Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

VIDEO: Špína, zápach i červi. Toalety pro řidiče MHD jsou katastrofální

  7:13aktualizováno  7:13
Pro řidiče hromadné dopravy představují konečné zastávky jedinou možnost, kdy si zajít na toaletu, umýt si ruce nebo si napustit vodu. Jenže v Brně jsou záchody v takovém stavu, že se do některých neodváží vstoupit ani ti nejotrlejší. Podobné zkušenosti mají i šoféři regionálních spojů.

Pro Dopravní podnik města Brna (DPMB) pracuje jako řidička už řadu let. Nedávno však zažila situaci, v níž se podle svých slov cítila trapně jako nikdy v životě. Způsobilo ji nedostatečně vyřešené sociální zázemí na obou konečných zastávkách linky, kterou ten den měla na starost. Na záchod si mohla odskočit pouze do mobilní budky bez vody a koše na odpadky.

„Neměla jsem ani kam vyhodit použité hygienické potřeby. Musela jsem je schovat do kapsy a potupně dát na druhé konečné do koše na zastávce, kde na mě hleděl plný ostrůvek lidí,“ popsala otřesný zážitek řidička, která si přála zůstat v anonymitě a z obavy o práci si nepřála ani zveřejnit, o jakou linku šlo.

Fotogalerie

A není to jediná stížnost. Nedávno mezi řidiči DPMB vyvolalo pozdvižení, když na nové konečné zastávce tramvaje číslo 4 na Úvoze museli kvůli opravě Údolní ulice začít místo klasických toalet chodit taktéž na mobilní záchod. Sice mají možnost odskočit si i do blízké budovy VUT, podle oslovených řidičů na to však nezbývá čas. „Navíc toitoiky nejsou osvětlené, takže potmě není nic vidět,“ upozornila řidička.

Toalet pro šoféry má dopravní podnik celkem 85, z toho 14 mobilních a 71 stálých. Na jejich správu a údržbu vynakládá 3,3 milionu korun ročně. Další desítky tisíc stojí odstranění škod po vandalech.

MF DNES se na některé konečné zastávky vyrazila podívat a zjistila, že problematické není jen sociální zázemí na Úvoze.

V budce na Tomkově náměstí se v záchodové míse dokonce hemžili červi. Na Rakovci u přehrady, kde jsou pevné toalety, sice tito tvorové nebyli, přesto to tam po úklidu přímo volalo. A posprejovaný zevnějšek celkovému dojmu rozhodně nijak nepomáhal. Obdobně nevzhledná a posprejovaná je zvenčí budka na konečné tramvaje číslo 10 na Stránské skále. Alespoň to uvnitř nezapáchalo jako jinde.

O toalety a pořádek v nich se starají pracovníci najaté firmy. Podle smlouvy s dopravním podnikem je umývají podle četnosti využití. „Snažíme se dělat vše, co je v našich silách, aby to bylo v pořádku. Některé záchody modernizujeme, letos třeba na zastávkách Ečerova a Štefánikova čtvrť. Někde to ale zatím musíme řešit provizorně toitoikami,“ uvedl ředitel DPMB Miloš Havránek.

Neudržované a nedostatečné sociální zázemí komplikuje práci zejména řidičkám. Ostatně záchody mnohdy pocházejí z doby, kdy přepravu cestujících zajišťovali pouze muži.

Dnes však tramvaje, autobusy a trolejbusy v Brně řídí 177 žen, o rozdělení na pánskou a dámskou část toalet si ale můžou nechat jen zdát. Nebo jako v případě Technologického parku musí žena projít přes pisoáry - muži i ženy zkrátka mají jedno společné WC.

Bez WC 9 z 10 konečných v kraji

Přestože brněnští řidiči s hygienickými podmínkami příliš spokojení nejsou, uznávají, že se vedení podniku alespoň částečně snaží situaci řešit. A že v případě nutnosti si mají vůbec kam odskočit.

