Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Nej auto na léto je bez střechy. V Mini mouchy vyšťouráte jen ze zubů

V době letních dovolených potkáváte na silnicích kvanta naložených kombíků s rakví na střeše. Češi hromadně migrují na jih okupovat italské a chorvatské pláže. Davové šílenství jsme se rozhodli narušit stylovou novinkou, novým Mini bez střechy. A rovnou v té nejříznější variantě Cooper S.

Mini Cabrio Cooper S | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Přepracované mini (věděli jste, že dalo jméno minisukni? Čtěte zde) přijíždí v tradičním britsko-německém stylu, navíc vylepšené plátěnou stahovací střechou. „Osobnost“ auta dotváří designové lampy. Typické čelní kulatiny návrháři okořenili světlovodným LED páskem s integrovaným blinkrem. 

Dědictví původní značky zakomponovala mateřská automobilka BMW do zadních světlometů. Hra světel ve stylu vlajky Spojeného království je nejtypičtějším prvkem nového provedení.

Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S

Usednutí za volant Mini vždy vyvolá úsměv. Mravenčení v prstech nutí pohladit kulaté vnitřní prvky. Kam se podíváte, vidíte důraz na styl. Obří středový panel ukrývá softwarové rozhraní známé z modelů značky BMW. Intuitivní ovládání otočným touchpadem se vám za chvíli dostane pod kůži. 

Přes kompaktní rozměry auta se konstruktérům podařilo dostat do interiéru líbivé a funkční prvky. Jde o armádu reproduktorů nebo ovladače, které vypadají jako z helikoptéry. Hlavová konzole ukrývá ten nejlepší přepínač vůbec. Je to páčka na ovládání střechy. Stačí ji držet a za osmnáct sekund se otevře nový svět.

Další dávku emocí dostanete hned po nastartování. Decentní, ale zvučný projev dává najevo, že se pod kapotou schovává něco mocného. Cooper S je vybaven benzinovým dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem kypícím výkonem. Rovných 192 koňských sil čeká na sešlápnutí plynového pedálu.

Vysokootáčková symfonie

První metry jsem nechápal, proč má posilovač řízení nezvyklý zpětný odpor. Hned za křižovatkou mi to po svižném startu došlo. Příval 320 Nm točivého momentu na rozjezdu zamává s předními koly. A to i když nezapnete dynamický režim motoru.

Přeplňovaný motor vyniká výbušností. Když autu takzvaně „naložíte“, máte zhruba sekundu čas, než automatická převodovka podřadí a turbodmychadlo dosáhne citelného plnícího tlaku. Posléze se rozvášněný čtyřválec ujme svojí role naplno. Přeřazení sedmirychlostní skříně s motorem v zápřahu doprovází dunivý zvuk. Se staženou střechou zřetelně slyšíte i laděný výfuk s dvojitou koncovkou uprostřed.

Mini Cabrio Cooper S

Dnes působí agresivně spousta aut. Málokteré však po vzoru ostrého vzhledu jede. Mini ve verzi Cooper S má také k dispozici sportovní jízdní režim. Ten dvojnásobně navýší dávku adrenalinu kolujícího v žilách.

Se staženou střechou a sluncem nad hlavou uháním dálniční stotřicítkou. Mini rozráží vzduch, který obtéká okolo auta a čechrá mi vlasy. Cílem je Lipsko, dvanácté největší město Německa. Po překročení hranic nařízenou šedesátkou za hodinu přepínám na sportovní režim.

Legislativa našich sousedů umožní jet po některých úsecích neomezenou rychlostí. A Mini beze střechy zvládne bez zadýchání frčet i dvoustovkou. Mimo většího aerodynamického hluku zůstává auto krásně čitelné a ovladatelné. Tady se zúročí zmíněný tuhý posilovač řízení. Jenže jízda bez střechy by měla být primárně o pohodovém kochání se krajinou. Dálnice tak není zrovna domácím revírem kabrioletů.

Vestavěná palubní navigace přijímá aktuální informace o dopravě, proto mě během cesty několikrát svedla na okresní silnice plné kroutících se zatáček. Tam přichází to pravé potěšení ze sportovního auta a otevřeného nebe nad hlavou. Konstruktéři vyladili dynamicky také podvozek. V zatáčce se vnitřní kolo téměř zakousne do asfaltu a vnější opisuje kružnici. Výsledek? Čistá radost z jízdy.

Stroj na zážitky

Parkujeme na odpočívadle kousek před Lipskem. Auto bez střechy vyniká nad šedí tradičních karoserií. Všichni kolemjdoucí si kabriolet zvědavě prohlíží. Říká se, že dobré auto poznáte tak, že se za ním po zaparkování otočíte. Správný sporťák po usednutí za volant navodí dojem, že je vám zase deset. A přesně takové pocity Mini Cooper S dává.

Němečtí inženýři nezapomněli na praktickou stránku věci. I po složení střechy dáte do kufru dvě malé cestovní tašky, osobní počítač, foťák a další drobnosti. Interiér je plný odkládacích přihrádek a nosičů na nápoje. Co víc potřebujete na dovolenou?

Královská dávka grácie má svoji cenu. V základu stojí „esko“ necelých 800 tisíc korun. Auto se staženou střechou průměrně spotřebuje osm litrů benzinu na sto kilometrů. Malá nádrž vystačí zhruba na ujetí 400 km, potom vás hladové oko zažene k benzince. 

Fotogalerie

Much jsme našli jen několik. V režimu kabriolet není ve středovém zpětném zrcátku vidět dozadu. Chromové lemování přístrojového štítu odráží sluneční záření, které místy oslňuje. Zadní sedadla jsou tady spíš na ozdobu. Pokud měříte jako já 192 centimetrů a máte dlouhé nohy, posadíte dozadu maximálně domácího mazlíčka nebo malé děti v autosedačce. Na nohy už zkrátka nezbylo místo.

Letní výletování znepříjemňuje všudypřítomný hmyz. Po osmi stech kilometrech se příď auta proměnila ve vítěze každoročního „muchobraní“. Pokud jedete se staženou střechou a trochu víc čouháte z auta, jezděte se zavřenými ústy.

Jízda v kabrioletu je bezpochyby stylová, ale Mini posunuje zážitek o třídu výš. Auto spojuje německé technologie a klasický design. Se sluncem na zátylku a nadupaným dvoulitrem pod kapotou se rutinní trasa stane zábavnou. A dovolená? Úmorná několikahodinová cesta se může změnit v přehlídku jízdních emocí. Stačí jen stáhnout střechu a sjet z dálnice, tu nechte migrujícím dovolenkářům s řízky a plechovkami piva v kufru.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Malé ostré hatchbacky pomalu mizí z trhu. Ale Hyundai i20 N zůstává

Premium Kdysi nebezpeční Francouzi zkrotli a vyklidili pole, auta jako Fiat 500 jsou elektrifkována a všechny prestižní souboje...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Kombinace jemnosti, síly a rychlosti. Luxusní Rover snese i trochu bahna

Premium Luxusní SUV se silným zážehovým motorem je stále znamenitý recept pro toho, kdo se chce přemisťovat jinak než obyčejně....

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...