Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v roce 1966. Zná ho ale málokdo, prodalo se totiž jenom 28 kusů.
Broadspeed Mini GT 2+2

Broadspeed Mini GT 2+2 | foto: J.D. Classics

Model Coupé patří k méně úspěšným kapitolám v moderní historii značky Mini. Představil se v roce 2011 a o čtyři roky později pro malý zájem z nabídky zase vypadl. Ve větším měřítku se tak vlastně zopakoval příběh starý skoro půl století. Zapomenutý výsledek sportovní úpravy původního mini je teď na prodej, v Británii se nabízí hned dva zrenovované kusy.

Mini Coupé
Mini Coupé

Mini Coupé u roku 2011

Kupéčkové mini z šedesátých let má nezvyklé proporce. Až po boční dveře je v podstatě shodné s výchozím modelem, pak se ale střecha plynule svažuje a následuje o 10 cm prodloužený zadní převis. Karoserie je navíc o nezanedbatelných 5 cm nižší než u originálu. Protáhlé tvary zadní části karoserie tak výrazně kontrastují s úzkou a krátkou přídí mini. Dobový článek časopisu Autocar výsledek shrnul lakonicky jako „maškarní zmenšeninu Aston Martinu DB6“.

Nová karoserie vznikla tak, že se na podlahu běžného mini postavil prostorový rám, který zakryly laminátové povrchové díly. Z laminátu jsou také dveře a kapota motoru. Provozní hmotnost se díky tomu podařilo udržet na úrovni základních verzí mini, tedy nějakých 580 kg. Broadspeed GT přitom prošel vyztužením a dostal větší motor než běžné mini.

Slibný start a rychlý konec

Za celým projektem stál Ralph Broad, majitel závodního týmu Broadspeed. S mini začal závodit hned v roce 1959, prvním kdy byl tento prcek v prodeji. Na závodních okruzích se dokázal rychle vyrovnat vozům továrního týmu Cooper, od roku 1962 byly obě stáje rovnocennými soupeři. Broadspeed sice výkonem na rovinkách na coopery nestačil, vše ale doháněl větší rychlostí v zatáčkách.

Automobilka BMC, která vyráběla mini (a prodávala je pod značkami Austin a Morris), proto zvolila šalamounské řešení. Cooper dostal na starosti rallyové aktivity, zatímco továrním týmem pro okruhové závody cestovních vozů se stal Broadspeed.

Tyto úspěchy vedly Broada k myšlence postavit kupé s lehčí a aerodynamičtější karoserií. Svůj výtvor přestavil začátkem roku 1966 a nabídl k prodeji ve třech verzích: obyčejné se sériovou čtyřválcovou osmsetpadesátkou, silnější s litrem odvozeným z Mini Cooper a vrcholné, kterou poháněla třináctistovka původem z Mini Cooper S.

Tou pro Broadspeed nejdůležitější variantou ale byla závodní GTS. S ještě více odlehčenou karoserií, bezpečnostním rámem místo zadních sedadel a motorem o objemu téměř 1,4 litru dokázala jet až 140 mil v hodině (224 km/h). Rychloměr cejchovaný do 150 mil v hodině (přes 240 km/h) tedy rozhodně nepřeháněl – na rozdíl od otáčkoměru, který končil hodnotou 10 000 otáček.

Broadspeed GT ale nakonec žádná velká kariéra nečekala. Postaveno bylo jen 28 aut, než byla výroba v roce 1968 ukončena. Původní dílny Broadspeedu v Birminghamu byly strženy, protože stály v cestě plánovaného městského okruhu, a o pokračování výroby v nových prostorách Broad neměl zájem.

Přechod ke konkurenci

Od sezóny 1966 se totiž Broadspeed začal zaměřovat na spolupráci s britským Fordem – do závodů začal nasazovat o třídu větší Fordy Anglia a později escorty. Spojení s výrobcem mini, koncernem BMC, tak v tichosti zaniklo.

Broadspeed naopak ještě do svého portfolia přidal přestavby motorů Ford Essex V6 na přeplňování turbodmychadlem. Tyto pohonné jednotky se objevovaly v některých modelech malosériového výrobce TVR a také ve speciálu Broadspeed Bullitt postaveném na základě Fordu Capri první generace.

Spolupráce s BMC, od roku 1968 součástí obřího koncernu British Leyland, ale kupodivu nabrala ještě dvě dějství. Broadspeed v roce 1973 získal kontrakt na stavbu a provozování okruhových Triumphů Dolomite. O dva roky později pak následoval projekt závodních Jaguarů XJ12C, které se objevovaly v evropském mistrovství cestovních vozů. Tyto efektní a výkonné stroje ale bohužel nikdy nepřekonaly dětské nemoci.

Ukončení tovární podpory v roce 1977 přinesly Broadspeedu finanční těžkosti. Broad svoji firmu prodal, přestěhoval se do Portugalska a úplně změnil obor – začal se zabývat výrobou krbů a kamen. V Portugalsku také nakonec v roce 2010 ve věku 84 let zemřel.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...