Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velký Šéf naposled odhalil plány Fiatu: konec nafty, elektřina nastupuje

  19:00aktualizováno  20:01
Automobilka Fiat Chrysler (FCA) bude do konce tohoto měsíce bez dluhů a zbaví se nákladů, které jí zatěžovaly dlouhé roky. Prohlásil to šéf společnosti Sergio Marchionne při prezentaci strategie do roku 2022. Oznámil také konec dieselů a nástup elektromobilů.

Jeep už je dlouhodobě nejdůležitější značkou koncernu FCA. | foto: Jeep

Sergio Marchionne je s velkým náskokem největší showman mezi kapitány světového autoprůmyslu. Až odejde začátkem příštího roku šéf americko-italského koncernu Fiat Chrysler do důchodu, ubude legrace. Poslední měsíce autosvět s napětím čekal, jaké plány na příští roky Velký Šéf 1. června představí. Marchionne to udělal ve velkém stylu, jak jinak. 

Když Italo-Kanaďana Sergia Marchionneho, účetního, ze kterého jeho píle a vizionářský mozek udělaly multimilionáře, potkáte, nehádali byste, že máte před sebou jednu z největších osobností autoprůmyslu poslední dekády. „Capital Market Day“ koncernu FCA, který naposledy v kariéře vedl z pozice jeho šéfa, si náležitě užil. 

Muž, kterého za jeho kariéru u Fiatu snad nikdy nikdo nespatřil jinak než v černém svetru s lehkou patinou, předstoupil 1. června 2018 před akcionáře. A citoval Oscara Wildea: „Dobře uvázaná kravata znamená první vážný krok do života.“ 

Pak Marchionne rozepnul zip svého černého svetru, aby upozornil na modrou kravatu pečlivě uvázanou u límečku kostkované košile, a pokračoval: “Jak můžete vidět, já mám kravatu uvázanou dobře.“ A oznámil, že do konce června se automobilka zbaví všech dluhů, které jí roky tížily.

A pak kravatu odložil, aby vysvětlil, co čtvrté největší automobilce světa naplánoval do roku 2022.

A nutno dodat, že podle očekávání oznámil poupravení kurzu - jako už několikrát za dekádu, co vede značky Fiatu včetně Ferrari. Největší změnou je to, že musel vzít pod tlakem okolností a reality dnešního autoprůmyslu na milost elektrický pohon. 

FCA se tedy v příštích letech soustředí na SUV (to je dlouhodobá strategie, kterou už automobilka jde dlouhé roky) a nově i na vozy na elektrický a hybridní pohon. Do jejich vývoje hodlá investovat devět miliard eur (232 miliard Kč).

Marchionne (65) počátkem příštího roku svůj post opustí a znovu zdůraznil, že o nástupci se bude teprve rozhodovat. Nejčastěji se mluví o Alfredu Altavillovi, šéfovi Evropské části FCA, Miku Manleym, generálovi značek Jeep a RAM nebo Richardu Palmerovi, finančnímu řediteli skupiny.

Marchionne uvedl, že dieselové motory postupně zmizí z vyráběných osobních vozů do roku 2021. Plně elektrizovaný se stane model Fiat 500. Za finančně nejslibnější pak označil značky Jeep, RAM, Alfa Romeo a Maserati. 

Hlavní značkou koncernu je už roky Jeep, který v posledních čtyřech letech vždy prodal přes milion aut a podle italského magazínu Quattroruote tvoří 70 procent výdělků FCA. „Tento rok se dostaneme na 1,9 milionu aut,“ prohlásil Mike Manley, šéf Jeepu. Z toho v Číně to má být 330 tisíc aut. Globální trh s SUV má letos celosvětově dosáhnout 37 milionů aut a všechny subkategorie tohoto segmentu porostou, zaznělo na prezentaci FCA.

Marchionne zopakoval, že značka Fiat dostane novou úlohu. „Fiat nezmizí,“ řekl Marchionne. Už dříve prohlásil, že modely Panda a 500 (výrobu letitého Punta ukončí Fiat letos v srpnu) bude Fiat vyrábět v zemích s levnější pracovní silou (Srbsko, Polsko) a v Itálii bude vyrábět dražší modely, od jeepů, přes alfy po maserati.

Chrysler má pak zůstat významným hráčem na severoamerickém trhu.

Společnost také plánuje založit svou finanční divizi, která by nabízela půjčky na nákup automobilů.

Šéf automobilky FCA Sergio Marchionne

Automobilka předpokládá, že do roku 2022 se jí podaří zdvojnásobit provozní zisk před úroky a zdaněním (EBIT) na 13 až 16 miliard eur z loňských 6,6 miliardy. Počítá přitom s růstem prodejů v průměru o sedm procent ročně. Na dividendách chce v příštích pěti letech vyplatit šest miliard eur. Podle dosavadních výsledků by měla splnit nebo i překročit všechny cíle pětiletého plánu do roku 2018, především zlikvidovat celý svůj dluh do konce letošního června.

Nulový dluh pro automobilku podle Marchionneho znamená možnost více investovat a větší flexibilitu potřebnou pro největší převrat na automobilovém trhu. „Největší revoluci od dob, kdy auto nahradilo koně,“ řekl Marchionne.

A vysvětlil, že po éře budování solidních základů automobilky, čemuž věnoval první dekádu své vlády u Fiatu (v letech 2004-2014), pracoval právě na smazání jejího dluhu.

Hodnota FCA se podle Marchionneho zdvojnásobila. „Zatímco akcionáři našich deseti hlavních konkurentů ztratili průměrně šest procent,“ dodal.

K zásuvce

Velkým převratem je příprava elektrifikovaných modelů. V přípravě je hned pět variant elektromotorů použitých v závislosti na architektuře daného modelu.

Chystají se mildhybridy, fullhybridy, plug-in hybridy a plně elektrické modely. Každá připravovaná platforma má být připravena na zástavbu všech těchto variant pohonů.

Mark Chernoby, šéf vývoje vysvětlil, že změnu směru k elektromobilům si vyžádala poptávka trhu a stále přísnější emisní normy. Dvacet procent nabídky značky budou fullhybridy, nabíjecí (plug-in) hybridy a elektromobily. Mildhybridy pak mají mít dokonce čtyřicetiprocentní podíl v nabídce. Naopak v Číně a USA bude Chernobyho podíl elektrifikovaných aut nižší, kolem 15 až 20 procent.

Kromě hybridní a elektrické pětistovky potvrdil na rok 2020 uvedení hybridního provedení Jeepu Grand Cherokee (fullhybrid) a plug-in hybridní Wrangler a Renegade. Ve stejném roce má dorazit také plně elektrický supersport Maserati Alfieri.

V roce 2021 dorazí mildhybridní (48V) Renegade, plugin hybridní Alfieri a plně elektrický Jeep Grand Commander. Na rok 2022 je naplánovaná premiéra elektrického Maserati Quattroporte.

Tim Kuniskis naplánoval růst Alfě Romeo, kterou má na starosti. Základem nabídky budou nejnovější modely Giulia a Stelvio. K nim přibydou další dvě SUV - jedno menší a druhé větší než Stelvio. Dorazí také dvě další vyloženě sportovní alfy, které nahradí puristický model 4C nabízený dnes. Z prezentace Kuniskise italský automagazín Quattroruote také vydedukoval, že se chystá nová generace Giulietty.

Konstruktéři Alfy také pracují na prodloužených verzích Stelvia a Giulie, které se představí v Číně. Diesely pod kapotami těchto dvou modelů nahradí hybridní pohon ve všech třech formách: mild, full, plug-in.

Větší z modelů dorazí pod označením 8C a má to být vrchol nabídky sportovních modelů. Karbonová karoserie bude ukrývat uprostřed uložený šestiválec biturbo a na přední nápravě elektromotor. Celkový výkon bude přes sedm set koní, které auto rozjedou na stovku za míň než tři sekundy. Druhý projekt má znamenat návrat označení GTV. Bude to kupé odvození ze sedanu Giulia. Přes šest set koní dodá hybridní pohon v provedení Quadrifoglio, model má mít pohon všech kol.

Cílem Alfy je v roce 2022 prodávat 400 tisíc aut ročně.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...