Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Merhautova ulice. Horší v Brně není, připomíná tankodrom

  15:30
Tramvajový pás, po němž kromě tramvají jezdí i auta, je plný děr a nerovností. Oprav se ale Merhautova ulice dočká nejdřív za několik let. Řidiči ji označují za nejhorší v Brně.

Brňanka Šárka jezdí frekventovanou Merhautovou ulicí, která se táhne od Dětské nemocnice až do Štefánikovy čtvrti, každý den do práce. „Před dvěma týdny se mi rozbilo auto. Měla jsem něco s kolem, divně to v něm lomozilo. Automechanik mi řekl, že jsem musela najet do díry. Aby taky ne, když Merhautova je děr plná,“ zlobí se řidička.

Při zmínce o rekonstrukci vyloudí na tváři zoufalý úsměv. O opravách ulice se totiž mluví tak dlouho, že už nevěří, že by se do nich někdo někdy opravdu pustil.

Problematický je tramvajový pás uprostřed vozovky, po němž kromě tramvají jezdí i auta. Od Dětské nemocnice po křižovatku s Jugoslávskou je ještě v poměrně dobrém stavu, jelikož tuto část před časem opravili. Od Jugoslávské nahoru je jeden a půl kilometru samá díra a hrbol.

Řidiči, pokud můžou, se Merhautově ulici úplně vyhýbají. Neradi tudy jezdí i taxikáři. Uvítají, když zákazníkovi nevadí, že je dopraví na místo třeba o trochu delší trasou, hlavně aby si v Merhautově nezničili auto.

Podobně mluví také předseda spolku Brno autem Jan Mandát. Také tento spolek, který se chystá na podzim kandidovat v komunálních volbách spolu s ODS a Svobodnými, ji označuje za nejhorší silnici v Brně.

„Ta ulice je ostuda. Když se potřebuju dostat směr Brno-sever, jedu radši kolem Bobycentra. Po Drobného, po třídě Generála Píky až na Halasovo náměstí,“ přibližuje Mandát. Na facebookových stránkách spolku zveřejnil fotografii od řidiče, který si při projíždění ulicí zničil pneumatiku, protože najel na dráty trčící z betonových panelů tramvajového pásu.

Vedení městské části Brno-sever, na jejímž území se Merhautova ulice nachází, registruje stížnosti od lidí minimálně pět let. Jelikož je ale potřeba vyměnit kolejový svršek, přísluší odpovědnost za stav ulice městu a brněnskému dopravnímu podniku.

„Původně se ulice měla opravovat v roce 2015, když jsem nastoupil do funkce. Pak Dopravní podnik města Brna předběžně říkal, že v roce 2016, načež to posunul na 2017. Je otázka, jestli část kolejového svršku vymění alespoň letos,“ krčí rameny starosta Brna-sever Martin Maleček (SOL).

Rok oprav: 2021?

Na stav si nestěžují jen řidiči, ale také cestující tramvají číslo 5, která ulicí projíždí. Nebo spíše kodrcá. Jenže změny se letos ani v roce následujícím nedočkají. „Rekonstrukce uličního profilu Merhautovy zatím v plánu oprav z pohledu dvou až tří let není,“ reaguje náměstek primátora pro dopravu a investice Richard Mrázek (ANO).

Nicméně studii už dopravní podnik má od společnosti PK Ossendorf. Obdržel ji letos na jaře, proto se nemohl pustit do výměny tramvajového pásu dříve. Na základě této studie jej teď čeká vypracování projektu, podle něhož Merhautovu opraví. „Do rekonstrukce kolejí bychom se mohli pustit v roce 2020 až 2021,“ odhaduje mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.

Parkování proti předpisům

Hlavním důvodem, proč auta jezdí po tramvajovém pásu, a ne kolem něj, je ten, že okraje vozovky místní využívají jako místo k zaparkování, tím pádem projíždějící řidiči musejí přes koleje. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích ale vozidlo nesmí stát tam, kde by mezi ním a nejbližší kolejnicí nezůstal volný pruh o šířce 3,5 metru. A to zaparkovaná auta v této ulici nesplňují.

Strážníci však toto porušování předpisů většinou tolerují. Velká část domů v Merhautově ulici pochází z první republiky. Když se stavěly, intenzita automobilové dopravy ani zdaleka nebyla taková jako dnes. V domech nejsou garáže, takže místní v podstatě nemají jinou možnost než nechat auto venku před domem.

„Víme, že pro lidi, kteří tam bydlí, je situace s parkováním velmi složitá. Primárně se tam proto zaměřujeme na přestupky, které lidem vadí nejvíce a jež nám oznamují. Zejména tedy parkování v blízkosti přechodu pro chodce či stání v křižovatkách,“ připouští mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Přetížené ulici alespoň mírně ulevila před pár měsíci dokončená přestavba blokového domu z roku 1932 na adrese Merhautova 13, jemuž se říkalo „Freundschaft“. Součástí byla i výstavba podzemních garáží s místem pro 126 aut. „Máme teď obsazenou necelou stovku. Ze dvou třetin tam parkují rezidenti z domu, zbytek tvoří lidé z okolních domů. Volná místa se snažíme obsadit, každopádně je dobře, že alespoň tato necelá stovka aut zmizela z ulice,“ konstatuje místostarosta Brna-sever Rostislav Hakl (ČSSD). Parkování v garážích vyjde na 1 500 korun měsíčně.

  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

Brnem po čtrnácti letech prošel duhový průvod, ty minulé narušili odpůrci

25. května 2024  18:17

V sobotu odpoledne prošel brněnskými ulicemi duhový průvod oslavující queer komunitu, kterého se...

Svým způsobem jsme svazáky infiltrovali, líčí ochránce přírody vznik Brontosaura

25. května 2024  13:22

Do pomoci přírodě se projektant železničních tratí Josef Ferenc aktivně zapojil už jako...

Klukům fandím, říká Král. Zdařilá sezona mu k MS nepomohla, teď myslí na NHL

25. května 2024  10:25

Sezonu ve finském Lahti měl blanenský rodák Filip Král tak povedenou, že minimálně v pozvánku do...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...