„Mnohem větší problém je v tomto směru v regionální dopravě řízené společností Kordis, kde záchody a sociální zázemí není na 90 procentech konečných,“ poukázal šéf krajských odborů Libor Weinstein.

„Bez dvou balíků navlhčených ubrousků a PET lahve s čistou vodou neexistuje, abych šla do práce. Po hodině a půl přijedu do Brna a můžu si odskočit na parkovišti nad nádražím Zvonařka do budky, kterou využívá dalších 600 řidičů,“ řekla řidička Eva z ČSAD Kyjov.

Mobilní WC zařízené dopravní firmou Tourbus na Zvonařce bylo skutečně spolu s tím na Tomkově náměstí v nejhorším stavu. Na pisoáru i na záchodovém prkýnku se držela špína, k tomu otřesný zápach. Řidiči sice mohou využít i veřejné toalety na autobusovém nádraží nebo zajít do Vaňkovky, v obou případech za to však musejí zaplatit.

Firma Kordis, jež v kraji dopravu koordinuje, tvrdí, že sociální zázemí řidičů není její starost. „Je to záležitost výhradně dopravců jako zaměstnavatelů, a ne Kordisu nebo kraje,“ reagoval mluvčí společnosti Květoslav Havlík.

Přesto zaměstnavatelé házejí vinu hlavně na kraj s tím, že by od něj měli dostat více peněz. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD) je ale chyba jinde. „Asi před tři čtvrtě rokem jsem odborářům řekl, ať vytipují konečné v kraji, kde by bylo potřeba sociální zázemí udělat. Doteď jsem žádný seznam neviděl,“ ohradil se Hanák.

Máte podobnou zkušenost, na kterou byste chtěli upozornit? Pište na dominika.hromkova@mfdnes.cz.

  • Nejčtenější

Po pádu z prvního patra zemřelo měsíční dítě, policie vyšetřuje nedbalost

V Pohořelicích na Brněnsku vypadla v neděli večer z okna v prvním patře měsíc stará holčička. Po převozu do nemocnice...

Česká firma umí zpracovat plasty na palivo, o technologii doma není zájem

Proměna plastů na využitelné látky zatím v Česku vázne. Novátorské návrhy z jižní Moravy narážejí na legislativu i...

Mladý řidič jel nepozorně a příliš rychle, auto téměř přepůlil o zábradlí

Hrůzně vypadající nehoda se stala před sedmou hodinou ráno na silnici mezi Podivínem a Lednicí na Břeclavsku. Za...

Základní škola na nátlak inspekce opět povolí mobily, hrozila jí sankce

Na základní škole v Boskovicích na Blanensku museli ustoupit inspekci a zrušit zákaz používání mobilních telefonů o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Nálezné pro hledače pokladů, volá veřejnost. Případ nálezce Pernici budí emoce

Poklady hledají s detektory na „vlastní triko“ jenom na jižní Moravě stovky lidí. Podle archeologů je na čase, aby se s...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

V kovovýrobě zaměstnávám zahradníky, líčí paradox stavitel zelených hal

Dnes propaguje ekologické stavitelství, na výrobní haly sází rostliny. Libor Musil ze Slavkova u Brna však hned po roce...

Táhlý spor o brněnský „Sherwood“ spěje ke konci, mohou vyrůst nové byty

Moderní rezidenční čtvrť by konečně v Brně mohla nahradit zanedbané území po Jaselských kasárnách. Město a investor...

Sto let baletu v Brně. Světovou premiéru Romea a Julie mu Rusové neuznali

Během století se na brněnské baletní scéně vystřídali slavní choreografové i tanečníci. Asi málokdo na světě by si však...

První aplikaci vymysleli ve třinácti, teď pomáhají dětem bojovat s šikanou

Jejich spolužáci v dětství trávili volný čas s mobilem či počítačovými hrami, Jan Sláma a David Špunar se místo toho už...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK – AUTOMATIZACE

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz