...

Stát dá tři miliardy na větrné elektrárny. Ministerstvo vypsalo dotační výzvu

14. června 2024  13:46

Stát poskytne tři miliardy korun na výstavbu větrných elektráren. Ministerstvo průmyslu a obchodu...

Ministr Habeck jede do Číny žehlit cla na elektromobily. Němcům se nelíbí

14. června 2024  12:50

Německá vláda se v dalších dnech bude snažit zabránit tomu, aby nová cla Evropské unie vůči čínským...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...